Ook prijs Skoda Enyaq iV zakt binnen bereik van Vlaamse EV-premie (2023)

Skoda Enyaq iV 60 Go EV-premie 2024

Skoda heeft zijn elektrische Enyaq iV flink goedkoper gemaakt, en dat doet het niet zomaar. Speciaal voor onze markt gaat er namelijk zomaar even 6.310 euro van zijn prijs af, waardoor hij nu minder dan 40.000 euro gaat kosten… Precies waar je moet zijn dus om in aanmerking te komen voor de EV-premie.

Elektrische auto’s hebben een nieuw doel voor ogen, of toch in Vlaanderen. Daar voert de overheid met ingang van 2024 namelijk een nieuwe premie in, die tot 5.000 euro steun biedt bij aankoop van een elektrische auto. Eén van de voorwaarden is echter dat die elektrische auto dan een aankoopprijs van niet meer dan 40.000 euro moet hebben, waardoor heel wat modellen buiten beschouwing bleven… Of toch aanvankelijk, want intussen verlaagde al de ene na de andere fabrikant de prijzen van zijn EV’s naar minder dan 40.000 euro.

Elektrische Skoda voor 34.990 euro

Ook Skoda gaat nu mee met die trend, en wel met zijn Enyaq iV. Die elektrische SUV krijgt er een nieuwe basisversie bij onder de noemer ‘Enyaq iV 60 Go’. Die beschikt over een enkele elektromotor met 180 pk en 310 Nm koppel, die zijn stroom haalt uit een accu van 58 kWh. Daar moet je zo’n 380 kilometer rijbereik uit halen en vind je dat al schappelijk, wacht dan maar tot je zijn uitrusting ziet. Zo krijgt de Enyaq Go meteen 19-inchvelgen, een infotainmentscherm van 13 inch, automatische klimaatregeling en parkeersensoren voor- en achteraan mee, terwijl er voorbereiding voor adaptieve cruise control aanwezig is die je nadien via een software-update kan activeren — tegen betaling, wel te verstaan.

Skoda Enyaq iV 60 Go EV-premie 2024

Het belangrijkste is dat die betaling achteraf pas gebeurt want zonder de adaptieve cruise control gaat je Enyaq iV 39.990 euro kosten. Dat is, voor de volledigheid, 6.310 euro minder dan de basisversie voorheen kostte. Na aftrek van de Vlaamse EV-premie betaal je er in 2024 dus 34.990 euro voor, al mag je dan wel geen uitrusting of pakweg een leuk kleurtje toevoegen aan je configuratie. Hoe dan ook is dat best goedkoop voor zo’n competente, elektrische Skoda en in tegenstelling tot platformgenoot Volkswagen ID.4, ziet het ernaar uit dat die prijs zo laag zal blijven. De Volkswagen wordt namelijk slechts verkrijgbaar in beperkte oplage onder de 40.000 euro maar bij Skoda lijkt het te gaan om een nieuw, permanent uitrustingsniveau.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Hans Meynaerts 15:31
afbeelding van Hans Meynaerts

Waarom zou in godsnaam 35000€uitgeven aan een wagen die maar een rijbereik heeft van 380km en dat wordt ook nog eens een pak minder in de winter want de koude heeft ook een enorme invloed op de batterij

kevin 04:07
afbeelding van kevin

Nee bedankt!
Geen warmtepomp!
58kWh voor een wagen van deze grote?
en nog een zwakke stofzuiger erin ook...
Dit beest gaat stroom verbruiken als een zot.
Zal een wonder zijn als je verder komt dan 300km.
En je moet het doen met 80 tot 10% of de accu zal snel degraderen.... 200km veel plezier op autovakantie als je 100km ver komt tussen laadstops zal het een engeltje zijn.

Die vervloekte premie maakt enkel dat merken gestripte auto's en piepaccus gaan verkopen.

VERGEET DEZE AUTO EN SPAAR DOOR!

John 20:16
afbeelding van John

Ideale onderhandelingsargumenten: ik koop er eentje met metaalkleur en warmtepomp voor 39.999

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws