Rijtest: Infiniti FX 37 S

De FX 37 van Infiniti is een ander paar mouwen dan de G37 en G37 Coupé. De wagen wordt gepositioneerd als een grote SUV, qua afmetingen vergelijkbaar met een X5 van BMW, een Mercedes M-klasse of een Lexus RX, althans op het eerste zicht. Als we naderbij gaan kijken zie we dat de FX 37 qua hoogte een 8-tal cm lager is dan de X5 tot zelfs 13cm lager dan de ML-klasse. Dit heeft als gevolg dat je lager bij de grond zit dan je eerst zou denken. Toch is de wagen geen bochtenklever, daar koop je een G37 Coupé voor.

Bruut is het woord waaraan je denkt als je de wagen frontaal bekijkt. Zijn gapende radiatorrooster, de lage uitsnijding van de voorbumper en de sterk gewelfde motorkap waarin de strak gelijnde koplampen een plaatsje hebben gekregen. het zijn allemaal elementen die ervoor zorgen dat de FX zeer krachtig en indrukwekkend overkomt. In zijaanzicht worden de organische lijnen doorgetrokken in de bolle wielkappen en de aflopende daklijn. Achteraan springen vooral de twee uitlaten in het oog.

Infiniti_FX37

Voor de kleinste motorisatie doet de FX een beroep op dezelfde krachtbron als de G37 en de EX37, die binnenkort ook in de Nissan 370Z terug te vinden is. De FX 50 is voorzien van een 5-liter V8 krachtbron. Wij kregen de FX 37 S ter onzer beschikking, en vroegen ons met bonzend hart af wat de V8 van de 5-liter benzine daar nog bovenop kan doen. De 3.7 is meer dan krachtig genoeg om ervoor te zorgen dat de wagen aan de lichten als eerste uit de startblokken is. Dit wordt ons bevestigd door de cijfers; een theoretische 6,8 seconden voor de 0-100 km/u. Een Lexus RX 350 doet daar een seconde bovenop; bij een Mercedes ML duurt het nog een halve seconde langer.  Let wel, een Mercedes weegt al snel 3,5 ton terwijl de Infiniti op iets meer dan 2 ton aftikt.

De toerenteller gaat tot 9000 toeren, de rode zone begint ergens rond de 7000. De motor reageert snel genoeg op het gaspedaal, het leek ons zelfs zo dat de automatische versnellingsbak en gaspedaal beter op elkaar waren afgesteld dan bij de G 37 berline. De motor blijft ook minder lang in toeren hangen, nadat het gaspedaal losgelaten werd.

Infiniti_FX37

Qua interieur lijkt de FX sterk op de andere modellen uit het gamma, in die mate zelfs dat we niet blindelings konden zeggen in welke wagen we zaten. De hogere zitpositie, de bredere middenconsole en een blik door de voorruit maakten ons snel wijzer. De motorkap is prominent aanwezig op de wagen, de bult in het midden zorgt ervoor dat het even duurt alvorens we de exacte afmetingen konden inschatten. Hulp bij het inparkeren kwam van de buitenboordcamera, zowel voor- en achteraan als zijdelings. In de details zagen we een aantal goedkopere en minder geslaagde oplossingen: de houtafwerking was eerder een bruine plastic plaat, de rails van de voorste zetels zaten in de weg voor de achterste inzittenden, de ‘Shift Lock’-knop leek eerder een dummie. Dingen die je bij een wagen van 57.000 niet verwacht. De kofferruimte is niet overdreven groot, hetgeen ons wel wat teleurstelde, voor zulk een grote wagen.

Een SUV is tegenwoordig minder graag gezien, vanwege het slechte imago van benzineslurper. Dit hebben we mogen ervaren. Enerzijds de passanten die afkeurende gebaren maakten, terwijl ze likkebaardden bij de G37. En daar tegenover het verbruik, dat na onze rit afklokte op een goeie 18l/100km, ook al hebben we niet zuinig gereden, het blijft een hele hoop. Gemiddeld wordt 12l opgegeven.[

]1[

]2Sven: Over de motor waren we allemaal eensgezind, wat een power, vanaf de eerste seconde. De remmen zijn de motor waard.Nu blijft de vraag waarvoor je zulk een wagen zou kopen. Voor het vermogen zit je goed bij een G 37 of een G 37 Coupé. Deze laatste heeft de beste wegligging van de drie. Qua kofferruimte is de FX ook geen uitblinker en op ruw terrein durf ik als rijder niet gaan. Stel je voor dat ik de twee uitlaten beschadig, of dat ik met de neus een steen raak...

 

De benzinemotor is niet direct de beste zet, al weet ik niet of die in deze klasse en voor die bepaalde doelgroep een struikelblok zal vormen bij de aankoop. Ik zou alvast eerder kiezen voor een G 37 berline en, tegen de mening van mijn autofans-collega’s in, met manuele versnellingsbak.

wim: Infiniti zal met deze FX niet in grote getale verkopen, maar da hoeft ook niet. Renault-Nissan is niet van plan om met het merk direct winst te maken. Infiniti heeft 5 jaar om naam te maken. De FX doet wat van hem verwacht wordt, opvallen. De "vorige" FX(FX35) was alleen via grijze import verkrijgbaar, desondanks kennen we hem allemaal.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Yannick 12:57
afbeelding van Yannick

die eerste generatie was vet deze is vanvoor zooo lelijk :-s
lijkt wel een koreaanse kopie van de nissas jeep en de 1ste FX

Gilliam 19:48
afbeelding van Gilliam

Onvoorstelbaar hoe ze zo'n lelijke auto nog lelijker kunnen maken. Achja men weet er precies wel liefhebbers voor te vinden.
Wordt trouwens redelijk goed gesmaakt door de hollywood jet-set...

Ik kan me vergissen hoor...maar ik dacht dat infiniti een amerikaans merk was? In de carros van deze zomer stond er anders een verdomd goede test tussen van de infiniti, range sport en X6. De infiniti was als een 'duchtige' tegenstander te beschouwen (ik wil wel duidelijk benadrukken dat ik hiermee niet op de off-road capaciteiten mik, daar laat de range rover toch elke SUV achter zich). Ik zou echter wel durven zeggen dat deze nieuwe/facelift het orgineel niet veel goeds heeft aangedaan...

Les couleurs et les gôuts, on ne discute pas! ;-)

Sven 21:25
afbeelding van Sven

Infiniti is het luxemerk van Nissan. (Net zoals Lexus dat van Toyota is, en Xedos dat van Mazda moest worden) Al een jaar of 20 is Infiniti in de USA en in Azie actief, en wordt nu dus ook in Europa geïmporteerd.
Lees daarvoor ook onze andere Infiniti-test en ons launchverslag, verder op deze site.

Wim 09:52
afbeelding van Wim

als ge hem naast de range sport en X6 zet is zijn voordeel vrij duidelijk, hij kost een stuk minder en hij zit nog eens beter in zijn spullen

Maxim 13:21
afbeelding van Maxim

Koop h'm in het oranje en je hebt een exacte kopie van het beeldmerk van de Nederlandse Staatsloterij. Een grote vis met een mega bek die zich voordoet dat je altijd kans maakt op enorme geldprijzen. Het zal best prima rijden, enorme lijst met standaard opties, betrouwbare motor voor een aantrekkelijke prijs. Verwacht alleen geen verliefde blikken van mooie vrouwen want daar is deze mobiel echt te lelijk en te gulzig voor.

hans 22:05
afbeelding van hans

Als je dan toch op een SUV valt, ben je m.i. hiermee beter af.
1. hij is pakken goedkoper dan zijn Duitse rivalen
2. hij is beter uitgerust
3. je blijft origineel
4. hij heeft een gedurfd en uitgesproken design

Eddy 11:38
afbeelding van Eddy

Zo een negatieve kritiek over dat uiterlijk van deze suv. Velen hebben dus totaal geen smaak, dat infiniti van nissan komt weten we en dat nissan niet echt een imago heeft hier in Belgie weten we ook, moet het nu echt allemaal bmw of mercedes zijn........In ieder geval, ik heb er een gans weekend mee proefgereden en het is echt pure klasse en schoonheid en ben van plan mij er ene aan te schaffen.

Anonieme gebruiker 21:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

bah,qua design wederom een gedrocht meer op de weg.
asian bullshit.
koop een echte SUV of anders een echte sport car en geen vis noch vlees. of was het specifiek sushi ..?

Sander 15:37
afbeelding van Sander

Oh oh als we het niet kunnen betalen dan maar de Hollandse kift er over! Wat een eigenaardige mensen wonen er toch in dit land. Anyway, de auto voldoet aan de stoutste verwachtingen van een autokenner pur sang. Daar waar het begrip SUV gladgestreken wordt begint het begrip Infinity 'De leeuw van de SUV's'. Ook haar Duitse tegenhangers krijgen last van een druipende uitlaat bij het afdruipen na groen licht.

trotse_fx_rijder 09:39
afbeelding van trotse_fx_rijder

@ Sander
Ja ... ik als Nederlander schaam mij soms behoorlijk voor die oerhollandse kift en kinne sinne.

Het typische is ... op feesten en partijen zijn het eigenlijk ALTIJD dezelfde mensen (de standaard leasepakket rijders en zgn. milieubewuste lui) die lopen te zaniken over mijn auto.
Met die laatste groep ben ik altijd zo klaar, aangezien ik nog geen 4000km per jaar rij.
En met de eerst genoemde groep nog sneller (zeker bij het stoplicht). Het is deze groep
die vaak eerst loopt te pochen met 'mijn VW heeft een rode D en rode i ... en verder heeft hij deze opties allemaal ..." om vervolgens tot de conclusie te komen dat zij een doorsnee standaard 100.000 in een dozijn middenklasse auto hebben die ze normaal gesproken niet eens zouden kunnen betalen (maar wel klagen over de bijtelling uiteraard).

Over het design van Infiniti kan ik kort zijn. Supermooie wagens, die tenminste anders zijn dan
al die standaard meuk. En motorisch gezien erg leuk speelgoed.

Groeten van een automobilist die anders durft te zijn met zijn FX50

Yvesw 11:08
afbeelding van Yvesw

@trotse_fx_rijder: Overschot van gelijk! De meest eigenzinnige SUV in zijn segment met een heerlijke brul erbij...
Alleen al het feit dat u dagelijks met een glimlach in je wagen stapt zorgt er al voor dat u al die leaserijders overstijgt ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws