Rij-impressie: Jeep Wrangler Unlimited 4xe (2021)

Review Jeep Wrangler Unlimited 4xe (2021)

De Jeep Wrangler gaat voor groen door zijn diesel- en benzinemotoren in te ruilen voor een nieuwe plug-inhybrideaandrijving. Is de hardcore offroader soft geworden? Of is elektriciteit een grote hulp eenmaal de gebaande paden af? Autofans doet de test!

We blijven het keer op keer zeggen: constructeurs die in Europa actief zijn moeten hun wagenpark elektrificeren om te kunnen voldoen aan de strenge eisen van de EU. Zelfs Jeep ontspringt die dans niet. Dat is dan ook dé reden waarom de iconische Wrangler zijn benzine- en dieselmotoren dumpt om verder te gaan met stekker. Stop! Het gaat nog niet over een volledig elektrisch model, wel over een plug-inhybride. Of hij daardoor verandert naar een brave stads-SUV? Verre van...

Zoek de verschillen

De overstap naar een groene motor wordt door Jeep kenbaar gemaakt met... blauwe accenten. De logica daarachter mag je zelf gaan zoeken. Al past onder andere BMW ook dit trucje toe. Afgezien van de kleuraccenten is dé grote weggever de laadklep vooraan aan de kant van de bestuurder. Want de stekker moet ergens in natuurlijk.

Aan de binnenzijde heb je eveneens een scherp oog nodig om de verschillen te vinden. Om je in de goede richting te wijzen: Net boven het nogal verticale dashboard zit een oplichtende laadindicator. Handig als je stekker in de auto steekt, niet zo handig als je aan het rijden bent en het zonnelicht gemeen weerkaatst op dat stukje plastic door de voorruit. Verder zijn er ook nog ver verstopt knoppen voor de rijmodi, links van het stuurwiel. Die laten je kiezen tussen "hybrid", "EV" of "E-Save" waarbij de laatste functie de batterij spaart voor een later stuk van je etappe.

Geen formaliteit

Als je naar de subtiele updates rondom kijkt zou je zo kunnen denken dat deze plug-invariant er vooral kwam om de lokale markt te paaien. Maar dan ken je Jeep niet. Want elke Jeep - en al zeker elke Wrangler - moet in staat zijn om te overleven op het meest ruwe terrein. Daardoor ging er best wel wat ingenieurswerk in de ombouw. Te beginnen met de batterij die mooi werd weggewerkt onder de achterbank (je kan ze zelfs zien door de stoelen op te tillen). Daardoor verlies je geen laadruimte in de koffer (533 liter). Daarnaast is Jeep fier dat ook deze plug-in nog steeds uitpakt met een waaddiepte van 76 centimeter. Dus nee, de accu gaat niet kortsluiten bij diepe plassen.

Nu goed, wat is de motorische set-up van deze Wrangler 4xe? Wel, de 17.3 kWh grote accu stuurt haar kracht naar een 145 pk sterke elektromotor die vervat zit in de automaat met 8 versnellingen. De theoretische elektrische range bedraagt daardoor zo'n 44 tot 53 km. Daarnaast ligt er voorin ook nog een 2-liter viercilinder turbobenzine met een vermogen van 271 pk die hulp krijgt van een 62 pk sterke riemaangedreven startdynamo. Vraag je het volle vermogen van het kluwen aan motoren, dan krijg je 380 pk en 637 Nm koppel ter beschikking. Net geen 400 pk in een Jeep Wrangler. Jep, dit is de krachtigste Wrangler ooit in Europa gecommercialiseerd!

Beperkt aanbod

Zoals hierboven vermeld, behoudt de Wrangler PHEV zijn offroad capaciteiten. Het is tenslotte een Jeep. Zowel de Sahara- als de Rubicon-variant dragen het label "Trail Rated", waarmee het offroad-aspect wordt benadrukt. Denk er dan ook even over na... de dieselvariant is al uit de cataloog verdwenen, de benzine-uitvoering volgt spoedig. Waardoor deze 4xe-uitvoering de enige keuze zal zijn in de line-up van de hardcore Wrangler. Waardoor er niet wordt beknibbeld op technische kunde.

De basisprincipes die de Wrangler zo goed maken, zijn dan ook behouden gebleven. Ondanks de elektrificatie is er nog steeds een tussenbak met twee versnellingen en een all-wheel drive systeem dat kan worden ingeschakeld (met Auto-modus). De asverhoudingen zijn nog steeds vrij kort (2,71:1 op de Sahara en 4,0:1 op de Rubicon). En, gecombineerd met het onmiddellijke koppel van de elektrische motor, kon deze Wrangler 4xe bijna de muren beklimmen.

Stille berggeit

Dat is wat we deden tijdens onze testrit in de regio Piemonte in Italië. Oké, we hebben geen muren beklommen, maar een (rode) skipiste in het skioord Sauze d'Oulx. Dit... in complete stilte! Nou ja, bijna, want de versnellingen van de transmissie zongen een beetje. Samen met de vogels in de bomen.

Tijdens onze klim vertoonde "onze" Wrangler 4xe Rubicon in de korte versnelling, achter differentieel vergrendeld, een bijna pretentieus gemak. We danken de banden, het koppel van de elektrische motor en de bijna perfecte kalibratie van het gaspedaal. Terug op de weg verbetert deze plug-in Wrangler ook zijn rijgedrag. De set-up maakt geen sportwagen van deze Wrangler maar het extra vermogen en gek genoeg ook het extra gewicht geven de Wrangler een vleugje verfijning.

De prijs van stilte

Deze Wrangler 4xe is zo krachtig, dat je bijna zou vergeten om zijn ecologische deugden te vermelden. Volgens de catalogus bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik amper 3,5 l/100 km (WLTP). Uiteraard volgen de CO2-emissies dit voorbeeld, gaande van 79 tot 95 g/km (WLTP). Toegegeven, dat is niet genoeg om te genieten van de fiscale voordelen. Want nee, deze Wrangler 4xe is niet 100% aftrekbaar. Aan de andere kant; elke gram en liter die je bespaart voel je in de portemonnee. Niet enkel aan de pomp maar ook op vlak van jaarlijkse rijtaksen.

Tenslotte, als het brandstofverbruik daalt, stijgt de prijs. Met een prijs van € 68.300 is de nieuwe Jeep Wrangler 4xe € 9.000 duurder dan de benzineversie. Dat is veel geld voor een hardcore offroader. Al zeker omdat het Belgische landschap bij lange niet de limieten van deze Wrangler weet te toucheren.

Conclusie

De plug-inhybridetransformatie van de Wrangler heeft het originele recept niet verpest. Integendeel. Dankzij de elektrische aandrijving is de robuuste terreinauto comfortabeler, efficiënter en in staat om nog steeds elke berg te beklimmen. En tussendoor kan je ook nog eens van de stilte van de natuur genieten!

Specificaties

Motor

2.0 i4 + elektromotor

Vermogen

380pk

Koppel

673 Nm

Overbrenging

8-trap automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 276 kg

Topsnelheid

177 km/u

0 tot 100 km/u

6.40 sec

CO2-uitstoot

79 g/km

Auteur: Felix Bouland
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws