Terwijl het autosalon van Brussel er in slaagt om alle automerken van Rolls-Royce tot Dacia neer te poten in de Heizel, gaat het niet zo voor de wind bij de organisatoren van het autosalon van Genève. Citroën, Peugeot, Opel, Ford en Lamborghini haken alvast af. Een gevaarlijk precedent.
Het klassieke autosalon staat onder serieuze druk. Want door kostenbesparingen bij automerken wordt er steeds meer de vraag gesteld hoe nuttig zo'n salon nog is. Niet zozeer bij dat van Brussel - want dat is uniek in zijn soort als verkoopsalon -, wel bij dat van Genève, Parijs en Frankfurt. Bij die laatste twee werden er de voorbij jaren al serieus wat katten gestuurd, dit jaar brokkelt de interesse voor de Geneva International Motor Show af.
Hoelang nog?
Straf. Want tot voor kort werd aangenomen dat Genève hét salon van de grote drie (Parijs, Frankfurt, Genève) zou zijn met de grootste overlevingskans. Het Europese salon waar alle automerken op zouden focussen. Niet dus. Want als een in elkaar stuikend kaartenhuisje lieten Peugeot, Citroën, Opel, Lamborghini en Ford kort na elkaar weten niet deel te nemen aan de editie van dit jaar. De 90ste verjaardag trouwens, van het salon.
Toegegeven, daarmee doet Genève het (op dit moment) nog altijd beter dan Frankfurt en Parijs waar vlot 20 grote automerken afwezig tekenden. Toch lijkt de trend gezet. Binnenkort enkel nog het autosalon van Brussel in Europa? Het zou zo wel eens kunnen. De wereldpremière van de Mercedes GLA in Brussel is al een duidelijk teken aan de wand dat grote constructeurs het belang van ons salon beginnen in te zien.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 8 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden