We kennen het gevoel: je bent 16 en je wil zo snel mogelijk de baan op met iets gemotoriseerds. Heel wat tieners zoeken dan ook hun toevlucht tot een bromfiets — en liefst zo eentje met kleine wieltjes, papa — maar in Duitsland is er een praktischer alternatief. Maak namelijk kennis met de ‘Geparda’.
De Volkswagen Up! Is er doorheen zijn 13 jaar lange carrière in heel wat smaakjes geweest. Naast de gewoonlijke modellen op benzine en diesel was er bijvoorbeeld ook een zuiver elektrische versie onder de noemer e-Up!. Aan de andere kant van het automobiele spectrum was er dan weer een heuse GTI-versie, die wel 115 pk uit zijn driepittertje puurde. Vond je dat echter al onverwacht, wacht dan maar tot je deze nieuwe variant gezien hebt.
Tieners op de Autobahn
Dit is namelijk de ‘Geparda’ en voor de duidelijkheid: die wordt niet door Volkswagen zelf gemaakt. In de plaats daarvan vertrekt een Duits bedrijf — ook gewoon genaamd ‘Geparda’ — van een Up! waar ze de complete achteras genadeloos uit slijpen om in de plaats twee wielen dichter tegen elkaar te monteren. Vooraan wordt de ophanging dan weer aangepast voor extra stabiliteit en om de verwarring compleet te maken, werken de Duitsers de software van het atmosferische 1.0-litermotortje bij zodat het geen 65 pk meer produceert — zoals voorheen — maar een lethargische 20 pk. Waarom ze dat allemaal doen, vraag jij je af? Simpel: om ongeduldige tieners de baan op te krijgen.
Hoewel het geen échte driewieler is, valt de Geparda na deze aanpassingen in Duitsland namelijk onder de L5e-voertuigcategorie. Dat wil zeggen dat je er aldaar mee mag rijden vanaf je 16 jaar bent en in het bezit bent van een rijbewijs A1, en nog geen klein beetje ook. In tegenstelling tot het gemiddelde brommertje haalt deze driekwart-Up! namelijk snelheden tot 110 km/u waardoor je er zelfs mee op de snelweg mag rijden, of toch indien je ouders bereid zijn om er zo’n 20.000 euro voor neer te tellen. Geparda is trouwens niet de eerste die met iets dergelijks komt opdagen: concurrent Ellenator biedt al langer een Fiat 500 aan met gelijkaardige aanpassingen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden