Eerder kregen ze in de VS al de opgefriste Tucson voorgeschoteld, nu is Hyundai ook klaar met de Europese versie. Die neemt het merendeel van de wijzigingen over maar introduceert ook een mild-hybride-versie. Een soort van Tucson Hybrid dus.
Het blijft één van de pilaren bij Hyundai, de Tucson, waardoor de Zuid-Koreanen er voor willen zorgen dat de crossover bij de les blijft in een felbevochten segment. Daarom introduceert Hyundai al na drie dienstjaren een faceliftversie van de huidige generatie. Met uiteraard nieuw bumperwerk en herwerkt lichtsignatuur, al zal je de facelift vooral in en onder de Tucson voelen.
Te beginnen met 'in', want het dashboard van de Tucson die in 2015 werd gelanceerd is een kort leven beschoren. De nieuwe boordplank ziet er een stuk moderner uit en krijgt het gekende 'zwevende' scherm van Hyundai aangemeten. Dat herbergt niet enkel moderne mumbo jumbo zoals Apple CarPlay maar ook een navigatiesysteem met 7 jaar gratis TomTom Live. Zoals je van een goeie Koreaan verwacht zeg maar.
Milde hybride
Verder brengt Hyundai ook de veiligheidsvoorzieningen naar een hoger niveau. Gerief zoals een rijstrookassistent, uitwijkassistent, een 360° camera, adaptieve cruisecontrole en een vermoeidheidsdetector. Niet toevallig snufjes die de Europese Unie op termijn wil verplichten in nieuwe auto's. Eveneens door Europese invloeden zijn de motoren die voortaan voldoen aan de Euro 6d-regels.
Daarnaast is er ook plaats voor een nieuwe topmotorisatie. Die 2-liter diesel met 186 pk maakt gebruik van een 48 volt mild hybridesysteem dat via opgeslagen elektrokracht de dieselmotor bij acceleraties kan bijstaan met een extra 16 pk. Het doel? De verbrandingsmotor minder laten werken waardoor er uiteraard brandstof (en C02- / Nox-uitstoot) kan bespaard worden. Hyundai spreekt zelfs over een winst tot 7 procent in combinatie met de manuele versnellingsbak. Op termijn is het de bedoeling om de technologie ook naar de 1.6-diesel te brengen, om zo groenere cijfers voor te kunnen leggen.
Deze zomer lanceert Hyundai haar opgefriste Tucson, net zoals tweelingbroer Sportage bij Kia, die ook recent een facelift kreeg.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden