UPDATE: DIT IS EEN 1 APRIL-ARTIKEL.
Amerikaans autobouwer Tesla wil ook zijn stempel drukken in de racerij. Daarom trekken ze in samenwerking met het Zweedse rallyteam Fïsch Skämt naar het WRC met een geprepareerde Model 3. Om te voldoen aan de Rally 1-klasse moet 'ie wel worden uitgerust met een... 1.6-liter viercilinder turbobenzine.
Maak je borst al maar nat, want vanaf volgend jaar wil Tesla ook naam en faam verwerven in de racewereld. Tesla's oppergod Elon Musk heeft daarbij het WRC gekozen als eerste slagveld om furore te maken. Met de kennis die het Amerikaanse merk daar kan opdoen, wil het sportiever rijdende auto's bouwen voor de openbare weg.
Met stiekeme elektrokracht!
Tesla zal twee geprepareerde Model 3's gaan inzetten voor het WRC-kampioenschap van 2025. Dat doet het niet op eigen kracht, want het wil teren op de know-how van Fïsch Skämt, een rallyteam dat in 1996 werd opgericht door Petter Lätvis na zijn successen met Chevrolet in het WRC. Het team van P. Lätvis wordt verantwoordelijk voor het ombouwen en klaarstomen van de rallywagens.
Opmerkelijk is dat die geen gebruik zullen mogen maken van hun volstrekt elektrische aandrijflijn. De regels van de koningsklasse in het WRC (Rally 1) stipuleren namelijk dat er een 1.6-liter grote benzinemotor met turbo voorin moet liggen. Meer nog, vanaf 2025 zal die het doen zonder hybridekracht en wordt het vermogen geplafonneerd op 330 pk. Tesla zegt evenwel een hiaat in de regelgeving te hebben gevonden waardoor ze gebruikt kunnen maken van een elektrische turbo. Die haalt dan zijn kracht uit de accu van 01.04 kWh en moet zorgen voor ongeziene prestaties.
De eerste beelden van de Tesla Model 3 WRC in actie kan je HIER bekijken.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden