Officieel: Suzuki Jimny voor het eerst als praktische vijfdeurs! (2023)

Suzuki Jimny 5-Door

De Suzuki Jimny kan alles, maar als je er één nadeel op moet kleven, is het wel zijn gebrek aan binnenruimte. Dat is nu opgelost met de vijfdeurs Jimny van Maruti Suzuki, die naast twee extra deuren ook een langere wielbasis krijgt. Maar... hij komt niet naar Europa.

De Suzuki Jimny is al sinds de jaren '70 op de markt - vroeger noemden we hem Samurai - volgens hetzelfde recept: een compacte terreinwagen met 3 deuren en een vierkante styling. Dat laatste werd op een geweldige manier teruggebracht in 2018, toen de vierde generatie Jimny op de markt kwam met de looks van een mini-G-Klasse, nadat zijn voorganger voor een iets rondere look ging. Zijn compacte formaat geeft hem de mogelijkheid om op elk terrein uit de voeten te kunnen, maar veel passagiers of bagage moet je niet willen meenemen. Een Jimny als avontuurlijke kampeerauto gaat dus gepaard met heel wat compromissen...

Zit- én bagageruimte tegelijkertijd

... tot nu, want Maruti Suzuki, de Indiase tak van de Japanse constructeur, heeft de vijfdeurs Jimny voorgesteld op de Auto Expo in New Delhi. Deze Jimny heeft een 34 cm langere wielbasis en meet nu 3,99 meter lang, wat de ruimte biedt voor twee extra deuren (en een extra zijruitje). Voortaan heb je dus een volwaardige achterbank én een bruikbare koffer van 208 liter, in plaats van te moeten kiezen tussen de twee. Ook nieuw is een nieuw infotainmentsysteem met een 9 duim groot aanraakscherm en smartphonekoppeling, een grote verbetering ten opzichte van het oude systeem.

Er wordt ook gesproken over een mild hybride hulpje voor de atmosferische 1,5 liter-viercilinder die in elke Jimny zit, voor een iets lager verbruik. Inschakelbare vierwielaandrijving is nog steeds standaard en je hebt de keuze tussen een manuele vijfbak of een viertrapsautomaat. Of toch als je in India woont, want Suzuki heeft bevestigd dat deze variant niet in Europa zal verschijnen. We zullen het dus nog steeds moeten doen met de 3-deurs die enkel als lichte vracht wordt ingevoerd naar België om de Europese CO2-normen voor personenwagens te kunnen behalen. Hopelijk komt de technologische update wél naar Europa.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws