Rij-impressie: Peugeot 508 5-deurs (2018)

peugeot-508-rijtest-2018

Na een serieuze pandoering van de SUV- en crossoverhype blijft enkel in het D-segment de klassieke sedan nog wat stand houden. Waardoor Peugeot niet zomaar een nieuwe 508 in elkaar schroefde, wel eentje die voortaan door het leven mag gaan als fastback. Ingrijpend genoeg om de SUV links te laten staan?

Het is wat in autoland, want waren sedans vroeger dé wagens bij uitstek om vorsten, zakenmensen of malafide figuren te transporteren (vaak een mix van die drie trouwens), dan is ook de klassieke lijn niet veilig voor de SUV. Denk maar aan de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Culderdebus. Al moet je heus zo hoog de klappen niet gaan zoeken, want ook de middenklasse krijgt serieus van de zweep. Waardoor vaak enkelingen van Duits allooi stand weten te houden. Denk BMW 5 Reeks, Mercedes S-Klasse en Audi A4.

Peugeot heeft echter een lange geschiedenis in het D-segment. Een geschiedenis die zelfs verder terug gaat dan de 504 uit de jaren 60. Waardoor je als merk natuurlijk niet zomaar je historie kan verloochenen. Er moest en zou dus een nieuwe 508 sedan op de markt komen. Alleen zou die wat anders voor de dag moeten komen.

Fastback

Het resultaat is de rode rakker die je hier op de foto's ziet. Geen sedan meer, wel een vijfdeurs fastback met achterklep. Het is maar hoe je de dingen wil benoemen natuurlijk. In realiteit wil dit zeggen dat de 508 voortaan een kofferklep krijgt die meteen toegang geeft tot het interieur. Zoals bij een Audi A5 Sportback of BMW 4 Gran Coupe zeg maar. Of als het iets normaler mag zijn, een Opel Insignia.

peugeot-508-rijtest-2018

Dat karakter nog wat verder onderstrepen doet Peugeot met de toevoeging van frameloze raampartijen. Een trucje waardoor de hoogte van de 508 een stuk kan afnemen zonder al te veel consequenties voor de inzittenden. Daarnaast kort de sedan/ fastback nog eens 8 centimeter in waardoor hij een meer gedrongen voorkomen krijgt. Het bekt 'm wel. Beter achter dan voor, dat dan weer wel. Want die uitgelopen led-dagrijverlichting mag met de facelift binnen enkele jaren in alle stilte verdwijnen.

i-Cockpit

Hoe dan ook, de coupé-allures moeten er voor zorgen dat de 508 zich kan onderscheiden van de gevestigde waarden en, meer nog, enkelingen terug naar dat sedansegment kan trekken. Onderscheiden doet de 508 zich echter des te harder binnenin. Want de Fransoos brengt een frisse wind in het segment met zijn eigenzinnige i-Cockpit. Die combineert een compact stuurtje met een hooggeplaatste digitale instrumentencluster. Zo hoog, dat Peugeot van een head-updisplay spreekt.

peugeot-508-rijtest-2018

Dat display krijgt bijstand van een tweede exemplaar centraal in het dashboard. Niets wereldschokkend zou je kunnen zeggen maar voor Peugeot is het wel intrigerend dat ze wat terug komen op hun lege-boardplank-filosofie. Er mogen terug knopjes zijn. Zeven in totaal die als pianotoetsen het interieur binnensijpelen. Die moeten niet enkel de bediening van het infotainmentsysteem vergemakkelijken maar zorgen ook voor een kwalitatieve toets in het interieur. Pianospelen kan je er vooralsnog niet mee, spijtig genoeg.

Speelvogel

Wel spelen kan je met het onderstel van PUG's nieuwste. Sinds de laatste generatie 308 op het toneel verscheen in 2013 heeft Peugeot terug rijplezier in haar modellen gestoken. Deze 508 is daar zeker geen uitzondering op. De sedan weet een overtuigende mix tussen comfort en sportiviteit op te werpen. Met een aangename demping, vlotte stuurratio - mede dankzij dat klein stuurtje - en baanvaste koerswijzigingen.

peugeot-508-rijtest-2018

Het is gewoon aardig toeren met deze 508. Zowel tijdens lange afstanden als tijdens uitdagende etappes richting de bergtop. De frameloze ramen hebben geen impact op windgeluiden en de structuur van de vijf nul acht filtert oneffenheden met grote overtuiging. De versies die wij reden (GT & GT Line) doen het trouwens met Michelin Pilot Sport 4-banden die de gehele ervaring nog naar een hoger niveau tillen.

Ecologische overtuigingen

Voorin de 508 drie gekende motoren van de PSA-stal (Peugeot, Citroën, DS) met een rits aan vermogensversies. De instapper is meteen ook de enige met nog een manuele (zes)bak, een 1.5 viercilinder turbodiesel met 130 pk. Die kan je ook krijgen met een 8-trapsautomaat trouwens. Daarboven staat een viercilinder turbodiesel (2.0) met 160 of 180 pk. Kap je liever 95 in de tank, dan doe je het met een 1.6-liter viercilinder turbobenzine. Die komt met 180 en een stevige 225 pk in de 508.

peugeot-508-rijtest-2018

Wij reden alvast de 225 pk sterke benzine (GT) en 180 pk sterke diesel (GT Line), steeds gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Zonder twijfel laat de diesel de sterkste indruk na. Met gretig koppel onderin (maximaal 400 Nm) waardoor de 508 gezapig snelheid kan maken. De benzine heeft nood aan een stuk meer toeren om vort te maken en doet dat met een nogal flauwe klank in de cabine. Minder sportief dan zijn 225 pk doen vermoeden alleszins. Ecologische overtuigingen ten spijt blijft een diesel in een goed geïsoleerde schulp zoals de 508 de ideale combinatie.

A4-gelden

Eén van de sterktes van de vorige 508? Zijn riante afmetingen voor een laag prijskaartje natuurlijk. De nieuwe schuift die punten wat naar achteren om het design voorop te stellen. Met een hoger prijskaartje als gevolg. Vier jaar geleden kocht je nog een 508 voor 24.480 euro, tegenwoordig ben je minimaal 31.150 euro kwijt. Zowat de basisprijs van een Audi A4 trouwens.

peugeot-508-rijtest-2018

Toch mikt Peugeot zonder schroom op de leasingmarkt. Door een sterke restwaarde te garanderen. Meer nog, het merk gaat er prat op dat binnen drie jaar (90.000 km) jouw 508 nog even fris aanvoelt dan wanneer 'ie uit de showroom kwam. Al zullen we daar in 2021 pas antwoord op kunnen geven natuurlijk. Voor de stationwagen hoeven we gelukkig niet zo lang wachten, die is voor 2019.

Conclusie

Na de 308, 3008 en 5008 is dit het vierde succesvolle product van Peugeot op een rij. Waardoor je gerust kan zeggen dat de Fransen een sterke wedstrijd aan het spelen zijn. Alleen is deze fastback wat aan de prijs, in een segment waar premiummerken de plak zwaaien. Het is dan ook maar de vraag of Belgische (leasing)klanten hun weg naar de showroom van de Franse leeuw zullen vinden.

peugeot-508-rijtest-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Leeuw 21:18
afbeelding van Leeuw

De wagen ziet er prachtig uit, zowel van buiten als van binnen.
Toch vrees ik dat, met dit budget, het enkel Passat rijders zullen zijn die dit echt gaan overwegen om dit in huis te halen.
Het is te duur voor de gewone werkmens en premium rijders gaan voor deze Peugeot hun Mercedes niet aan de kant zetten.
Jammer.

Ronny Van den bergh 14:35
afbeelding van Ronny Van den bergh

Mooi auto
Rij met een 508 laatste serie 20 163 pk
Rijd als een speer echter als he hem wil verkopen is het echt janken
Dus kan beter we 2 jarige tweedehands kopen

Mv 22:10
afbeelding van Mv

Mijn laatste 2 wagens waren Audi a5 en BMW 520 maar heb toch de stap gezet naar een mooie rode 508..
Valt heel erg mee en ik ben zeer tevreden.Peugeot heeft enorme stap vooruit gezet.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws