Rij-impressie: Isuzu D-Max AT35 (2018)

rijtest- isuzu-d-max-2018

De opmars van de pickup is ook bij ons niet te stuiten. Wie er dus wil bovenuit steken moet verder buiten de lijntjes kleuren. Het aanbod is intussen behoorlijk uitgebreid, maar laat net dat iets zijn voor de nieuwe Isuzu D-Max AT35!

Specifiek gaat het om een speciaal uitrustingspakket dat je op elke D-Max modeljaar 2018 Double Cab (versies L, LS en LSX) kunt aanvinken. Het AT35-pakket, kort voor Arctic Truck 35-duims, transformeert je D-Max pick-up in een kleine monstertruck die je zonder blozen naast een Ford Raptor kunt parkeren. Al blijft de transformatie, in tegenstelling tot die van de Raptor, enkel optisch. Ook al verhoogt de 12 cm extra bodembreedte, samen met het 18 cm breder koetswerk en de 35-duims wielen maatje 315/70/R17, de terreincapaciteiten van de D-Max nog verder.

Werkpaard

Ook de AT35 heeft dus een 1,9-liter viercilinder turbodiesel onder zijn kap met een vermogen van 164 pk (bij 3.600 tpm) en 360 Nm koppel (tussen 2.000 en 2.500 tpm). Net als een maximum trekkracht van 3,5 ton bovenop het laadvermogen van maximaal 1 ton. Kortom, identiek aan zijn voorganger met 2,5-liter viercilinder die op de koop toe nog eens 60 kg zwaarder was, maar daarom niet minder betrouwbaar. Op elk D-Max krijg je immers nog steeds 5 jaar waarborg en Europese pechverhelping met een maximum van 200.000 km. Als pick-up specialist heeft Isuzu immers de nodige ervaring met het bouwen van een betrouwbaar werkpaard.

isuzu-d-max-2018

In het het geval van de AT35 is er dat eerder eentje van het formaat Belgisch trekpaard. De combinatie van de extra koetswerkhoogte en spoorbreedte en forse wielkasten geeft de stoerste D-Max een persoonlijkheid om ‘U’ tegen te zeggen. Andere aanpassingen zijn er in de vorm van extra brede sidesteps, extra lange spatlappen met ‘Arctic Trucks’ opschrift, specifieke trekhaak, heavy duty vloermatten en AT-logo’s op de instaplijsten en hoofdsteunen. Tot slot krijgt elke AT35 nog een naamplaatje aan de versnellingspook.

Fors

De kostprijs voor dat alles is echter niet min. Of 14.700 euro (exclusief btw) om precies te zijn. En dat is dus bovenop de prijs van je standard D-Max. Een van de redenen is dat Isuzu de moeite heeft genomen het model te homologeren. Je zal met andere woorden geen problemen krijgen bij een bezoek aan de keuring. En dat is bij dit soort verbouwde pick-ups wel eens anders. Rest ons enkel de vraag. Rijdt dat ook een beetje?

isuzu-d-max-2018

Om dat te weten te komen nam Isuzu Belux ons mee op een on- en offroadexcursie richting Reims en omstreken. In konvooi met de standaard D-Max met modeljaar 2018-updates ging het via de snelweg richting Mettet, om daar via een specifiek roadbook minder geplaveide paden te gaan verkennen. Op de snelweg richting Mettet, en achter het stuur van een AT35 met zestraps-automaat valt al snel op dat al die aanpassingen hun effect hebben gehad op de aerodynamica en rolweerstand. En niet bepaald in positieve zin, of toch wat betreft het on-road gedeelte.

Hoe slechter, hoe beter

Want de combinatie wint punten als de ondergrond er op achteruit gaat. Dan komt de ophanging van de specialisten van Fox een stuk beter tot zijn recht en gaat het comfort er net op vooruit. En we hebben zo een flauw vermoeden dat het veer- en dempcomfort nog verder zou verbeteren mits de nodige balast achterin. Echter, hoezeer we de looks van de Arctic Truck 35 kunnen smaken, echt groot is zijn toegevoegde waarde niet. Zeker omdat de Japanners voor modeljaar 2018 net zo hard hun best hebben gedaan om het algemeen comfort gevoelig te verbeteren.

isuzu-d-max-2018

Er kwamen (lichtjes) verbeterde interieurmaterialen, extra veiligheidssnufjes zoals Trailer Sway Assist (TSA) om een voertuig met aanhangen te stabiliseren wanneer nodig, hertekende achterste bladveren voor meer comfort en de stuurservo werd aangepast voor minder motorgeluid. En dan voornamelijk bij constante snelheden. Het resultaat is dat de standaard D-Max onroad heel wat comfortabeler en meer genietbaar is dan de AT35, terwijl hij ook offroad nauwelijks moet inboeten voor zijn stoere broertje.

Conclusie

De D-Max AT35 rolt graag zijn spierballen maar mist de inhoud om zijn meerprijs van toch al gauw 15.000 euro echt te kunnen rechtvaardigen. De standard D-Max is comfortabeler, stiller en verfijnder op de weg. En bijna even capabel ernaast. Laat ons dus maar binnen de lijntjes kleuren.

isuzu-d-max-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Pol 15:27
afbeelding van Pol

Jammer van de "flauwe" motor, een V6 op zijn minst is nodig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws