BMW rolt een update uit voor de Z4 en die introduceert de Pure Impulse-optie voor topmodel Z4 M40i. Daardoor krijgt de roadster M-mechaniek, een zes-in-lijn met 340 pk én (voor het eerst) een manuele handbak. Ach, er ontbreken net vier einddempers om van een rasechte Z4 M te spreken.
Sinds de originele Z4 uit 2003 zit er al twee generaties geen volbloed ///M meer in de rangen van de sportieve roadster. Vanaf 2024 komen we echter echt dichtbij. Want BMW rolt een update uit voor de Z4 (nieuwe kleurtjes en nieuwe velgen, je kent het wel) en introduceert daarbij de Pure Impulse-optie voor topversie M40i. Die naam klinkt niet indrukwekkend, maar het pakket voegt enkele grondige wijzigingen door.
M-bak, M-remmen, M-differentieel, M...
Waarom BMW niet simpelweg van de Z4 M spreekt is ons dan ook een raadsel. Laten we beginnen met de basis-fundamenten. De M40i krijgt achterwielaandrijving, een drukgevoede 3-liter zes-in-lijn van 340 pk (500 Nm), Variable Sport Steering, M sportremmen, een M sportdifferentieel op de achteras en een adaptieve M sportophanging. Vink je het Pure Impulse-pakket aan, dan kalibreert BMW M al die elementen opnieuw, gooit het een manuele zesbak in de mix én installeert het specifieke lichtmetalen M-velgen in maatje 19-duim voor en 20-duim achter.
Kortom: Dit is eigenljik een Z4 M in zijn puurste zin. Want ja, hij ontbeert misschien het exuberante vermogen van moderne M's, maar hij pakt wel uit met een zo goed als 50:50 gewichtsverdeling en een zingende zes-in-lijn vastgekoppeld aan een manuele zesbak. Ben je trouwens wat bevlogen met koppelingspedaal en handbak, dan heb je amper 4,6 seconden nodig om de honderd aan te tikken. Da's zat snel in een roadster natuurlijk. Exclusieve koetswerkkleur Frozen Deep Green maakt het plaatje af.
Zilveren dakje!
Wat er nieuw is voor de andere Z4's? Het duo viercilindermodellen (20i en 30i) beschikt standaard over het M Sportpakket en 18-duims velgen. De softtop van de BMW Z4 kan je voortaan ook krijgen in het Anthrazit met zilvereffect als alternatief voor het standaard zwarten stoffen dak.
Wie gehoopt had op een curved display in het interieur is er aan voor de moeite. BMW voert gaan wijzigingen door aan het infotainment. Anderzijds, is het daardoor niet nét nog meer een puristische sportwagen? O ja, wat het Pure Impulse-pack moet kosten? 6.100 euro. Waardoor de prijs voor deze "noem 'm niet Z4 M" op 75.960 euro komt te liggen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden