Er hangen donderwolken boven Vorst, meer specifiek boven de Audi-fabriek die in de Brusselse gemeente ligt. Daar wordt het contract van alle 371 interimwerknemers namelijk niet meer verlengd met ingang van 8 april. De reden: er is te weinig vraag naar de elektrische Q8 e-tron die de er van de band rolt.
De Audi-fabriek in Vorst is één van de pronkstukken van onze autoindustrie, en dat zeggen we niet gewoon omdat er anno 2024 niet veel autofabrieken meer overblijven in België. De site was namelijk de eerste Audi-fabriek ter wereld om 100 procent koolstofneutraal te produceren, én ze bouwt uitsluitend zuiver elektrische auto’s. Die specialisatie is best mooi, al beperkt het natuurlijk ook het aantal modellen dat de fabriek kan bouwen… En dat lijkt zich steeds meer te wreken.
Ook geen Q4 e-tron
Tijdens een ondernemingsraad heeft Audi Brussel namelijk beslist dat alle tijdelijke jobs in de productie geschrapt worden met ingang van 8 april. Het gaat om in totaal 371 werknemers die nu nog via een interimcontract bij de autoconstructeur werken. Als reden wijst de fabriek in de richting van de dalende vraag naar de elektrische Q8 e-tron, waardoor de productie teruggeschroefd moet worden van 20 stuks naar 15 stuks per uur. Die Q8 e-tron is momenteel het enige model dat Audi in Vorst produceert, waardoor de impact op de fabriek dus meteen enorm is.
Dit is trouwens niet de eerste tegenvaller die de Brusselse fabriek in de voorbije maanden te verwerken kreeg, wel integendeel. Zo werd er in september 2023 nog aangekondigd dat de vernieuwde Q4 e-tron er van de band zou rollen, maar die beslissing werd amper een maand later alweer teruggedraaid. De reden was toen schrikwekkend gelijkaardig: de vraag naar de compactere elektrische SUV was gestagneerd, waardoor de fabriek in het Duitse Zwickau het volume op zijn eentje aankon. Ook voor de toekomst staat trouwens nog niks vast: de Q8 e-tron zou omstreeks 2027 uit productie gaan en er is nog geen nieuw model aan Vorst toegewezen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden