Juich, want Aston Martin heeft niet één, niet twee, zelfs niet drie maar gewoonweg vier gloednieuwe EV’s klaar… Alleen: ze gaan ze nog niet bouwen. In de plaats daarvan worden hun elektrische plannen in de koelkast gestoken en de reden is simpel: volgens de CEO willen de klanten geen elektrische Aston Martin.
Je hoort het wel vaker: iedereen moet uiteindelijk aan de stekker, ook in de hogere segmenten. Zo hebben ze bij Rolls-Royce bijvoorbeeld al hun eerste EV klaar en heeft Lamborghini even geleden een best concreet voorsmaakje gegeven van zijn eerste zuiver elektrische auto. Heel wat luxe- en performance-merken zijn met andere woorden druk bezig met elektrificatie, maar willen hun klanten die EV’s eigenlijk wel? Volgens Aston Martin alvast niet.
”Klanten willen geluiden en geuren”
CEO Lawrence Stroll heeft namelijk tegenover het Britse Autocar verklapt dat het merk zijn elektrische plannen met twee jaar uitgesteld heeft. Zo moest hun eerste EV eigenlijk al volgend jaar op de markt komen, maar volgens Stroll hoeven we die niet te verwachten voor 2027. Dat heeft echter niks te maken met bijvoorbeeld ontwikkelingsproblemen of grondstoftekorten, wel integendeel. Zo verklaart de CEO dat ze achter de schermen eigenlijk al vier zuiver elektrische modellen “ontwikkeld en zelfs fysiek ontworpen” hebben: een GT, een supercar, een SUV en een crossover… Maar ze gaan die dus nog niet bouwen.
Volgens Stroll is er namelijk “meer hype rond EV’s dan dat er vraag naar is,” vooral in de hogere segmenten. In de plaats daarvan verwachten hun klanten “geluiden en geuren” van hun sportwagens en laat dat nu net twee zaken zijn die in elektroland moeilijk te vinden zijn. Daarom gaat Aston Martin in de komende jaren minder gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s en meer in plug-inhybride technologie, die de Britten liefst willen combineren met hun gewoonlijke V8- en zelfs V12-motoren… Want, aldus de CEO, ook iets als een V6-motor is niet genoeg voor de Aston Martin-klant.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden