BMW is volop bezig met het klaarstomen van een nieuwe generatie EV's onder de noemer Neue Klasse. Een futuristische sedan kregen we eerder al op ons bord, nu is het tijd voor de Vision Neue Klasse X, de iX3 van de nabije toekomst zeg maar. Hoe nabij?
Geloof het of niet, maar binnen dik een jaar zal het EV-landschap van BMW een grondige update krijgen. Met de introductie van de Neue Klasse, zowat de belangrijkste innovatie van BMW sinds de, euhm, originele Neue Klasse wil het Duitse merk zijn stempel drukken. Dat er een sedan kwam wisten we al, deze Vision Neue Klasse X maakt duidelijk dat er ook plaats zal zijn voor een SUV. Of wat dacht je?
Oer-X
Zie dit dan ook als de opvolger van de huidige iX3. Eentje die ditmaal wél volledig op een elektrische platform staat en tot de nok gevuld is met futuristische technologieën. Ook visueel neemt deze X een stap in de toekomst. Met vlakke minimalistische lijnen, wielen die ver naar de hoeken staan en een ruime glaspartijen. Vooraan vallen natuurlijk meteen de niertjes op. Die knipogen duidelijk naar de kleine niertjes van de origineel X5. Volgens BMW zullen alle elektrische SUV's van het merk in de toekomst uitpakken met dit designdetail. Enfin, SAV's (Sports Activity Vehicle), als we de marketingafdeling even los laten.
Binnenin wil BMW uitpakken met luxe, comfort en digitalisatie. In het midden van het dashboard staat een infotainmentscherm dat niet rond of vierkant is, maar wel de vorm heeft van een parallellogram. Geen instrumentcluster voor de neus van de chauffeur, een head-updisplay loopt over de gehele onderkant van de voorruit en biedt alle informatie die je nodig hebt. Dat het hier over een conceptmodel gaat merk je natuurlijk aan de gebruikte materialen en achterbank met kussentjes. Al is het productiemodel dichter bij dan je denkt.
700 km range?
BMW wil namelijk al eind 2025 deze Neue Klasse X van de band laten rollen in de Hongaarse fabriek nabij Debrecen. Hoewel het merk nog geheimzinnig blijft over de aandrijflijnen - buiten dat het cilindervormige cellen zal gebruiken in de accu's zoals tesla-, spreekt het wel van aparte supercomputers die met elkaar samenwerken en een conventionele ECU overbodig maken. Meer nog, elk "superbrein" in de Neue Klasse is tot 10 keer sneller dan de huidige ECU's die gebruikt worden in de autosector.
Wat we ook al weten? Dat de nieuwe modellen gebruik zullen maken van een 800 volt-platform. Daardoor zullen ze (hyper)snel kunnen laden, efficiënter voor de dag komen en dus ook verder kunnen rijden op één lading. Volgens BMW is de Neue Klasse X 25% efficiënter dan een gelijkaardige elektrische SUV. Nemen we er dus voor het gemak even de iX3 bij met een range van om en bij de 400 km. Dan zal deze Neue Klasse X plots 500 km ver geraken. Al gokken wij er op dat BMW zelfs mikt (via grotere accu's) op een range van om en bij de 600 à 700 km.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden