Komt het haar in je nek al recht vanaf je de woorden “BMW” en “design” in één zin ziet staan? Dan ben je vast niet alleen want vooral de sportievere modellen van het merk zien er tegenwoordig vaak nogal smaakgevoelig uit. Dat had echter niet gehoeven, getuige deze BMW i8-opvolger die niet mocht zijn.
BMW heeft voor het eerst sinds de M1 terug een losstaand M-model: de XM. Anders dan die M1 is dat echter een SUV en doet dat je nog niet snel genoeg naar je hooivork en fakkel grijpen, dan is er altijd nog zijn design. Zo pakt de XM uit met een giga-grille en een koplampen-cake van jewelste waardoor kwatongen wel eens durven beweren dat zijn enige doel is om op te vallen — de woorden van kwatongen, niet de onze. Dat hele verhaal had echter ook anders kunnen lopen… Héél anders.
Dus euh, dit of een XM?
Op Instagram heeft BMW M’s designbaas, Domagoj Dukec, namelijk een paar prentjes gedeeld van een model dat nét geen realiteit mocht worden: de i16. Het gaat in principe om een productierijpe doorontwikkeling van de Vision M Next Concept, een studiemodel dat in 2019 een voorsmaakje moest geven van de toekomst van het ///M-label. Dat deed dat studiemodel met een plug-inhybride aandrijflijn onder de kap, net als de i8 die hij uiteindelijk zou moeten vervangen. In tegenstelling tot die i8 zou de Vision M Next echter wel de volle 600 pk produceren, goed voor een 0-naar-100-tijd van 3 seconden en een topsnelheid van 300 km/u.
Verder deelt deze i16 nog zijn lage supercarsilhouet met de Vision M Next, al moest de gekke verlichting wel wijken voor meer realistische units. Achteraan vallen dan weer de BMW-logo’s op die M1-gewijs in de hoeken pronken. Dat laatste kenmerk kwam uiteindelijk ook terug op de auto die wél in productie ging als specifiek M-model, de XM, terwijl deze i16 vermoedelijk gecanceld werd in de nasleep van de coronacrisis… Dus euh, we durven het bijna niet vragen maar welk van die twee had jij het liefste in de voetsporen van de M1 zien treden? Eerlijk?
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden