Rijtest: Volkswagen Touareg R (2021)

Volkswagen Touareg R 2021 test

Vandaag kleeft Volkswagen het R-logo op een pak meer modellen dan vroeger. Voor de Touareg is het de tweede keer in de geschiedenis... maar de eerste keer met een stekker. Wij doen de test.

We schreven het onlangs nog: vandaag zijn sportieve SUV’s eerder regel dan uitzondering. Anno 2007 was dat anders. Toen bracht Volkswagen de Touareg R50 op de markt, die met zijn V10 TDI al helemaal een nichemodel was. Vandaag draait de Volkswagen-groep zijn hand niet meer om voor een SUV met drukgevoede viercilinder van pakweg 300 pk. Kijk maar naar de T-Roc R, Tiguan R en de Cupra’s Ateca en Formentor.

Volkswagen Touareg R 2021 test

Zelfde platform

Voor de huidige Touareg ligt dat iets anders. Omdat die standaard al vertrekt met een V6 TFSI of TDI en zo’n 2.0 TSI dus veel te licht zou uitvallen, en omdat een V10 TDI echt niet meer van deze tijd is. Dat zou een benzine-V8 volgens de huidige Volkswagen-filosofie vandaag evenmin zijn. Dat betekent dat Wolfsburg kiest voor hybride ondersteuning: een 3.0 V6 van 340 pk en een elektromotor van 100 kW (136 pk) zorgen samen voor 462 pk. De batterij heeft een capaciteit van 17,9 kWh, waarvan je 14,3 kWh concreet kunt gebruiken.

Ben je wat mee met het huidige Porsche-gamma, dan herken je daar de specificaties in van de Cayenne E-Hybrid. Met dank aan het MLB Evo-platform natuurlijk, maar dat legt de lat voor deze Touareg-met-R-logo meteen hoog. Meer daarover meteen, want eerst is het tijd voor nog wat cijfermateriaal: de vier wielen verwerken 700 Nm aan koppel, en de 4Motion-vierwielaandrijving met Torsendifferentieel blijft overeind. Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen, tot 80 procent naar de achterwielen. Aanhangers tot 3,5 ton vormen dus ook voor deze plug-inhybride R geen probleem. De sprint naar 100 km/u legt hij af in 5,1 seconden, de topsnelheid bedraagt 250 km/u.

Volkswagen Touareg R 2021 test

Zwaargewicht

De benzine- en elektromotor passen netjes onder de motorkap, de lithium-ionbatterij wordt weggewerkt onder de koffervloer. Dat verkleint de beschikbare kofferruimte, maar met 665 tot 1.675 liter blijft er nog genoeg over om mee te werken. Volledig volgeladen moet die batterij voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 47 kilometer zorgen. In de praktijk zorgt vooral het gewicht van 2,5(!) ton ervoor dat dit rijbereik in de praktijk een stuk lager ligt: wij kregen bijvoorbeeld een kleine 30 kilometer te zien.

De Touareg doet er alleszins alles aan om dat elektrische potentieel zo goed mogelijk te benutten. Hij start in volledig elektrische modus, en laat je kiezen of je het batterijniveau wil aanhouden voor later of wil aanvullen. Heb je de navigatie opstaan, dan houdt het hybridesysteem zoveel mogelijk rekening met bochten, bebouwde kommen enzovoort om de elektriciteit zo efficiënt mogelijk te besteden. Moet je toch bijladen, dan duurt dat aan een klassiek stopcontact 8 uur, met de boordlader van 7,2 kW aan een Wallbox 2,5 uur.

Volkswagen Touareg R 2021 test

R-gehalte

Met voldoende batterijjus profiteer je alleszins optimaal van het instantkoppel van de elektromotor om vlot uit de startblokken te schieten. In rechte lijn is er dus geen vuiltje aan de lucht, in bochten krijgt de Touareg R het wat moeilijker. Door zijn hoge gewicht natuurlijk, dat hij probeert weg te stoppen door de standaard luchtvering die wat straffer werd afgesteld.

In de meeste gevallen grijpen merken standaard of optioneel terug op ingrepen als vierwielsturing en actieve antirolstangen om gewichtige SUV’s met een hoog zwaartepunt in de bochten strak in het gareel te houden. Dat doet Audi bijvoorbeeld met de Q7 en Porsche met de Cayenne, ook bij de E-Hybrid. Volkswagen biedt dat ook bij de gewone Touareg-modellen aan in de optielijst, maar opmerkelijk genoeg niet bij deze R. Jammer, want die chassisaanpassingen hadden hem wellicht het R-gehalte gegeven die je bij het logo verwacht.

Volkswagen Touareg R 2021 test

Maar dat maakt van deze Touareg R geen slechte auto, wel een auto die wat ons betreft geen R-logo nodig had. Temeer omdat zijn sterke punt zijn rijcomfort is. Dat is ook bij de gewone Touareg zo, en hier blijft dat voldoende overeind. Alleen het forse formaat van de velgen (standaard 21 duim, optioneel 22 duim) wil bij putten of hobbels eens tegenstribbelen, maar de luchtvering vangt het merendeel netjes op.

Prijzen

Dat de R de duurste Touareg in de prijslijst is, hoeft niet te verwonderen. Dat hij je minstens 101.520 euro kost, dan weer wel. Dat is immers een flinke brok meer dan de Audi Q7 60 TFSI e én ook nipt duurder dan de Porsche Cayenne E-Hybrid. Die concurrenten uit eigen stal stellen daar weliswaar nog uitgebreide optielijsten tegenover, terwijl de Touareg R relatief volledig uitgerust voor de dag komt. Toch is het jammer dat Volkswagen bij ons de eHybrid niet invoert, de 381 pk sterke Touareg met stekker, maar zonder R-logo. Al is het maar om de prijskloof met de gewone Touareg-versies te verkleinen.

Volkswagen Touareg R 2021 test

Conclusie

De Touareg R is de vreemde eet in de bijt van Volkswagens R-gamma. Omdat het een plug-inhybride is, maar ook – en vooral – omdat het R-gehalte in de SUV minder aanwezig is dan je zou hopen. In rechte lijn is de Touareg R indrukwekkend snel en krachtig, maar in de bochten neemt zijn gewicht de overhand. Diezelfde kilo’s maken er evenmin de zuinigste leerling van de klas van. Comfortabel blijft hij wel, al kun je dat ook van de andere Touareg-versies zeggen. Die zijn bovendien minder duur.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbobenzine + elektromotor

Vermogen

462pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 533 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 101 520.00

0 tot 100 km/u

5.10 sec

Min. kofferinhoud

665 L

Max. kofferinhoud

1 675 L

CO2-uitstoot

62 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws