Een beetje een vreemde eend in onze reeks testen is de Suzuki Grand Vitara. Deze terreinwagen was niet de eerste keuze. Vanwege een probleempje met de oorspronkelijk geplande testwagen kregen we deze Suzuki ter beschikking. Daarmee konden we ineens testen of hij onze vooroordelen en verwachtingen teniet kon doen of zelfs overtreffen. De Suzuki Vitara kwam eind jaren '80 op de markt als soft- en hard-top, toen er nog geen sprake was van SUV’s SAV’s of cross-overs. Hij was oorspronkelijk bedoeld om de bestaande 4X4’s (o.a. de Daihatsu Feroza,…) het vuur aan de schenen te leggen tegen een scherpe prijs, hetgeen steeds een troef van Suzuki was en nog steeds is.
Zo vormde hij een betaalbaar alternatief voor de Mitsubishi Pajero en consoorten. De wagen evolueerde en er kwam een 5-deurs versie uit. De tweede reeks werd Grand Vitara gedoopt en bestond ook in de 3 versies, even naast de eerste reeks Vitara verkocht. Bij de laatste serie viel de softtop weg, waardoor enkel 3- en 5 deurs versies overbleven. De typenaam Grand Vitara bleef wel behouden.
Suzuki heeft een systeem bedacht waarbij de contactsleutel in je zak kan blijven zitten bij het ontgrendelen van de deuren (zoals reeds bestaat bij de premiummerken). Enkel het knopje aanraken is genoeg om de deuren te openen. Je hoeft de sleutel ook niet uit je zak te halen om de wagen te starten, dit gaat met een stukje kunststof dat reeds vast in het contactslot zit. Wat hier precies de achterliggende gedachte is, was me niet duidelijk. Want je moet nog steeds een draaibeweging maken ter hoogte van het contactslot.
Het stuur is wat onoverzichtelijk door de vele knopjes die erop geplaatst werden. Het lijkt alsof zowat de hele bediening van de relatief eenvoudige geluidsinstallatie op het stuur werd gekopieerd, met als gevolg dat je toch gewoon op de radio volume en zenderkeuze regelt, omdat dit handiger is. Het open dak is dan weer een grote meevaller. Letterlijk dan, want het is werkelijk immens, je krijgt een pak licht binnen eens je de isolerende bekleding wegschuift. Het dak kan in twee standen open (kantelen en schuiven) en is in beide standen opmerkelijk tocht-arm.
De 1.9 Diesel met Common Rail is van Renault origine en bezit in deze versie 95kw (ofte 129pk). Dat de motor moet werken om de massa van 1600 kg in beweging te houden merk je van bij de eerste aanraking van het gaspedaal. Je hoort de motor als het ware werken voor je. En dit tot je het gaspedaal volledig ingeduwd hebt. De motor klimt gestaag in toeren, je krijgt geen ‘duw’ zoals je zou verwachten bij een Turbo diesel. Jammer want hierdoor lijkt het alsof je het gaspedaal nog een stuk dieper kan duwen, terwijl je eigenlijk al op het einde zit.
Wel vernoemenswaardig zijn de maximumwaarden voor het aanhanggewicht. De wagen mag een last van 750kg ongeremd, en tot 2.000 kg geremd achter zich aan krijgen. Niet in het werkterrein van pakweg een Nissan Patrol, maar wel straf voor zijn prijs.
Zoals eerder vermeld, was de testrit niet volledig, omdat ik niet off-road ben gegaan. De 4x4-aandrijving werkt permanent en kan met een knop op de middenconsole in verschillende standen worden ingesteld, geen extra hendel dus zoals bij de ‘echte’ 4x4’s, al hadden we dit eigenlijk ook niet verwacht in deze wagen.. Aangezien de test vrij kort was en het een nieuwe wagen betrof, heb ik het niet aangedurfd minder begaanbare paden aan te snijden. Hierdoor kan ik geen oordeel vellen over de terreincapaciteiten van deze civiele 4x4. Ik ga er echter van uit dat deze wagen vaak gekocht wordt door de huisvader die een caravantrekker nodig heeft of wel eens wat anders wil dan een Volkswagen Passat, of een Renault Grand Scénic. Hierdoor zullen veel van deze Suzuki Grand Vitara-beestjes geen boswegen of bergpassen zien.
Voor de volledigheid nog even de prijzen. De Suzuki Grand Vitara 3-deurs begint op € 19.999, dit voor de 1.6 benzine. De 5-deurs begint op €22.599 voor de 2.0 benzinemotor. Zoals eerder aangegeven in dit artikel is de prijs van ons testmodel € 28.799.
Met dank aan Halle Motors voor het ter beschikking stellen van de wagen.
Specificaties
0pk
0 Nm
0 kg
0 km/u
€ 0.00
€ 0.00
0.00 sec
0.00 L/100km
0 L
0 L
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden