Het aanbod aan zuiver elektrische auto’s groeit zienderogen op onze markt, en hun prijzen lopen ook steeds verder uiteen. Zo zijn er goedkope, best eenvoudige exemplaren enerzijds en peperdure luxe-EV’s anderzijds… Maar waar ligt nu de beste compromis tussen de twee? Test Aankoop zocht het voor ons uit.
MG mag dan een oude bekende zijn maar in zijn huidige vorm is het merk best nieuw op onze markt. Pas zo’n vier jaar geleden maakte MG namelijk zijn comeback in Europa, na zo’n anderhalf decennium aan afwezigheid. Dat doet het dan wel onder Chinese vlag en met een gamma aan betaalbare, veelal zuiver elektrische auto’s in zijn showrooms… En laat dat laatste nu net zijn wat de koper anno 2024 nodig heeft.
Competente EV vanaf 32.385 euro
Test Aankoop heeft namelijk 80 nieuw verkrijgbare elektrische auto’s getest en vergeleken met één vraag in het achterhoofd: welke is nu de beste koop? Daarbij keken ze niet alleen naar de prijs, maar ook bijvoorbeeld naar welk vermogen en rijbereik de aandrijflijn te bieden heeft, welke uitrusting de auto op zak heeft, hoeveel ruimte en comfort er binnenin zijn en hoe het zit met de afwerking. Als winnaar kwam er geen Duits, Frans of Japans model uit de bus maar wel een Britse Chinees: de MG4.
De testers halen vooral de uitgebreide veiligheidsuitrusting, de wegligging en de competente aandrijflijn aan als argumenten voor die keuze, al mag ook het prijskaartje natuurlijk niet vergeten worden. Zo krijg je al een MG4 mee vanaf 32.285 euro en voor dat geld is die meteen voorzien van een elektromotor met 170 pk en een 51 kWh-accu. Daarmee kom je al zo’n 350 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus en is dat nog niet genoeg, dan krijg je voor 3.500 euro extra een 64 kWh-accu met 450 kilometer range. Verdient de MG4 daarmee terecht de titel van ‘Beste koop’, of ken jij een betere allrounder in elektroland? Laat het ons weten in de comments!
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 13 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 14 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 17 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 17 uur geleden