Mini heeft een nieuwe Cooper klaar, maar dat is misschien wel de minst Britse Mini ooit. Waar de vorige generaties namelijk telkens nog in Groot-Brittannië — en een beetje in Nederland — gebouwd werden, zal het nieuwe model van de band rollen in China… Maar daar moet binnen een paar jaar verandering in komen.
Sinds de doorstart van Mini wordt er wel eens gediscussieerd over de nationaliteit van de constructeur. Zo hebben de auto’s veel weg van Britse iconen, maar is het merk achter de schermen natuurlijk stevig in handen van het oer-Duitse BMW. Dat laatste bleek bij de lancering van de nieuwe Countryman meer dan ooit, want toen verkondigde Mini trots dat dit hun eerste model Made in Germany zou zijn… En als je dat al ongepast vindt, wacht dan maar tot je hoort waar de nieuwe Cooper straks van de band rolt.
Brits vanaf 2026
De pas onthulde Mini Cooper is namelijk een samenwerking tussen BMW en Great Wall, en aanvankelijk zal de auto dan ook gebouwd worden in de fabriek van die laatste in Zhangjiagang — of voor u en ik: China. We zeggen daar wel bewust “aanvankelijk”, want BMW wil er alles aan doen om de nieuwe Cooper toch terug Made in Britain te maken. Zo investeert de groep nu 600 miljoen pond — omgerekend net geen 700 miljoen euro — in de historische Mini-fabriek in Oxford om die tegen 2026 klaar te stomen voor de productie van de elektrische Cooper. In die fabriek werden alle vorige generaties van de Mini hatchback ook al gebouwd, inclusief de uitgaande Cooper SE Electric.
De nieuwe Mini Cooper is trouwens niet het enige modelletje dat de site in Oxford straks voor zijn rekening mag nemen. Zo zal ook de Aceman, een elektrische crossover onder de Countryman, er van de band mogen rollen. De Countryman zelf zal voortaan dan weer zij-aan-zij met platformgenoot BMW X1 gebouwd worden in het Duitse Leipzig maar geen nood, want vroeger was die eigenlijk ook nog nooit Brits. De vorige generaties van de SUV werden namelijk eveneens buiten het Verenigd Koninkrijk geproduceerd.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden