Duotest: Volkswagen Tiguan R 4Motion vs Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 4Drive (2021)

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Hebben wij vaak bedenkingen als we ‘sportiviteit’ en ‘SUV’ in één zin lezen, dan is er de Volkswagen-groep om ons ongelijk te bewijzen. Met twee kemphanen die dezelfde motor delen, maar een ander eindresultaat voorrijden: in de ene hoek de Volkswagen Tiguan R, in de andere hoek de Cupra Formentor VZ.

Tot pakweg vijf jaar geleden was het simpel. Bracht een merk een sportieve versie van een bestaand model uit, dan was dat een hot hatch of een snelle sedan. Vandaag zijn de kaarten anders geschud: SUV’s en crossovers nemen een steeds prominentere plaats in het modelgamma in, en dus is het maar logisch dat ook die SUV’s en crossovers sportieve varianten krijgen.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Origin story

Daardoor prijkt bij Volkswagen sinds de facelift van de Tiguan voor het eerst het herwerkte R-logo op de kont van de middelgrote SUV. De kleinere T-Roc en de grotere Touareg gingen hem recent voor, al is die laatste de vreemde eend in de bijt. De Touareg R is immers een plug-inhybride én kreeg in 2007 al eens een voorsmaakje in de vorm van de wat aparte Touareg R50.

De Cupra Formentor? Dat is een nog aparter verhaal. En dat is intussen genoegzaam bekend: Seat besliste niet om een Ateca Cupra op de markt te brengen, maar om daar ineens een apart merk van te maken. Enter de Cupra Ateca dus, met in zijn kielzog de Cupra Leon en deze Formentor. De wat? De Formentor, een model dat zo eigen is aan Cupra dat je het niet in de Seat-catalogus terugvindt. En een model dat in the flesh wat het midden houdt tussen een SUV en een hatchback. Een echte crossover dus.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Gelijkaardige basis

Ken je de Volkswagen-groep een beetje, dan weet je dat de basis onder de Tiguan en de Formentor dezelfde is: het MQB-platform voor dwarsgeplaatste motoren met in de basis voorwielaandrijving. Al stoelt de Formentor al op de MQB Evo-basis van de huidige Seat Leon, en moet de Tiguan het met iets oudere fundamenten stellen. Dat merk je concreet vooral aan het infotainment en de rijhulp, en in mindere mate aan de versnellingsbak: de ene DSG heeft nog een mechanische link tussen hendel en bak, de andere niet meer. Ofwel: grote keuzehendel of kleine keuzehendel.

Visueel lopen beide kemphanen verder uiteen. De Volkswagen-huisstijl van de Tiguan ken je intussen wel, met strakke lijnen en een breed radiatorrooster. Dat wordt nu aangevuld met de R-huisstijl, in de vorm van een dieper uitgesneden voorbumper, glanzend grijze spiegelkappen en een dubbele uitlaat aan weerszijden – desgewenst van specialist Akrapovic – om er maar enkele te noemen. De Cupra Formentor kiest dan weer voor wulpsere en glooiendere lijnen, al schuwt ook hij de grote koelsleuven niet. De brede heupen, opwippende gordellijn en doorlopende ledstrook op de kofferklep geven hem meer karakter, net als – het moet gezegd – de bronskleurige accenten.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Interieur en plaats

De eerste punten delen we uit in het interieur. Want hoewel de Spanjaard en de Duitser in lengte amper 6 centimeter van elkaar verschillen (4,45 meter voor de Cupra tegenover 4,51 meter voor de VW), benutten ze hun binnenruimte helemaal anders. Te beginnen met de koffer: die van de Formentor is 420 liter groot, die van de Tiguan een flinke 615 liter. Ook in het plaatsaanbod vooraan en achteraan moet de Cupra zijn meerdere erkennen in de Volkswagen.

De Formentor countert wel met een lagere rijpositie en uitstekende zetels, en fijne details als de startknop en keuzeknop voor de rijmodi op het sportstuur. De assemblage- en afwerkingskwaliteit hoeft in de Cupra ook niet onder te doen voor die van moderne Volkswagens, integendeel. Al kennen we het punt toch toe aan de Tiguan, dankzij de details.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Ook hij heeft immers een sneltoets voor de rijmodi op het stuur, en betrekt je meer bij het spel dankzij de grotere schakelpeddels en de keuzehendel die je nog eens naar voor of naar achter kunt tikken. En hoewel de Volkswagen bij zijn facelift een poging deed om op de “alles-achter-schermen"-kar te springen, ben je hier niet voor alles aangewezen op een infotainmentscherm dat soms enerverend traag reageert. Of hoe vernieuwing niet altijd vooruitgang betekent.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Motor en chassis

Was het platform van beide kemphanen al gelijkaardig, dan wordt het verschil nog kleiner onder de motorkap. Zowel de Cupra als de Volkswagen gebruikt immers de overbekende 2.0 TSI met codenaam EA888 evo4. In de Spanjaard goed voor 310 pk en 400 Nm, voor een sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. In de Duitser krijgt de vierpitter iets meer vermogen, maar dat resulteert in identieke sprintcijfers en een dito topsnelheid. Daar zit het gewicht voor iets tussen: de Tiguan R zet zo’n 100 kilogram meer op de weegschaal dan de Formentor VZ (1.746 kilogram tegenover 1.644 kilogram).

In beide gevallen gaat het vermogen naar de vier wielen via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De Formentor gebruikt een elektrohydraulische meerschijvenkoppeling en remingrepen via het ESP om dat vermogen efficiënt aan de grond te krijgen. De Tiguan gaat een stapje verder en integreert net als de Golf R en Arteon R twee meerschijvenkoppelingen om het vermogen nog eens tussen de achterwielen afzonderlijk te verdelen. Adaptieve dempers zijn in beide gevallen standaard; de Cupra komt met 19-duimsvelgen, de Volkswagen op maatje 20 duim. Grotere 18-duimsremschijven zijn een optie op de Formentor, standaard op de Tiguan.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Een lichter gewicht en dus ondanks minder vermogen evenwaardige prestaties voor de Spanjaard, een uitgekiender chassis voor de Duitser. We moeten dus naar een andere belangrijke factor kijken om dit onderdeel te beslechten: het verbruik. Ook daar heeft de Cupra zijn lagere gewicht mee: de Formentor zette een gemiddeld testverbruik van 9,0 l/100 km neer, de Tiguan deed daar een liter bij en kwam op 10,0 l/100 km uit. Op papier levert dat afhankelijk van de aankleding een CO2-uitstoot op van 186 tot 203 g/km op voor de Formentor VZ, en van 223 tot 228 g/km voor de Tiguan R. Punt voor de Spanjaard dus.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Rijgedrag

Maar hoe vertaalt al die technische informatie zich nu op de weg? Wel, bij de Volkswagen-groep meestal op twee manieren: in hyperefficiënte point-and-shootmachines of in wat karikaturale machines met meer auditieve branie. De nochtans Latijnse Formentor past in dat eerste vakje, de Teutoonse Tiguan eerder in dat tweede. Zeker als je de optionele Akrapovic-uitlaat aanvinkt, die op ons testexemplaar niet aanwezig was. Toch zorgt Volkswagen steeds voor auditieve speakerondersteuning in de Sport-stand (waar hij steeds in start) om er nog een schepje bovenop te doen in Race. Ook de Formentor pleit schuldig aan digitale versterking, al houdt hij het op dat vlak wat bescheidener.

Je hebt in beide gevallen de juiste rijmodus wel nodig om ze bliksemsnel te doen rijden, want vooral de Tiguan R voelt anders niet aan alsof hij 320 pk verpakt. Wel kun je de Duitser net als de Spanjaard in dagelijkse rijomstandigheden probleemloos en comfortabel op koppel rijden. Kies je de juiste rijmodus, dan is er in beide gevallen geen houden aan en schieten ze moeiteloos, lineair en klinisch efficiënt uit de startblokken om ook in de bochten hun lijn verrassend lang aan te houden.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Vooral de Volkswagen slaagt er daar in om het maximum te halen uit zijn modernere vierwielaandrijving, maar uiteindelijk laat zijn hogere gewicht en dito zwaartepunt zich ook hier voelen. De Cupra is op dat vlak lichtvoetiger en responsiever, en houdt zijn koetswerk eerder onder controle als een hoge hatchback dan een hoogpotige SUV. Pluspunten ook voor de ophanging, die niet de fout maakt om sportiviteit met stugheid te verwarren, maar in alle omstandigheden meegaand reageert. Punt voor de Formentor.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Prijs en uitrusting

Voor de Cupra Formentor VZ met de 310 pk sterke 2.0 TSI betaal je minimum 49.640 euro. De Volkswagen Tiguan R doet daar een flinke schep bovenop, en schuift je een catalogusprijs van 62.380 euro voor. Denk je nu dat in dat opzicht de Cupra Ateca correcter vergelijkingsmateriaal is, dan heb je gelijk. Maar dan wordt het nog straffer: de Ateca met 2.0 TSI van 300 pk is... minder duur dan de Formentor: 48.530 euro om precies te zijn.

Alleszins betaal je bij de Formentor nog bij voor een lederen bekleding, elektrische kofferklep, zetelverwarming, uitgebreidere geluidsinstallatie, een 360-gradencamera, een panoramadak en de grotere Brembo-remschijven, en dan heb je de optielijst zowat gehad. Led-koplampen, navigatie, airco met drie zones,… zijn allemaal standaard. De Tiguan verpakt ook heel wat zaken standaard, waaronder navigatie en uitgebreide rijhulp, en schotelt een iets uitgebreidere optielijst voor. Punt voor Cupra.

Cupra Formentor VZ vs Volkswagen Tiguan R 2021

Conclusie

Op papier gaat de Cupra Formentor VZ net niet met een klinkende overwinning aan de haal tegenover de Volkswagen Tiguan R. In de praktijk is de nodige nuance op zijn plaats. Ten eerste omdat het hatchbackachtige crossoverdesign van de Formentor niet helemaal te vergelijken valt met het duidelijke SUV-ontwerp van de Tiguan, en een kamp tegen de Cupra Ateca had dus een ander beeld kunnen opleveren. Ten tweede omdat de Tiguan R wel laat zien dat sportieve SUV's steeds beter worden in hun omgang met kilo’s en hogere zwaartepunten.

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws