Rijtest: MG ZS EV facelift - veni, vidi, MG (2022)

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Met een stuk meer familieleden in de line-up besluit MG ook haar ZS EV een opfriskuur te geven. Die schermt met meer range, meer snufjes en meer kracht... zonder echt aan de betaalbare prijs te raken.

Het dealernetwerk van MG mag in België nog wat beperkt zijn, de line-up is dat allerminst. Want tegenwoordig heeft het Britse merk (met Chinese ouders) een reeks interessante producten in haar cataloog. Naast elektrisch vlaggenschip Marvel R staat er ook nog plug-inhybride EHS én elektrische stationwagen MG5. Broeder ZS EV wordt echter niet in een vergeten hoekje geduwd en krijgt een interessante facelift.

Electric feel

Een slimme keuze van MG. Want het was de ZS EV die in 2019 het Britse merk terug naar ons vasteland bracht en meteen wist te overtuigen met zijn kwaliteit/prijs-verhouding. Zo werd hij prompt uitgeroepen tot gezinswagen van het jaar in België én werd hij een bescheiden succes op verschillende markten.

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Wat de ZS EV echter niet had was een eigen smoelwerk. Want laat ons eerlijk zijn, de Chinezen gingen duidelijk leentjebuur spelen bij merken zoals Mazda, Mercedes en Hyundai. Vanaf de facelift krijgt de ZS EV echter een eigen smoelwerk. Eentje die een meer elektrische look uitstraalt. Met dank aan de gesloten grille en 17-duims aerovelgen. Het is nog steeds niet de mooiste elektrische SUV op de markt maar hij straalt nu wel een bepaalde moderniteit uit. Meer nog, de MG-badge voor- en achterop wordt door sommige omstaanders als premium ervaren. Goed voor je ego dus.

Ruimtelijke indruk

De moderniteit aan de buitenkant wordt doorgetrokken aan de binnenzijde. Geen slecht woord over het interieur van de ZS EV, want het zou zo door kunnen gaan als eentje van Skoda of Volkswagen. Waarmee we vooral willen zeggen dat MG duidelijk daar haar mosterd ging halen. Mosterd... en stuur. Want het stuurwiel in deze ZS EV komt van dezelfde leverancier als die van Volkswagen. De facelift katapulteert het dashboard alvast in het digitale tijdperk. Centraal voor je neus krijg je voortaan een (standaard) digitale instrumentcluster, centraal prijkt dan weer een 10-duims zwevend infotainmentsysteem. Samen met de rode stiksels doorheen het interieur oogt dit zeer volwassen.

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Nu, rode stiksels en zwevende infotainmentsystemen zijn niet dé verkooppunten van het interieur van deze ZS EV. Nee, dat is de ruimte. Want hoewel een compacte crossover, schermt deze ZS EV met riant veel ruimte. Achterin pronkt de ZS EV nog steeds met een vlakke vloer voor de voetjes en zowel voor- als achterin zit je in comfortabel zitmeubilair. Stap van een Peugeot e-2008 of Hyundai Kona EV in deze ZS EV in je begrijpt wat we bedoelen. Hetzelfde kunnen we trouwens zeggen over de koffer. Want met een laadvolume van 448 liter doet geen concurrent in het segment het eigenlijk beter. En dan kan je ook nog eens 500 kg trekken. MG... je maakt het de Europeanen moeilijk.

Accu-evolutie

Dat batterijen in de autosector even snel evolueren als de kledingstijlen van je tienerdochter blijkt nog maar eens in deze ZS EV facelift. Had je voordien de keuze uit één batterijpakket van 44.5 kWh (netto 42.5 kWh), dan mag je voortaan kiezen uit een accu van 49 kWh (netto) of 68 kWh (netto). Die eerste vervangt de oude batterij en voegt 6.5 kWh aan volume toe (lees: ruwweg 30 km extra), die laatste mag je zien als de Long Range-uitvoering. MG spreekt van respectievelijk 320 km en 440 km in de WLTP-test. Dat zijn cijfers waar je - letterlijk - mee thuis kan komen.

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Ook vooraan tekent er een verandering present. Want de 143 pk sterke elektromotor wordt ingewisseld voor een exemplaar van 177 pk en 280 Nm. De Long Range-uitvoering met grotere accu ziet dat vermogen echter gereduceerd tot 156 pk (280 Nm). Geen probleem echter, want met een gewicht op de weegschaal van 1.6 ton is deze MG ZS EV vlot 500 kg lichter dan pakweg een Volkswagen ID.4 77 kWh. Dat doet natuurlijk wonderen voor de range en het rijgedrag. Over dat rijgedrag gesproken, hoe zit het daar mee?

Volwassen rijgedrag

MG zal het je niet graag vertellen maar in de basis is de ZS EV stiekem een Roewe RX3, een Chinese crossover met benzinemotor die al sinds 2017 op de lokale markt word verkocht. MG gooide echter de verbrandingsmotor uit de motorbaai en propte er haar eigen elektrische aandrijflijn in. Dat klinkt op papier weinig goeds voor het rijgedrag. Al kan je niet verder van de realiteit zitten. De ZS EV is een puik gedempte en gebalanceerde elektrische crossover. Eentje die de nadruk legt op comfort en dankzij zijn elektromotor vlot uit kan pakken indien nodig.

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

De rit zelf is - zoals je van een EV verwacht - stil. Al valt het wel op dat de elektromotor vooraan iets harder zoemt dan bij sommige concurrenten. Ach, bij BMW moet je bijbetalen voor een sportieve sound, bij de ZS EV krijg je het gratis! Dit is een zeer volwassen product. Verpakt in een carrosserie die klanten wil verleiden met ruimte. Het resultaat is een auto waarmee je niet enkel op uitstap wil met z'n vieren... de passagiers achterin krijgen er ook geen claustrofobie van!

Onder de gordel

Toen MG haar ZS EV in 2019 in België lanceerde viel meteen de basisprijs op: 30.985 euro. Dankjewel! Vanaf de facelift stijgt die prijs wel wat, met dank aan de grotere accu en snellere oplaadmogelijkheden (6.6 kW AC, 75 kW DC). Spreken we daardoor over 35.000 of zelfs 40.000 euro? Nee joh! De nieuwe basisprijs komt op 32.985 euro te liggen voor de Standard Range. Met dat belangrijk detail dat alles gratis is op deze ZS EV. Je kan enkel 2.500 euro bijbetalen voor de Luxery Line (met o.a. panoramisch zonnedak, kunstlederen bekleding en 360° camera).

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Wacht even, er was toch ook nog een Long Range? Inderdaad! die krijgt een basisprijs opgespeld van 36.985 euro. Buiten de grotere accu (en daardoor grotere range) is het eveneens belangrijk om weten dat deze variant op te laden valt aan 11 kW AC en 94 kW DC. Waardoor hij beter uitgerust is voor mensen die langere afstanden willen afleggen. Een warmtepomp (om het verbruik van de verwarming te temperen) is spijtig genoeg nog steeds niet beschikbaar op de ZS EV. Bij concurrenten is dat wel het geval... maar die concurrenten zijn met warmtepomp vaak duizenden euro's duurder en kleiner.

Conclusie

Ook als facelift is de MG ZS EV een ijzersterke elektrische crossover. Eentje die riante binnenruimte, een aangenaam rijcomfort en puike range koppelt aan een aanvaardbare prijs. Een budgetkeuze die er niet uit ziet als een budgetkeuze en ook niet onder hoeft te doen voor zijn concurrenten. Veni, vidi, MG.

MG ZS EV Standard Range Longe Range facelift rijtest 2022

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Thomas22 20:42
afbeelding van Thomas22

Ziet er goed uit! Ze hadden wel beter van het logo het oplaadpunt gemaakt in plaats van het er overduidelijk naast te zetten. Kwestie van symmetrie.

Yvesw 09:06
afbeelding van Yvesw

Of een oplaadpunt aan elke kant van het logo! Wacht... is dat dan opladen aan 2X de snelheid? :-p

Thomas22 15:02
afbeelding van Thomas22

Bijna letterlijk een gat in de markt.

Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Doet mij een beetje denken aan hoe Skoda ooit begonnen is: betaalbare en toch ruime gezinswagens maken.

C Termaat 15:26
afbeelding van C Termaat

Ik bezit een MG EC=V ZS 2020 standard waarmee ik met een volle accu meer dan 310 km heb gereden in de eco stand met een gemiddelde snelheid van 90 km, , Ben niet ontevreden over het rij gedrag. Een prettig gevoel krijg ik pas als ik de benzine stations voorbij kan rijden zonder te tanken voor € 2,10 per liter

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws