Nissan heeft zijn elektrische toekomstplannen uit de doeken gedaan. Met Ambition 2030 wil de Japanse fabrikant 2 triljoen Yen investeren om 15 nieuwe EV’s te lanceren tegen 2030. Heel serieus allemaal, dus gelukkig nuanceren ze met een kwartet aan guitige concept cars.
Nissan was er als de kippen bij als het op elektrische auto’s aankwam. Met de eerste generatie van de Leaf bracht het in 2010 één van de eerste echt bruikbare EV’s op de markt en de E-NV200 bleek dan weer een bekwame elektrische bestelbus. De laatste jaren werd de pionier echter langzaam maar zeker voorbij gestoken door Amerikaanse, Duitse en Franse concurrenten. Maar er is een plan, aldus Nissan.
Meer dynamiek, lagere prijs
In de komende vijf jaar zullen de Japanners namelijk 2 triljoen Yen investeren in de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Dat klinkt als een absurd hoog bedrag, en na het nodige omrekenwerk naar euro’s blijkt dat nog steeds een flinke som te zijn: ruim 15 miljard euro. Daarmee willen ze wereldwijd 23 auto’s met een aandrijflijn onder stroom lanceren tegen 2030, waarvan 15 zuiver elektrische modellen.
In 2028 zou minstens één daarvan een hyperefficiënte solid state-batterij moeten krijgen. Die zal enerzijds goedkoper te produceren zijn zodat Nissans elektrische auto’s betaalbaar blijven, en anderzijds lichter zijn zodat de fabrikant ook aan meer dynamische EV’s kan beginnen werken. Zo hoopt Nissan dat tegen 2030 de helft van hun verkochte voertuigen onder stroom zal staan.
Chill-, Surf-, Hang- & Max-Out
Om die plannen wat kracht bij te zetten toont de Japanse fabrikant ook meteen een paar elektrische concept cars met toepasselijk hippe namen. De Chill-Out, bijvoorbeeld, is nog de meest realistische van het kwartet: een compacte cross-over van een iets kleiner formaat dan de Ariya. De Surf-Out is dan weer een elektrische pick-up in miniatuurvorm, de Hang-Out lijkt wel een MPV’tje met te veel schuifdeuren en de Max-Out neemt de vorm van een elektrische tweezits-roadster aan.
Hoewel de concept cars op zich misschien niet productierijp voor de dag komen vertellen ze wel iets over hoe Nissans toekomstige EV’s eruit zullen zien. Zo staan de studiemodellen allemaal op het CMF-EV-platform, dat Nissan ook gebruikt voor de Ariya. We verwachten vooral dat de Chill-Out zijn stempel zal drukken op het design van de volgende Leaf, want als we de geruchten mogen volgen zou die binnenkort de crossover-richting uitgaan.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden