MG's designafdeling heeft een nieuwe kapitein aan het roer. En hoewel de naam Jozef Kaban je niet veel zal zeggen, tekende de Slovaakse designer in een vorig leven de Audi A5, Skoda Kodiaq, ID.Buzz, producten van Rolls-Royce, de huidige BMW 7 Reeks en o ja... de Bugatti Veyron! Qua palmares kan dat tellen.
Hij was hét designtalent begin de 21 eeuw en kreeg de vrijheid bij verschillende merken om dat te tonen. We hebben het natuurlijk over Jozef kaban die eind de jaren 90 op 25-jarige leeftijd het design schetste van de hypercar die we nu kennen als de Bugatti Veyron. Het gaf de Slovaak een vrijgeleide om mee te tekenen aan een hoop andere auto's. Van de tijdloze Audi A5 over gezins-SUV Skoda Kodiaq tot de Volkswagen ID.Buzz. Tussendoor stond hij ook nog aan de wieg van de huidige generatie 7 Reeks, maar dat vergeven we 'm.
Na Bugatti komt... MG
Kaban neemt nu een nieuwe functie op binnen SAIC. Voluit gaat het dan over Global Design Vice President. In mensentaal komt het er op neer dat hij mee de toekomstige designrichting van MG vorm zal geven. Niet onlogisch. Want moederbedrijf SAIC is de grootste exporteur van auto's in China en heeft er mee voor gezorgd dat China tegenwoordig meer auto's exporteert dan Japan.
SAIC, met MG als meest bekende merk, is dus een wereldspeler geworden. En dan helpt het om iemand aan het designroer te hebben die al sinds de jaren 90 auto's tekent voor de wereldmarkt. Kaban - die volgens de geruchten wat onrespectvol aan de kant is geschoven binnen Volkswagen - is alvast trots op zijn nieuwe uitdaging en kan niet wachten om het Verre Oosten richting een nieuw tijdperk op vlak van design te brengen. Gewoon meer Audi A5 en minder BMW 7 Reeks graag, Kaban.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 14 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 19 uur geleden