Motofans: BMW R nineT Pure

De caferacer scene heeft een hele beweging in gang gezet waarbij retro looks hand in hand gaan met moderne technologie. Een merk met zo’n rijke geschiedenis als BMW kan hierin niet achterblijven.

BMW heeft een soepel, karaktervol blok met z’n 1170cc boxer gehuld in een geslaagd retro kleedje als hun interpretatie van die beweging. Het resultaat daarvan is de R NineT reeks waarin we de ‘basis R NineT terugvinden, een complete retromotor, klaar zoals hij in de showroom staat met zeer hoogwaardige componenten. De Pure is op zijn beurt een beetje de uitgeklede versie in de hele line-up, gericht op de motorrijders die écht uniek onderweg willen zijn en niet tevreden zijn met een motor die als 13 in een dozijn van de band rolt. De reeks wordt nog afgerond met de racer met bol kuipwerk en lager stuur, de Scrambler met een meer robuuste look en dito onderstel en als laatste de Urban G/S, een tribute aan de eerste GS-modellen die BMW aan de wereld toonde.

De Pure is voorzien van weinig toeters en bellen en kan ook slechts in 1 kleur besteld worden. Dat lijkt een beetje armzalig in eerste instantie maar ga je nadien even door de BMW Spezial catalogus dan ben je de koning te rijk. Andere afdekkingen voor de boxerkoppen, een caferacer afdekking voor de duozit, ga zo maar verder. Iedereen vindt hier wel iets om z’n Pure aan te passen naar zijn of haar wensen. De lagere prijs waarvoor de Pure in je garage te parkeren valt, zorgt er ook net voor dat je dat extra beetje budget over hebt.

Wil dat daarom zeggen dat de Pure, zoals je die hier nu ziet een ‘onvolledige’ motor is? Allesbehalve, standaard krijg je hier alles wat een moderne motor nodig heeft, mét de looks van de R NineT voor een mooie prijs. BMW’s Boxer heeft al in verschillende modellen een reputatie om u tegen te zeggen en ondanks dat ze koppig vasthouden aan het concept zijn ze er wel in geslaagd om dit zo te verfijnen dat het meespeelt met de toppers. De R NineT krijgt niet de laatste incarnatie van die boxer technologie mee zoals we die kennen in de nieuwe GS, de zijdezachte gasrepons en een lekker uitgesmeerd koppel maken dat dit een rasechte cruiser is die op elk moment een serieuze schop onder je kont kan geven.

Onze testmotor kreeg al een eerste vleugje mee vanuit de optielijst met vooral de spectaculaire gepolijste aluminium tank als kers op de taart. In die taart krijg je sowieso een fraai zadel mee dat afgewerkt werd met mooi stiksel, let op onze woordkeuze van ‘mooi’ want na drie kwartier werken diezelfde stiksels bijna als een tourniquet, een minpuntje op de anders goede rechtop zitpositie. Op zich dan weer wel een mooi excuus om even te gaan pronken aan het ace-café. De strak gelijnde uitlaatdemper produceert een zeer mannelijke diepe brom bij rustig rijgedrag maar geef je de boxer de sporen dan kondigt extra gebulder je aankomst alvast aan. Eens stilstaand kan je de motor eigenlijk in z’n geheel eindelijk het best appreciëren. Verschillende details zoals de aluminium afwerking van het frame en de luchthapper verdienen wel even een moment van reflectie en als je daarop bent uitgekeken overpeins je gewoon je eerstvolgende aanpassing.

Is je kont voldoende hersteld en je stapt op voor het vervolg van de rit dan begin je de fijne dingen aan de R NineT aan te voelen. Een meer dan capabele motor die niet vies is van bochtige wegen en ondanks z’n stap terug op vlak van vering en remmen winkel zeker niet ondermaats aanvoelt als je het tempo opschroeft. Alles is ruimschoots gewapend om z’n taak met verve te verzorgen, vooral aangezien je door het gebrek aan windbescherming toch de voorkeur geeft aan een lagere gemiddelde snelheid en je ontmoedigt om de R NineT bij z’n nekvel te grijpen. We beginnen ons hardop af te vragen waarom je zou gaan voor de duurdere versies want het geheel klopt hier wel.

De enige bezuinigingen waar wij moeite mee hadden waren het gemis van een versnellingsindicator waardoor we meer dan eens aan het roeren waren in de pot en verward zochten naar de juiste versnelling, een benzinemeter en een toerenteller. Het basic infoscherm met o.a. tripmeter en temperatuur aanduiding was dan weer goed af te lezen. Dat je bijna letterlijk enkel de papieren van de motor onder het zadel kwijt kan in een niet-waterdicht compartiment lijkt niet meer van deze tijd maar op één of andere manier past het dan weer wel bij het imago dat BMW probeert uit te dragen hiermee.

conclusie

We geven de R NineT terug af met een goed gevoel, je koopt een totaal pakket dat klopt zoals je het koopt maar je de mogelijkheid geeft om een eigen weg in te slaan als het op uiterlijk aankomt, iets wat niet altijd synoniem was met BMW motoren.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws