Rij-impressie: SsangYong Musso 2.2 E-XDI 4x4 (2018)

ssangyong-musso-2018-rijtest

Na de lancering van enkele gesmaakte kleintjes zoals de Tivoli en XLV focust SsangYong zich nu terug op haar werkpaarden. Gerief zoals de Rexton maar ook de Musso. Want jawel, het Actyon Sports-naamplaatje vervalt op de pick-up, voortaan is het Musso.

Noem 'm geen werkpaard, de Zuid-Koreanen zien de Musso liever als een luxetransporter. Een SUV dus die toevallig beschikt over een ladderchassis en open laadbak. Maar is deze Musso dan echt het luxebeest binnen de pick-upwereld?

Neushoorn

Zoals je mag verwachten oogt de Musso, Koreaans voor "neushoorn" trouwens, als een groot beest. Met het voorsteven van de Rexton. Niet toevallig, want zowel Musso als Rexton delen dezelfde onderhuidse genen. Het verklaart misschien ook meteen waarom deze Musso er enkel komt als double cab. Een trucje waarmee SsangYong natuurlijk extra de luxe en comfort van de pick-up kan onderstrepen door al haar tijd te steken in één versie die sowieso vaak wordt besteld voor het extra comfort.

ssangyong-musso-2018-rijtest

Vijf meter lang telt de Musso er alvast door, waardoor hij tot de kleinere pick-ups in het segment hoort. Al komt er binnenkort een verlengde versie die 40 extra centimeters in de laadbak krijgt. Dat scheelt toch weeral in het aantal bierbakken die achterin passen.

Business in de front, feestje in the bak

Nu goed, het is vooral binnenin waar SsangYong het verschil wil maken. Een evolutie die we ook bij andere pick-ups zoals de Nissan Navara en Ford Ranger tegen kwamen. De Musso baseert zich dan ook grotendeels op de hoogste uitvoering van de Rexton SUV maar dan met iets transportvriendelijke materialen. Wat niet wil zeggen dat de Musso er onappetijtelijk uitziet.

ssangyong-musso-2018-rijtest

De binnenafwerking is meer dan degelijk en oogt als een cabine vol comfort. Verre van een roesten hamer die enkel zijn werk goed moet doen. Het is eerder elegant vertoeven in de ruime zetels met eveneens overtollige beenruimte op de goed zittende achterbank. Stuur- en zetelverwarming tot zelfs zitventilatie behoren tot de opties. Business in de front, werkbeest in de back dus.

Voorzien op gewicht

Daarenboven stak SsangYong een hoop tijd in de zogenaamde NVH-waarden (geluid, vibratie en hardheid). Het moet gezegd, ze zijn er behoorlijk in geslaagd dankzij een speciaal ontwikkelde meerlaagse stijve kooi, uitgekiende motorbevestiging, deurdichtingen en hopen isolatie. Rijdt de Musso daardoor als een luxewagen? Niet helemaal. Vooral de stijvere multilink achteras gooit wat roet in het eten. Het is te zeggen, SsangYong anticipeerde op het gewicht van de optionele hardtop (80 kg) en het laadvermogen van maximaal 850 kilogram. Waardoor je met een lege laadbak toch wel een wat drijvende rit krijgt. Hang er dus maar standaard 3 ton aan, een Autofans-top-tip.

ssangyong-musso-2018-rijtest

Kijk je daar voorbij (of steek je continu de laadbak vol), dan laat de Musso zich nog behoorlijk goed en soepel sturen met een meer dan goede draai-radius in de kleinere straatjes van de stad als het moet. Dit mede door het goed overzicht vanuit de cabine. De standaard/optionele hulpmiddelen zoals sensoren en een achteruitkijkcamera zijn eveneens een meer dan welkome ondersteuning in het vlot manoeuvreren van deze neushoorn.

Nomadenspeelgoed

De Musso is hiervoor altijd uitgerust met een 2.2 dieselmotor met 181 paarden in de stal (ruwweg 100 stuks in neushoorn-equivalent). Voor de rest van de componenten krijg je wel keuze. Standaard een manuele zesbak, optioneel een nieuwe 6-trapsautomaat van Aisin. Standaard achterwielaandrijving, optioneel een 4WD-systeem. Het hele spectrum krijgt 440 Nm te beschikking.

ssangyong-musso-2018-rijtest

Wij reden alvast de 4WD-versie met automaat en konden de set-up pruimen. Vlot in het verkeer, overtuigend op de onverharde wegen. Met een gezapig trekvermogen op steile grindpaden en boerenwegen in de kruipfunctie en pakken grip met de 4H-functie. Geslaagd nomadenspeelgoed zeg maar.

Onder de marktprijs

Onbekend maakt onbemind. Waardoor SsangYong zoals de onbekende Koreanen van weleer (lees: Kia en Hyundai) naam probeert te maken door kwaliteit en gerief te bieden voor een schappelijke prijs. Niet anders bij deze Musso die gezien de concurrentie met een scherpe prijs neus eerst het peloton in kan vliegen. Zo tikt de instap-Musso 26.260 euro aan, de versie die wij reden met vierwielaandrijving, automaat en alle opties (lees: metaalkleur en veiligheidspack) tikt af op zo'n 42.000 euro.

ssangyong-musso-2018-rijtest

Prijzen waarmee je geen Ford Ranger, Volkswagen Amarok of Nissan Navara mee naar huis kan nemen. Toch niet met een gelijkaardige uitrusting. Al bieden sommigen van zijn concurrenten wel meer cilinders aan (5 in het geval van Ford, 6 in het geval van de Amarok).

Conclusie

Nee, het luxepaardje van het pick-upgamma is deze Musso niet. Wel een werkpaard met een aangenaam interieur, meer dan degelijke afwerking en straffe snufjes. Allemaal voor een sensibel prijskaartje. Een straffe concurrent voor de gevestigde waarden, zonder twijfel.

ssangyong-musso-2018-rijtest

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws