Het lijkt stilaan een gewoonte te worden: BMW kondigt een lanceringsdatum aan voor een nieuw model, en zowat één dag op voorhand pakt de ene na de andere spion al uit met beelden. Die zetten af en toe de fanbase in rep en roer, maar deze keer is er niks te klagen. Dit zijn namelijk de nieuwe X1 en iX1, en wij zien hier geen graten in.
Het wordt hoog tijd dat de digitale loodgieter eens een bezoekje brengt aan BMW’s fotobibliotheek. Daar lekken er namelijk steevast beelden van nieuwe modellen naar buiten amper een paar dagen voor ze officieel gelanceerd zouden worden. Dat gebeurde eerder al met de controversieel gefacelifte X7 en zelfs een icoon als de M4 CSL konden de Duitsers niet binnenshuis houden. Nu is het de beurt aan de compactste SUV van BMW, die normaal gezien gepland stond om pas morgen het levenslicht te zien.
Grote-auto-allures
Gisterenavond begon het namelijk plots te krioelen van de (i)X1-beelden op het wereldwijde web, die zoals gewoonlijk via de Spaanse spionnen van Cochespias op onze radar verschenen. Daar maakten we kennis met een naar huidige BMW-maatstaven verrassend bescheiden ontwerp, dat de nieuwe X1 alweer een beetje extra ‘grote-auto-allures’ toekent. Zo groeit de grille wel een beetje maar blijft die toch binnen proportie met de koplampen, die nu iets hoger en meer gekanteld lijken te zitten. Vooral de achterpartij kan ons echter bekoren, want met dank aan slankere lichtunits krijgen we daar eerder het gevoel naar een grotere X3 te kijken. Binnenin volgt de compacte SUV dan weer de tred van de 2 Reeks met een zwevende middenconsole, twee schermen in een gebogen paneel en geen iDrive-draaiknop meer.
Smaakt dat alles naar meer, dan hoef je niet lang op je honger te zitten. Op 1 juni laat BMW het model officieel aan de wereld zien — of moeten we zeggen: “modellen”? De kans zit er namelijk dik in dat de constructeur de elektrische versie opnieuw tegelijk lanceert met het reguliere exemplaar, waardoor we morgen niet alleen een nieuwe X1 te zien krijgen maar ook de eerste iX1. Specificaties en prestaties wist BMW wel nog vakkundig achter slot en grendel te houden, kwestie van toch een reden te hebben om hier morgen nog eens langs te komen…
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden