Exact 75 jaar nadat Jaguar de eerste sportwagen ter wereld bouwde, kapt het met verbrandingsmotoren. Een gepast afscheid vinden we in de vorm van deze F-Type R75 met V8. De laatste brul, of vergane glorie?
Zeg je premium, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan de Duitse Drie: Mercedes, BMW en Audi. Ook Jaguar speelt echter nog steeds mee, zij het met een enigszins verouderd gamma. Maakt dat hun modellen irrelevant? Wij zochten het uit achter het stuur van de plug-inhybride E-Pace P300e.
Met de snelle inburgeringscursus van Tesla zou je denken dat de Duitsers al lang een premium antwoord klaar zouden hebben op Model S en co. Toch is het Jaguar die met een eerste rechtstreekse rivaal op de proppen komt. Een revelatie in EV-land?
Met veel lawaai rolt de F-Type SVR door de straat. Hoofden draaien, hij is talk of the town. Maar is de "F SVR" een supercar, of gewoon wat spierballengerol van de Britse ingenieurs?
Waar de Jaguar F-Pace de intrede in het SUV-segment betekende voor Jaguar, zorgt deze E-Pace voor een sportieve inslag in een kleiner segment. Moet de kat daarom inboeten?
Het is drukbezet in het premium E-segment waar de strijd voor klanten er behoorlijk heftig aan toe gaat. Een gevecht dat grotendeels door de Duitsers wordt gevochten. Heeft deze Jag de juiste wapens aan boord om een Brits alternatief te bieden?
Hij gaat al even mee, die Jaguar XJ. Waardoor je nog bezwaarlijk van een technologische concurrent kan spreken voor de Duitse drie. Hoe je zo'n probleem oplost? Met bakken Britse charme en een al even grote grob pk's. Met de XJR 575 zeg maar.
Het was klaar en duidelijk halfweg vorig jaar; Jaguar zou geen stationwagens meer bouwen. Of toch niet helemaal een waarheid, want de XF Sportbrake is terug. Klaar om het Brits vuur aan Duitse schenen te leggen?
In 2013 verheugde Jaguar ons met de F-Type. Als designer Ian Callum toen geen standbeeld heeft gekregen weten wij het ook niet meer. Met de komst van de 400 Sport krabben we onszelf in de haren, het kan nog beter blijkbaar. Deze special edition kan misschien wel eens de leukste F-Type ooit zijn.
Ga maar eens na, het aantal SUV's in de autowereld is niet meer op twee handen te tellen. Toch denkt Jaguar dat zij het verschil kunnen gaan maken met deze F-Pace. Niet zomaar de zoveelste SUV?
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 6 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 8 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 12 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 16 uur geleden