Rijtest: Range Rover Evoque eD4

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

"The best 4X4XFar", de gekende slagzin die al jarenlang door Land Rover werd gebruikt om maar even kort weer te geven dat ze gewoonweg de besten in hun vak zijn als het aankomt op terreinrijden. Ondertussen zijn tijden veranderd en principes worden jammer genoeg opzij geschoven voor de platte commerce. Is de Range Rover Evoque eD4 met zijn vijf deuren, zuinige motor en voorwielaandrijving heiligschennis of gewoon een geniale zet?

Om te beginnen even recapituleren welke auto we hier in onze handen hebben. De Range Rover Evoque is het laatste nieuwe product van het merk en moet voor weerwerk bieden in het segment van de middelgrote SUV's à la BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLK. Voorheen had Land Rover natuurlijk ook al de Freelander in het gamma, maar dit model straalde niet voldoende prestige uit om de mensen die op hun luxe gesteld zijn over de streep te trekken.

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

Het design laat zich niet misbegrijpen. Range Rover koos niet voor veilig met deze Evoque, ze gingen voor een edgy en heel uitgesproken lijnenspel. Mensen willen zich onderscheiden van de massa en tonen dat ze karakter en persoonlijkheid hebben. Dat doe je nu eenmaal niet met een grijs muurbloempje. De Evoque straalt een zekere 'je-ne-sais-quoi' uit wat hem meteen de geloofwaardigheid geeft die hij nodig heeft. Dat leerde een vorige test met de driedeurs Range Rover Evoque SD4 ons ook al natuurlijk. Deze test met de vijfdeurs Evoque eD4 heeft nog een heel andere insteek. Range Rover kiest met dit model voor de eerste maal voor een enkel voorwielaandrijving en laat dat een hele stap zijn voor een merk dat zo gebouwd is op traditie en oude vertrouwde gewoontes.

Het doel van de Evoque eD4 is natuurlijk om aan te tonen dat een "dikke" SUV zuinig kan zijn en tegelijk toch nog aanvaardbare prestaties kan voorleggen. Onder de kap ligt een 2.2-liter grote 4-cilinder diesel motor met 150pk en 380Nm koppel. Hiermee zet de wagen op papier eerder teleurstellende prestaties neer, we zijn niet onder de indruk van een sprint naar de 100km/h in meer dan 11 seconden. Laat dat in de praktijk echter minder tegenvallen dan je eerst zou denken. De eD4 laat zich bijzonder vlot rijden.

range rover evoque voorwielaandrijving rijtest

In de eerste plaats vertellen de cijfers ons ook dat de 380Nm aan koppel al vanaf 1.750tpm beschikbaar zijn en dat geeft je onderweg constant het gevoel dat je met een heel erg krachtige wagen op de baan bent. Voeg daar de heel erg directe besturing en de manuele 6-bak met korte schakelwegen aan toe en je zou haast niet denken dat het hier om een eco-SUV lijkt te gaan. Laat je echter niet volledig verleiden door deze sportieve elementen, want vanaf het moment dat je je aan stoplicht sprintjes begint te wagen of op de autostrade het gaspedaal vloert besef je dat er wel degelijk grenzen zijn aan de krachtreserves van deze ECO-Evoque. Laat dit zeker de pret niet bederven. In het algemeen geeft de Evoque eD4 je het gevoel over meer dan voldoende kracht te beschikken en laat het nu net dat de prestaties van de Land Rover ingenieurs zijn bij dit model.

Wat het verbruik betreft zit het ook best OK voor de eD4. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat we er niet in geslaagd zijn om de 5 liter per 100km te halen zoals aangeduid staat in het boekje. Tijdens een eco-rit kon onze redacteur wel een zeer respectabele 6 liter op de boordcomputer toveren. Over het algemeen schommelde het gemiddelde verbruik tijdens onze test tussen de 6,5 en 8 liter, afhankelijk van het verkeer en het rijgedrag van de chauffeur.

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

Het gevoel van luxe en klasse vind je ook zonder enige twijfel terug in het interieur. Dit model is een pak kleiner dan zijn grotere merkgenoten, maar geeft je toch dat echte Range Rover gevoel. Overal waar je kijkt zie je mooie en degelijke materialen. Op dat vlak zit het dus zeker goed. Het moet wel gezegd zijn dat de afwerkingskwaliteit van de zetels niet op het niveau staat van dat van de 'echte' Range Rover. De naden zijn niet overal recht, en dat laat een beetje een slordige indruk na. Hier merken we toch een verschil in klasse op met de échte grote Range Rover. Qua uitrusting doet de Evoque dan weer wel helemaal mee met de grote jongens. Onze testwagen zat jtokvol met lekkers. Centraal in het dashboard vinden we een 8" scherm terug dat dienst doet als kloppend hart voor alle informatie en entertainment toepassingen in de wagen. Het touchscreen scherm laat de gebruiker toe instellingen van audio, navigatie, telefoon te bedienen. Eerder al geïntroduceerd op de grote Range Rover, maar nu ook beschikbaar op deze kleinste uit de rij, is het Surround Camera System. Een stel van camera's die het zicht rondom de wagen weergeven op het centrale scherm. Bijzonder handig op te gebruiken in smalle parkeerplaatsen, maar gezien de kostprijs van bijna € 1.500 toch eerder een luxe gadget voor de onkundige chauffeur dan echt een onmisbaar goed.

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

Wat standaarduitrusting betreft zit je met de Evoque toch wel bijzonder goed. Range Rover staat voor luxe en er werd dan ook voor gezorgd dat zelfs de meest standaard wagen ook die luxueuze uitstraling meekrijgt. Van een half-lederen zetelbekleding en elektrische zetelbediening tot elegante lichtmetalen velgen, het zit er allemaal op. De 80 watt sterke basisstereo met zijn 8 luidsprekers is zelfs best indrukwekkend. Het sterkere 'Meridian' audiosysteem (380watt, subwoofer en 10 luidsprekers) is natuurlijk veel beter qua prestatievermogen. Jammer genoeg laat de inbouwkwaliteit het afweten wanneer je de grenzen van dit systeem gaat opzoeken. Zware bassen gaan dan samen met kraakjes in de deurpanelen en dat doet afbreuk aan de beleving.

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

Alleen de zon komt voor niets op, en laat het dan ook meteen duidelijk zijn dat de Range Rover Evoque geen budgetmodel is. Ook al krijgt hij de badge 'instapper' opgespeld, moet je toch rekenen op een basisprijs van €36.000. Dat bedrag is ei zo na gelijk aan hetgeen Mercedes voor zijn goedkoopste GLK vraagt (€35.574). BMW rekent bijna € 5.000 stuk meer aan voor de X3 xDrive20d 163 (€40.200). Je krijgt dan wel iets betere prestaties, de uitrusting is in verhouding tot de catalogusprijs niet echt uitgebreider.

Rijtest: Range Rover Evoque eD4

De Evoque eD4 doet de merknaam Range Rover alle eer aan. Ondanks het feit dat we hier te maken hebben met een terreinwagen die van zijn meest belangrijke eigenschap is ontdaan, komt dit model heel geloofwaardig over. Hij laat zijn bestuurder genieten van hoogstaand comfort en de prestaties zijn van een aanvaardbaar niveau.

tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Land Rover voor de bruikleen van de testwagen

Specificaties

Motor

2.2 SD4 turbodiesel

Vermogen

150pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 595 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 48 000.00

Prijs basismodel

€ 33 800.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

Min. kofferinhoud

575 L

Max. kofferinhoud

1 445 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Yvesw 12:23
afbeelding van Yvesw

Leuk wagentje. Al vind ik hem er wel wat magertjes uitzien zelfs met al de opties die er op zitten. Het basismodel ziet er al helemaal saai uit! Beetje het zelfde verhaal met de GLK. Standaard trekt het op niets, maar eenmaal je hem wat aankleed valt het best wel mee...

XC 70 18:48
afbeelding van XC 70

en van de Volvo XC 60 wordt er weer gezwegen !

XC 70 18:55
afbeelding van XC 70

@ pieter , lees : om weerwerk te bieden aan de middel grote SUV's , BMW X3 ,audi Q 5 en mercedes GLK en daar hoort de Volvo XC 60 ook bij

Anonieme gebruiker 10:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

wat is de CO2-uitstoot? Als zelfstandige niet onbelangrijk...

Yannick Degroeve 10:56
afbeelding van Yannick Degroeve

145 g/km

MarcelB 19:17
afbeelding van MarcelB

Co2 belangrijker dan vermogen? Moet niet gekker worden. Als je het milieuliefde doet; ga met de fiets, neem geen kinderen en reis zeker niet met de trein/vliegtuig. Als je het uit financiële motieven doet; denk dan niet aan een auto in deze klasse. Die zijn gewoon spuugduur...
Vroeger zeiden ze bij RR. If you ask for the price, you can't affort it......

W.keersmaekers 22:14
afbeelding van W.keersmaekers

Mazda CX5 diesel euro 6 motor 119 g/km co2 uitstoot wie doet beter? 93,84 euro BIV en 495 euro verkeersbelasting.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws