De gemiddelde Caterham weegt minder dan een portie kaasplakken van Weightwatchers. Kan je dat laag gewicht echter verzoenen met een elektrische aandrijflijn? Wel, ontmoet de Project V, een 272 pk sterke elektrische sportscoupe van amper 1.190 kg die zijn debuut maakt tijdens het Goodwood Festival of Speed.
Ook het Britse Caterham wil haar steentje bijdragen aan het milieu. Eigenlijk doet het dat al, want de huidige sportwagens die het verkoopt hebben minder onderdelen dan de rechtervoorkant van een BMW X5 en een ontiegelijk laag gewicht. Kan Caterham dus een elektrische auto verkocht krijgen? Wel, als 'ie er uit komt te zien als de Project V denken we van wel!
Designstudie met productieplannen
De Project V is namelijk een stap weg van de open roadster Seven die Caterham normaal bouwt. Dit is een sportscoupé die ons wat doet denken aan de Artega GT van weleer. Gelijkenissen met broeder Seven heeft 'ie niet, maar daar zijn we niet rouwig om. Deze Project V is trouwens het visitekaartje van Anthony Jannarelly, een man die naam en faam verwierf met de creatie van een gelijknamige bolide en tegenwoordig het nieuwe hoofd van design is bij Caterham. Zijn visie is duidelijk om het merk de 21ste eeuw in te helpen.
De lijnen op deze Project V zijn fris en tijdloos, de snuit en de bips lekker laag. Het interieur neemt de no-nonsense aanpak van Caterham ter harte. Het dashboard is simpel en herbergt een simpel infotainmentsysteem dat toegang geeft tot Android Auto of Apple Carplay. Standaard is de Project V een 2+1 (jawel), optioneel plaatst Caterham nog een extra zitje achteraan. Kijk, zo kan je 'm zelfs verkocht krijgen aan je partner!
Zelfs mét range
Gelukkig is deze Project V niet enkel een designstudie. Caterham ging er tijdens de ontwikkeling namelijk prat op dat de Project V daadwerkelijk in productie moet kunnen worden gebracht. Dat kan zelfs al tegen 2025, mits genoeg interesse. Maar hoe zit het juist met die technologie? Wel, om te beginnen rolt deze Project V op een bespoke chassis dat opgetrokken is uit koolstofvezel en aluminium. Dat is op zichzelf al voor een groot deel verantwoordelijk voor het lage gewicht van de Project V: 1.190 kg, alsjeblieft!
Onderhuids schuilt dan weer een elektromotor van 272 pk op de achteras die zijn energie mag halen uit een accu van 55 kWh. Dankzij het lage gewicht is een range tot 400 km mogelijk (13,75 kWh/100 km), opladen kan dan weer aan 150 kW DC. Nu goed, je leest natuurlijk geen bericht over een Caterham om meer te weten over range of efficiëntie. Nee, je wil weten hoe lekker dit ding de bocht om stuurt. Wel, we hebben er zelf nog geen meter mee gereden maar de specificaties doen onze rechtervoet alvast jeuken. Zo krijgt de Project V een volledig aanpasbare ophanging voor en achter met dubbele draagarmen en een sprint naar de honderd van 4,5 seconden.
De eerste échte lichtgewicht sportwagen is geboren.. en die komt - niet verrassend - van bij Caterham...
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden