Motofans: BMW C-Evolution (2018)

bmw-c-evolution-rijtest-motofans

Alternatieve energiebronnen zijn een hot topic en ook de laatste vrijheidshaven die soms motorrijden wordt genoemd kan daar niet aan ontsnappen. Tijd voor evolutie, C Evolution.

Motor-/maxi-scooters zijn de laatste jaren dé instapklasse voor mensen die voor hun woon-werkverkeer definitief afscheid willen nemen van het filerijden. Eenvoudige bediening zonder koppeling of schakelen, wendbaar weggedrag en goede windbescherming zijn de troeven die scooters een stapje voor geeft op ‘traditionele’ motoren. Het is dus zeker een logische zet van BMW om net in deze klasse hun elektrische technologie aan het grote publiek voor te stellen, ook al is dit niet hun eerste teen in het elektrische zwembad.

Knop omdraaien

Zwaai je been over de C-evolution, draai de sleutel om en buiten het felgekleurde scherm blijft het opvallend stil. Zeker wanneer je van een traditionele motor overstapt op deze, moet je toch even een duidelijke knop omzetten. Want ondanks de uiterlijke overeenkomsten met de rest van het scootergamma van BMW is de C-evolution een volledig nieuw ontworpen model. De futuristische looks en vele groene accenten herinneren zowel jou als je omgeving dat je met iets vooruitstrevend onderweg bent. Draai het gashendel open en de verrassing is compleet, het instant koppel doet klassieke verbrandingsmotoren instant prehistorisch aanvoelen en de stille beleving laat je nieuwe dingen ontdekken op je dagelijkse werktrip.

bmw-c-evolution-rijtest-motofans

Enkel een licht gezoem vergezelt je onderweg. Een ideaal moment om de verschillende rijmodi uit te proberen. Om de rijervaring -en bijhorende range van de batterij- naar jouw noden aan te passen, heeft de C-evolution 4 rijdmodi: 'Eco-pro' voor wanneer je probeert op dat laatste beetje sap in de batterij alsnog tot bij je volgende laadpunt te geraken, 'Road 'voor elke dag van de week en 'Dynamic' voor die zondagse ritjes waarbij het net iets vlotter mag. Maar het is eigenlijk de 4e modus die we aanraden om eerst mee te beginnen. De ‘Sail’ modus komt qua gasrespons (elektrorespons?) het dichtste bij het gekende fossiel aangedreven gevoel in de buurt. In deze modus heb je geen motorrem en dus quasi geen recuperatie van remenergie.

2,7 seconden sprint

De overige drie zijn meer typische ‘elektrische’ rijmodi in die zin dat je telkens eerst de kunstmatige motorrem opheft wanneer je de gas open draait. Pas als je verder doordraait kom je in die neutrale fase en nog later voel je pas echt de aandrijving oppikken. Bij eco-pro gaat dat oppikken vloeiend en progressief om samen met de maximale recuperatie van energie de batterijduur zo lang mogelijk te rekken. Op zich vlot genoeg voor stadsgebruik waar je sowieso al vaker moet optrekken en afremmen en het vloeiende karakter de hectiek wat drukt. ‘Road’ moet de gulden middenweg zijn waarbij de power al wat steviger opbouwt, net als de motorrem.

De motorrem zorgt er trouwens voor dat je mits een wat vooruitziende rijstijl bijna nooit hoeft bij te remmen. Lekker goedkoop in remblokken zouden onze noorderburen zeggen. ‘Dynamic’ is zowaar een performante modus waarbij er weinig dingen concurrenten zijn bij stoplicht sprintjes. 0-50 km/u leg je in 2,7 seconden af terwijl je al na 6,2 seconden aan de 100 km/u grens passeert, de tractiecontrole is dus zeker géén overbodige luxe. Performant maar dus ook gulzig want de autonomie van 160 kilometer is in de realiteit moeilijk te halen, zeker als je regelmatig wilt proeven van de Dynamische power.

Lage kilo's

Met de batterij als kern van de scooter ga je er misschien meteen van uit dat elektrisch ook zwaarder betekent maar als je de C-evolution met zijn benzine aangedreven concurrentie gaat vergelijken valt dit best mee met slechts 265 kg. Met de lage opbouw zorgt dit meteen ook voor een wendbaar geheel. De achteruitversnelling is een handige functie die deze elektrische telg zeker en vast een stapje voor geeft op praktisch vlak.

Conclusie

Een gat in de markt is tegenwoordig moeilijk te vinden maar BMW kan er wel eens in geslaagd zijn. Echte concurrenten zijn niet meteen te vinden en elektrisch betekent in dit geval niet minder praktisch als je vergelijkt met de concurrentie, tenzij je naar de autonomie kijkt. Of naar de prijs want met 15.500 euro ben je toch aanzienlijk dieper in de buidel aan het tasten wat zelfs met de lagere kost van elektrisch rijden niet meteen terugverdiend is. Genoeg stof tot nadenken dus als je zoekt naar een volgend vervoersmiddel en daarbij moeder natuur een helpende hand wil geven.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws