Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

De Outlander is op-en-top  Mitsubishi. Toch werd voor de motor een beroep gedaan op de PSA-group. De Fransen kochten daarbij de know-how voor de vierwielaandrijving en zowat al de rest van het ontwerp van Mitsubishi. Dit voorjaar werd de Outlander gefacelift en dat uit zich niet alleen aan het oppervlak. Binnenkort wordt ook de PSA-dieselmotor vervangen door een 2.2 van eigen makelij.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Natuurlijk vinden we de opvallendste wijzigingen terug aan de buitenzijde. De ‘Jetfighter-grille’ zorgt ervoor dat je de Outlander naast zijn broertjes Colt en Lancer kan plaatsen, zonder veel verschillen op te merken. De neus oogt een pak aggressiever en zeker in combinatie met de xenon-verlichting op onze testwagen maak je een imposante indruk. Het profiel van de wagen werd ongemoeid gelaten, net zoals de achterzijde. De zilveren LED-achterlichten kunnen dan ook nog een tijdje mee. Op die manier onderscheidt de Mitsubishi Outlander zich van neefjes Citroën C-Crosser en Peugeot 4007. Handig achteraan is de kofferklep in twee delen, het ene deel zwaait naar boven, het andere deel naar onder. Toch lijkt dit onderste deel amper geopend te gaan worden en zal je als koper vooral foeteren op de verhoogde laaddrempel, net als bij de Fiat Marea Weekend destijds.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

In het interieur heeft Mitsubishi haar best gedaan om de materialen op te waarderen. Waar mogelijk werden de harde kunststoffen vervangen door zachtere materialen. Toch blijft de wat onhandige opstelling van de draaiknoppen voor de verluchting over van voor de facelift. De Outlander van dienst was er eentje in de Instyle-topversie, waarbij een hele hoop extra’s standaard worden meegeleverd. Zo zie je de achteruitrijcamera boven de nummerplaat die je wegwijs maakt bij het achteruit inparkeren. Muziek luisteren doe je bij Mitsubishi met het Rockford Fosgate-audiosysteem. Dat functioneert naar behoren al zijn de luidsprekers wat opzichtig gemonteerd in de wagen. De reizigers op de achterbank zullen zeer te spreken zijn over het multimedia-systeem waarbij de DVD-speler en het scherm in het dak verwerkt zijn. Om de chauffeur niet te storen tijdens de rit voorziet Mitsubishi koptelefoons. Nog iets waar de medepassagiers lovend over kunnen zijn, is de ruimte die ze ter beschikking krijgen.

De rugleuning van de achterbank is verstelbaar, terwijl de achterbank volledig kan worden weggeklapt. Op die manier ontstaat een maximale laadruimte van 1.691 liter. Nog niet het volume van grote broer Pajero, maar toch kan je al je hele hebben en houden beginnen inladen. In configuratie met vijf zitplaatsen hou je nog een royale 771 liter over. Wil je de vriendjes van je kinderen ook meenemen, kan je uit de koffervloer een extra zitrij met twee plaatsjes toveren. Op die manier blijft er nog 184  liter om vol te stouwen, niet meer dan de gemiddelde cabrio met stalen dak. De gebruikte materialen zijn dan al sterk verbeterd, toch vinden we de afwerking van de Mitsubishi nog steeds wat vreemd; de zetelrails blijven open liggen en de naden tussen verschillende onderdelen blijven vrij breed. Niet meer de problemen die we bij de Lancer zagen, al is er toch nog wat ruimte voor verbetering als ze de premiummerken naar de kroon willen gaan steken.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

De Outlander Instyle is standaard voorzien van vierwielaandrijving en een automaat. Dat is niet zomaar een automaat maar wel een TC-SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) een dubbele natte koppeling die je misschien kan kennen van de Lancer Evolution en de tegenhanger moet vormen voor het DSG- en EDC-geweld. Ook in deze Outlander een normal- en sportstand, al vonden we de sportstand eerder overbodig in deze kilometervreter, net als de aluminium schakellepels achter het stuur. Tijdens de test viel op dat de bak niet zozeer ‘sport’ was, echter wel erg homogeen en fluisterstil. Ook bij plankgas verloopt het schakelen zonder dat je er weet van hebt.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Het volledig rijgedrag is als strak te benoemen, al kan dit gek klinken bij een wagen die als SUV wordt bestempeld. Toch is het Mitsubishi gelukt de wagen een strakke en precieze wegligging mee te geven.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Hoewel de 2.2 DI-D dieselmotor van Franse makelij is, merkten we toch hetzelfde op als we eerder deden bij de 2.0 DI-D van Duitse makelij in de Lancer. Bij het starten laat de motor graag van zich horen. Dat geluid wordt minder naarmate de motor opwarmt, maar je wordt er steeds weer aan herinnerd dat je met een diesel rijdt. De beschikbare 380 Nm vormen een uitstekende tandem met de Twin Clutch-versnellingsbak. De 156 pk zijn dan ook ruim voldoende om de wagen op gang te houden. Het verbruik van deze 2.2 ligt iets lager dan dat van de concurrentie; met een goeie 7,8 liter kom je 100 km ver, als de wind goed zit doe je het zelfs met minder dan 7,5 liter. Mitsubishi zelf geeft 7 liter op, wat ons iets voor ecologische fans lijkt, al kopen die  volgens ons ook niet dadelijk een wagen van het Outlander-kaliber.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Nadeel bij Mitsubishi is de prijzenpolitiek. De gesmaakte TC-SST-versnellingsbak komt enkel in combinatie met het Intense Plus en het hoogste Instyle-uitrustingsniveau. Dat uitrustingsniveau is dan wel veelomvattend, het kost ook wel 4.000 euro meer dan de Intense Plus. Het verschil met de basisversie bedraagt zomaar even 12.000 euro.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Als je een sportieve SUV zoekt, kan de Mitsubishi je honger bevredigen. Toch moet hij qua comfort niet inboeten en krijgen de passagiers een hoop ruimte voor een schappelijke prijs. Die prijs wordt wel de hoogte in geduwd door de verschillende pakketten, al zorgen deze ook voor een erg breed uitgesmeerd aanbod voor verschillende portefeuilles. Mitsubishi besteedde heel wat aandacht aan de materialen in het interieur, al zijn er nog wat hiaten die de sprong naar de A-merken bemoeilijken. De motor klinkt rauw door in het interieur terwijl de TC-SST-automaat als een mes door de boter snijdt, je merkt amper dat hij doorschakelt.

Rijtest: Mitsubishi Outlander DI-D 2010

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan MMB voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.2 DI-D viercilinder diesel

Vermogen

156pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

TC-SST-automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 720 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 37 490.00

Prijs basismodel

€ 23 990.00

0 tot 100 km/u

11.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

771 L

Max. kofferinhoud

1 691 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
yannick D 21:51
afbeelding van yannick D

Massive Soundsystem! (Rockford Fosgate pack met woofer in de koffer)
gps is wel prehistorisch qua graphics

Wim 10:02
afbeelding van Wim

zeer snelle bak, vind hem er nu wel niet direct mooier op geworden

Anonieme gebruiker 20:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb begin volgend jaar een nieuwe wagen nodig, en deze staat in mijn shortlist. Graag nog wat reacties van gebruikers, vooral van Willy wat de nieuwe motor betreft!

Groeten !

Anonieme gebruiker 11:28
afbeelding van Anonieme gebruiker

Heb er reeds 10000km opzitten. Ik was een vw rijder ben overgestapt naar mitsubitsi heb het nog niet beklaagt. De DI-D 2000 met 140pk vindt ik iets te weinig. Heeft enkele pks te weinig volgens mij.
Voor de rest een perfecte auto

Arthur 21:30
afbeelding van Arthur

Ik rij sinds Sept dit jaar met de nieuwe Outlander 2.2 DiD van Mitsubishi Heavy Industries. 177pk, 6 bak handgeschakeld. Wel de 4x4 en dat is met dit weer toch ook een zegen. De motor is een beest.
Geweldig mooie sound. Trap de plank in, hij haalt adem en dan is het lachen. Wat een power! Ik kan er alleen maar lovend over zijn. Ik vond 'm al meteen geweldig mooi. En hij rijdt boven verwachting. In de 6e versnelling op 120km/u nog geen 2200 toeren. Heerlijk. Kan m iedereen aanraden met de nieuwe Mitch diesel. 18 inch eronder en het is een ragbak eerste klas.

Luc 09:08
afbeelding van Luc

Willy,
Heb zelf net ook een outlander besteld met de nieuwe motor van mitsubishi, kan je me me misschien laten weten wat het gemiddeld verbruik is?

Julien 22:05
afbeelding van Julien

Heb vandaag een oulander besteld met niewe 2.2 DiD motor 103kW 140PK, ongeveer 3 weken levertijd daarmee na 10 jaar terug naar Mitsubishi overgestapt.
Hopelijk de juiste gekozen, zou een verbruik hebben van 8L stad en 6Lautostrade maar zou wel willen weten of dat ook zo is.
Heeft er iemand ervaringen met een Outlander Intense en een caravan van 1450kg er achter.

Rony 20:06
afbeelding van Rony

Ben overgestapt van c5 break naar outlander met psa motor. Ondertussen heb ik er 115.000 km op zitten. Ik ben nog altijd tevreden ook wat het trekken van een caravan betreft. Ik ga ieder jaar naar italie en geen klim is de wagen te veel. Rijdt super bergop met het grootste gemak. Laat echter het onderhoud zoals het hoort en ook de service in de garage is prima
De nieuwe outlander vind ik qua model niet zo geslaagd maar tegen deze vervangen wirdt staat er wellicht een nieuw type klaar. Zeer tevreden over mitsubishi.

Rony 20:07
afbeelding van Rony

Ben overgestapt van c5 break naar outlander met psa motor. Ondertussen heb ik er 115.000 km op zitten. Ik ben nog altijd tevreden ook wat het trekken van een caravan betreft. Ik ga ieder jaar naar italie en geen klim is de wagen te veel. Rijdt super bergop met het grootste gemak. Laat echter het onderhoud zoals het hoort en ook de service in de garage is prima
De nieuwe outlander vind ik qua model niet zo geslaagd maar tegen deze vervangen wirdt staat er wellicht een nieuw type klaar. Zeer tevreden over mitsubishi.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws