Hoewel vrachtwagens amper 3% van het totale verkeer in Europa uitmaken, zijn ze wel betrokken bij 15% van de ongevallen met een fatale afloop. Veiligheidsorgaan Euro NCAP gaat zich daardoor nu ook toespitsen op de vrachtwagensector.
Het klinkt misschien hallucinant, maar eigenlijk zijn er geen botsproeven met vrachtwagens in Europa. Dat wil niet zeggen dat een vrachtwagen inherent onveilig is, maar wel dat er geen onafhankelijk orgaan aan het testen gaat. Als je dan weet dat vrachtwagens in Europa betrokken zijn bij 15% van de ongevallen met een fatale afloop, dan is het misschien wel tijd om in te grijpen.
Van giga-truck tot vuilniswagen
Dat dachten ze ook bij Euro NCAP. Je weet wel, het Europese veiligheidsorgaan dat auto's de vernieling in rijdt in naam van de wetenschap. Tegen 2030 zullen ze hetzelfde uitvoeren met tientonners. Nee, we hebben het dan niet over de nieuwe elektrische Mercedes G-Klasse, maar wel over vrachtwagens die in Europa verkocht worden. Al wil dat niet zeggen dat vrachtwagenbouwers nog 6 jaar op hun bips mogen zitten.
Eind dit jaar zal Euro NCAP namelijk al een eerste veiligheidsrating op poten zetten. Die zal zich initieel evenwel toespitsen op rijhulpsystemen en de aanwezigheid daarvan op een vrachtwagen. Specifiek zal Euro NCAP kijken naar een intelligente cruise control, automatisch noodremsysteem, noodrem voor zwakke weggebruikers, rijstrookassistent, afslaghulp en de nodige camerasystemen. Het veiligheidsorgaan zal vrachtwagens quoteren in verschillende segment. Van kleine vrachtwagens voor leveringen, over lange-afstandsvrachtwagens tot zelfs vuilniswagens. De eerste ratings verschijnen al in november van dit jaar.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 10 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 10 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 11 uur geleden