BMW heeft de raceversie van haar nieuwe M4 wereldkundig gemaakt. Die M4 GT3 is klaar om de concurrentie te verorberen. Al is dat met zo'n snuit niet moeilijk...
Een nieuwe M4? Dan kan een race-afgeleide niet lang op zich laten wachten. En hoewel BMW momenteel de M8 GTE en M6 GT3 voorschotelt voor de racerij mag die laatste officieel op pensioen. Het is te zeggen: BMW zegt met de M4 GT3 een beter rijdende en meer kost efficiënte racewagen aan te kunnen bieden voor raceteams.
Comfortabel racen
Het Duitse automerk heeft namelijk goed geluisterd naar raceteams met een M6 GT3 en die feedback gebruikt bij de ontwikkeling van deze M4 GT3. Zo zou de cockpit handiger in gebruik moeten zijn en is die cockpit comfortabeler om in te vertoeven voor amateurrijders. Via de nodige knoppen aan het stuur moet de bediening ook makkelijker worden. De set-up van de auto zorgt er dan weer voor dat hij zuiniger om weet te gaan met de banden. De motor en versnellingsbak zijn dan weer minder onderhoudsgevoelig.
Over die aandrijflijn gesproken: de M4 GT3 gebruikt de 3-liter zes-in-lijn met twee turbo's in plaats van de 4.4-liter V8 die dienst deed in de M6 GT3. De zescilinder is 590 pk sterk en stuurt zijn kracht naar de achterwielen via een zesbak van Xtrac. Kostprijs van zo'n circuitklare M4? Wel, startprijs bedraagt 415.000 euro. Geinig detail: daarmee is hij 4.000 euro goedkoper dan de M6 GT3. Al is dat een verwaarloosbaar prijsverschil in de racerij.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden