“Elektrische auto’s zien er te vaak uit als patatten,” aldus Polestar-ontwerper

Polestar 3 2023

Hoe gestroomlijnder een auto, hoe zuiniger die is... of in elektrische termen: hoe groter het rijbereik kan zijn. Daardoor worden EV’s steeds vaker getekend volgens de wetten van de windtunnel, en de windtunnel houdt van afgeronde vormen. Zo’n “patatten” komen er bij Polestar echter niet in, belooft hun hoofdontwerper.

Aerodynamica is één van de belangrijkste zaken bij het ontwikkelen van een elektrische auto, vraag het maar eens aan Mercedes of Hyundai. De glooiende, afgeronde vormen van bijvoorbeeld de EQE’s en EQS’en of de Ioniq 6 maken je in een oogopslag duidelijk dat niet zozeer de tekenaar maar vooral de windtunnel het lijnenspel bepaald heeft. Daardoor vragen de modellen op zijn zachtst gezegd wat gewenning… En precies dat willen ze bij Polestar vermijden.

Aardappel vanbuiten, Vegas vanbinnen

Nahum Escobedo, designbaas bij Polestar, heeft zich in een interview met het Australische WhichCar namelijk uitgelaten over de manier waarop sommige merken hun EV’s ontwerpen. Daarbij nam hij niet bepaald een blad voor de mond, want hij beschuldigde zijn concurrenten ervan in hun zoektocht naar optimale aerodynamica op “aardappelvormige” auto’s uit te komen. Afgeronde vormen zijn namelijk ideaal voor de luchtstroom maar volgens Escobedo niet zozeer voor visuele aantrekking. Dat proberen die merken dan weer goed te maken door hun interieurs te overladen met kleurrijke LED’s. Daardoor lijkt het binnenin zo’n EV’s, aldus de ontwerper, vaak op een “mini-Vegas” en dat strookt natuurlijk helemaal niet met de Scandinavische filosofie van Polestar.

Polestar modellen 2023

Daar kan je Escobedo zowat zien als de bezieler van de huidige designtaal, want hij stond aan de leiding van het ontwerp van de Precept Concept. Dat studiemodel geldt als inspiratie voor al Polestars EV’s van de nieuwste generatie, te beginnen met de Polestar 3. Daar maakten de tekenaars het gebrek aan glooiende lijnen bijvoorbeeld goed door een innovatieve spoiler in de neus te integreren en geef toe: is dat geen leukere manier om de luchtstroom te optimaliseren? Verder zagen we ook al de knappe Polestar 4 op ons netvlies verschijnen en dan moet de auto die het meeste op de Precept Concept geïnspireerd is nog komen: de Polestar 5. Nadien volgt er een heuse elektrische roadster in de vorm van de Polestar 6, kortom: in de komende jaren zal flink wat van Escobedo’s werk naast de “patatten” van de concurrentie komen te staan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
this 11:24
afbeelding van this

Gelukkig, hopelijk denken meer fabrikanten zo. Want veel EV's zijn toch echt lelijke dingen. Terwijl er zo veel moois gemaakt is. Het zou zonde zijn om al dat design verloren te zien gaan.

Edison 20:33
afbeelding van Edison

Die Polestar (3?) van op de foto ziet er ook maar een inspiratieloze doos uit. Zou van eender welk Aziatisch merk kunnen komen…

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws