We hoeven het je vast niet meer te vertellen: de manuele versnellingsbak verliest aan terrein. BMW hield er echter wel nog aan vast met zelfs klassieke poken in zijn M-auto’s, maar ook zij kunnen er niet meer om heen. Zo houdt het volgens het merk geen steek meer om nog nieuwe handbakken te ontwikkelen.
Een paar jaar geleden verraste Mercedes vriend en vijand met de melding dat het geen enkel model meer met manuele versnellingsbak zou aanbieden, maar anno 2024 is dergelijk nieuws geen verrassing meer. Wel integendeel: het klinkt bijna gekker wanneer een premiummerk wél nog een handbak in één van zijn modellen lepelt, zoals BMW dat pas nog deed met de Z4 M40i. Daarmee waren ze trouwens niet aan hun proefstuk toe want ook in de M2, de M3 en de M4 kan je nog zelf door de verzetten roeren en dat geldt ook voor sommige van hun meer toegankelijke modellen… Maar misschien niet meer voor lang.
Ook voor M-auto’s
In een interview met het Italiaanse Quattroroute heeft Frank Weber, bestuurslid bij BMW, namelijk laten vallen dat “het voorbij is voor de handbak”. De reden is voor de hand liggend: ook zij zien de verkoopcijfers van auto’s met manuele versnellingsbakken steeds verder de dieperik in gaan. Daardoor is het volgens de topman stilaan niet meer te verantwoorden om nog handbakken aan te bieden, laat staan om nieuwe exemplaren te gaan ontwikkelen. Dat geldt dus ook voor de sportieve modellen van de M-afdeling waarvoor Weber waarschuwt: “wil je een handgeschakelde M, dan moet je er nu eentje kopen.”
Dat laatste is misschien niet geheel verrassend want in het geval van de M-modellen zijn verkoopcijfers niet de enige reden waarom de manuele versnellingsbak eruit gaat. Zo weten we al langer dat de M2 de laatste nieuwe M zonder elektrificatie zou zijn en in een toekomst vol hybrides en EV’s is er hoe dan ook geen plek voor de handbak. Buiten het M-gamma is het verlies van de pook echter minder voor de hand liggend maar inderdaad: kijk je naar gloednieuwe BMW-modellen die in de laatste paar jaar onthuld werden, dan is het gros ook daar enkel te krijgen met automaat.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden