Subaru toont op het autosalon van Tokio een voorbode op de nieuwe generatie Levorg. Die "Levorg Prototype" pakt uit met een nieuwe boxermotor. 1.8-liter groot maar mét een turbo. Het motorblok dat Subaru nodig heeft voor Europa?
Laat ons eerlijk zijn, Subaru bouwt enkele van de strafste alleskunners ter wereld... alleen passen die niet geheel in het Europees plaatje waar voorwielaangedreven pseudo-crossovers de plak zwaaien. Daarenboven; Subaru hecht weinig belang aan de Europese markt. Toch zijn ze hier aanwezig. Met een simpele gedachtegang: is er een Europeaan die onze filosofie kan smaken? Dan moet die natuurlijk een Subaru kunnen kopen.
Turbo turbo
Wat dat te maken heeft met deze Levorg Prototype? Alles! Want de Levorg is een stationwagen. En Europa, dat is hét stationwagencontinent bij uitstek. Toch is de huidige Levorg hier maar matig succesvol. Dat heeft zonder twijfel grotendeels met de aanwezig motor te maken. Want de atmosferische benzineblokken gekoppeld aan een CVT-automaat doen niet meteen Europees aan.
Die "fout" wil Subaru rechtzetten met de nieuwe generatie Levorg. Of dat bewijst deze Levorg Prototype toch. Die rolt op het Subaru Global Platform dat het merk ook gebruikt voor de Impreza, Outlander en Outback én dit prototype pakt uit met een nieuwe boxermotor. Die benzinedrinker is 1.8-liter groot, telt 4 cilinders en krijgt een turbo aangemeten. Voorts spreekt Subaru van "directe injectie" en "lean burn"-technologie. Simpel gezegd; Het verbruik, CO2-uitstoot en vermogen moet een stuk beter zijn dan bij de huidige blokken van het merk.
Prestatiecijfers geeft Subaru evenwel nog niet mee. Al doen de geruchten de ronde dat dit blok gebruikt zal worden voor de nieuwe Impreza STI. Die doet het momenteel met 300 pk. Waardoor het niet ondenkbaar is dat deze 1.8 ook tot zulke vermogens zal uitgewrongen worden. Renault doet het tenslotte ook in haar Mégane R.S. Trophy.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 16 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden