Genesis maakt zich klaar voor de volgende stap in zijn strategie, en die bevat — hoe kan het ook anders — een elektrische SUV. Dat doet het merk alvast uitschijnen met deze Neolun Concept, een enorme luxesloep van de hand van een Belgische ontwerper… Al hoeven wij Belgen op de komst van deze EV waarschijnlijk niet te rekenen.
Genesis is zo’n beetje voor Hyundai wat Audi voor Volkswagen of Lexus voor Toyota is. Het Koreaanse merk heeft inmiddels namelijk al alles van enorme sedans tot chique SUV’s in zijn catalogus, zolang het maar een beetje luxueus is. Zelfs een EV verkopen ze al in de vorm van de GV60 maar laat dat nu net de kleinste der Genesi zijn. Tijd dus voor een écht elektrisch vlaggenschip, moeten de Koreanen gedacht hebben.
Bijna productierijp?
Maak dus kennis met de Neolun Concept, een studiemodel dat de term ‘vlaggenschip’ alvast dubbel en dik waardig lijkt. Afmetingen geeft Genesis namelijk niet vrij maar je hoeft er geen twee keer naar te kijken om te zien dat dit apparaat gigantisch is. Zijn design doet ook geen moeite om dat weg te steken want met zijn kaarsrechte lijnen en afgeronde hoeken straalt de Neolun statigheid uit. Net als bij de meeste modellen van Genesis zijn die lijnen en hoeken trouwens van de hand van onze eigenste Luc Donckerwolke, die zich ervoor baseerde op de Koreaanse traditie van maanvormige, porseleinen potten — vandaar het ‘lun’-deeltje in de naam, naar het Latijnse woord voor ‘maan’.
Over de aandrijflijn geeft Genesis minder weg, behalve dan dat deze Neolun Concept zuiver elektrisch is. Die schaarse info is natuurlijk niet uitzonderlijk want hoe productierijp deze EV er vanbuiten ook uitziet, het gaat slechts om een studiemodel. Sterker nog: Genesis zegt niet met zoveel woorden dat we hier effectief ooit een productiemodel van mogen verwachten, al is dat maar zo waarschijnlijk. Gezien zijn formaat zouden de Koreanen namelijk gewoon het platform van de aankomende Hyundai Ioniq 7 — en dus de Kia EV9 — kunnen gebruiken, al zijn we daar in België vet mee. Hoewel Genesis al jaren actief is in verschillende Europese landen, zijn wij daar niet bij…
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 2 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 2 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 15 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 17 uur geleden