Rijtest: Bentley Bentayga V8 (2021)

Vijf jaar is de Bentley Bentayga al bij ons en dan is het tijd voor een facelift. Maar bij Bentley is een facelift niet zomaar een nieuw blije bakkes: de Britten gaan veel verder dan dat.

De Bentayga is een apart verhaal binnen de Bentley-dynastie. In z'n eerste generatie brak hij al potten in de verkoop, en het duurde een tijdje eer de concurrentie helemaal mee was. Tegenwoordig heb je twee handen nodig om de concurrentie in het hogere premiumsegment bij te houden. Sterker nog: de concurrentie uit eigen huis deelt zelfs zijn basis met de Brit. Tijd voor vernieuwing dus, en niet alleen esthetisch.

tweestrijd rond achterlichten

De nieuwe Bentayga ziet er anders uit. Niet alleen de grille en koplampen werden herwerkt, ook de volledige achterpartij werd in het nieuw gestoken. Die nieuwe achterkant lijkt gewoon overgenomen van de Continental GT en de Flying Spur, en dat kan niet bij iedereen op bijval rekenen. De zijkant toont dan weer wat forser, iets wat de Bentley-rijder met plezier in acht zal nemen. Fijn weetje: de onderdelen voor deze Bentayga worden geproduceerd in Duitsland, vervolgens gelakt in Engeland bij een partner en uiteindelijk in de hoofdzetel in Crewe in elkaar gezet.

Bentley Bentayga V8 2021 (rijtest)

new, zoals fiat

Toch is het vooral binnenin dat je de verschillen ziet met de versie die in Genève 2015 het licht zag. Bentley monteerde een nieuw 10,9 inch groot display waarachter een al even nieuw multimediasysteem een plekje vindt. De knoppen voor de bediening verhuizen naar de onderzijde van het scherm. Verder trekt Bentley de digitalisering ook door naar de klokken achter het stuur, waardoor het klokje midden op het dashboard het enige analoge in zicht wordt. Als liefhebber heb je natuurlijk al gezien dat de ronde ventilatiemonden werden vervangen door rechthoekige exemplaren.

Bentley Bentayga V8 2021 (rijtest)

Het zijn maar een aantal van de 1.000 onderdelen - hoeveel onderdelen heeft zo'n kolos eigenlijk? - die door Bentley vernieuwd zijn. Genoeg om er de naam New Bentayga op te kleven. Nuja, Fiat noemt zijn gefacelifte 500 ook New 500 natuurlijk. Bentley gaat nog een beenlengte verder door de nieuwe Bentayga aan te bieden met vier, vijf of zelfs zeven zitplaatsen. In vierzitsconfiguratie heb je een streepje voor, want de twee achterste inzitten krijgen 10 centimeter extra.

bekende V8

In deze Bentley wil je echter vooraan zitten, hoe comfortabel de achterste zetels ook gemaakt zijn. Bentley gaat er prat op dat de Bentayga sinds de facelift met een nieuwe V8 werd uitgerust. Nieuw voor Bentley dan toch, want de heerlijke V8 kennen we al uit andere modellen van dezelfde groep. Ga even in je Chesterfield zitten als we je vertellen dat je dezelfde achtcilinderarchitectuur kan terugvinden in de RS 6 van zustermerk Audi. Het verschil tussen beide wagens is hemelsbreed, en toch ademen ze met dezelfde longen. Bij de Bentley is de V8 met twee turbo's uitgerust en produceert het blok 550 pk en 770 Nm. Via de achttrapsautomaat wordt het vermogen op de vier wielen gezet en sprint deze gewichtige SUV in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid van de Bentayga ligt op 290 km/u, de waarden van zijn CO2-tabel zijn... iets hoger: 294 g/km.

Bentley Bentayga V8 2021 (rijtest)

Stevige cijfers voor een stevige wagen. De Bentayga is dan wel een dynamische luxueuze SUV, bij het rijden komt het gewicht van de wagen toch meespelen. Daardoor voel je dat de Brit zich liever langs de langgerekte Britse wegen met hier en daar een kronkel uitleeft dan dat hij in het zuiden van Frankrijk de Route du Napoleon afhaspelt. Bentley hield echter bij het ontwerp al rekening met het gewicht, zodat daarop geanticipeerd werd met actieve ophanging met luchtvering en stabilisatorstangen.

Bentley Bentayga V8 2021 (rijtest)

conclusie

Bentley frist de Bentayga wat op en denkt daarbij niet alleen aan het uiterlijk vertoon. Er werd alweer niet op een cent gekeken, zodat de gebruiker zich de koning te rijk voelt in deze SUV. De manier waarop de Britten het rijgedrag gekneed hebben, zorgt ervoor dat de stap uit de Continental naar de Bentayga aanvoelt alsof je in iets lichter stapt. Dat zou je niet direct verwachten van zo'n grote SUV.

Specificaties

Motor

4.0 V8 benzine, twee turbo's

Vermogen

550pk

Koppel

770 Nm

Overbrenging

achttraps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 288 kg

Topsnelheid

290 km/u

Prijs basismodel

€ 189 849.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Gemiddeld testverbruik

14.00 L/100km

CO2-uitstoot

294 g/km

BIV

€ 11 391.00

Rijtaks

€ 2 812.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 15:33
afbeelding van Yannick

blijft toch een elegante verschijning. Zéker tegenover die zeecontainer van Rolls'. Ook muisstil, al ben ik niet zeker of het misschien niet de nieuwe Hybride is...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws