Rijtest: Kia Sorento Hybrid (2020)

Rijtest: Kia Sorento Hybrid (2020)

Met een vierde generatie Kia Sorento maakt het Zuid-Koreaanse merk een ommezwaai. Een nieuw platform en een nieuwe benadering van die grote SUV, smaakt dat naar meer?

Kia bouwt met de vierde generatie Sorento niet gewoon verder op de bestaande architectuur. Niet alleen is deze Sorento de eerste die op het nieuwe platform voor middelgrote SUV's staat, hij krijgt daarmee ook de mogelijkheid een hybride versie te voeren. Meer zelfs: de klant krijgt keuze tussen twee hybrides, en terwijl we wachten op de plug-inhybride Sorento gaan wij alvast op stap met de gewone hybride, of zoals Kia het noemt: de EcoHybrid.

amerikaanse looks

Je las het goed. Hoewel de Kia Sorento tegenwoordig een zevenzitter mag zijn, is het volgens het merk nog altijd een middelgrote SUV. Dat komt natuurlijk omdat in de USA een SUV rondrijdt die nog een maatje groter is; de Telluride. Van die Telluride neemt de nieuwe Sorento ook de looks over, waardoor we hier voor het eerst sinds lang een Kia met Amerikaanse looks op de markt krijgen. Of de Europese klant dat zal lusten...? Nochtans merk je het niet direct op als je er naast staat, je zou hem qua grootte kunnen verwarren met een Sportage. Schuldige daarvoor is de voorpartij, die niet zo massief aandoet vanwege de relatief platgeknepen koplampen, in combinatie met grote radiatorroosters.

Achteraan is de link met de Nieuwe Wereld duidelijker dankzij de rechtopstaande dubbele achterlichtblokken waar je je zó de rode knipperlichten in kan voorstellen. Tussenin heb je 4,81 meter auto zitten, waarbij in profiel vooral de surfgolf net achter het achterportier opvalt.

hightech dode hoek

Binnenin lijkt de toverstok plots een hoop ruimte te toveren. Zo kan je desgewenst met zeven personen plaatsnemen en heb je ook nog plaats voor de accu en elektromotor. Die elektromotor is een hulpmotor en vindt een plekje tussen de versnellingsbak en de benzinemotor. De accu's vinden dan weer een plaats onder de vloer van de Sorento, zodat er geen extra laadruimte verloren gaat. Wie voorin plaatsneemt kijkt uit op een kwalitatief dashboard met een hoop schermen.

In de digitale tellerpartij is er wanneer je je knipperlicht opzet zelfs plaats voor een weergave van het beeld op de camera die onder de spiegel gemonteerd is. Zo vermijd je een dode hoek en heb je alles binnen je gezichtsveld. Letten jullie op, Audi? En hoewel het scherm op de middenconsole alle nodige informatie herbergt, vond Kia toch de plaats om ook fysieke knoppen te voorzien voor de airco.

De derde zitrij mag dan wel een unique selling proposition zijn in deze wereld waarin het aanbod zevenzits-SUV's schaarser wordt, de derde zitrij is niet de plaats waar je het liefste wil zitten. Je kan de middelste zitrij dan wel naar voren schuiven, de beenruimte achterin blijft toch beperkt. Nochtans hebben de Kia-ingenieurs hun best gedaan om het aangenaam te maken op de derde zitrij, met bekerhouders en zelfs aparte bediening voor de airco. Zet je de zetels niet rechtop, dan laad je tussen de 902 en de 2.805 liter. Dat laatste cijfer mag je gerust gigantisch noemen.

hybride trein

Kia is stilaan te vereenzelvigen met die goeie 1.6 T-GDi. Ook in de Sorento vindt hij een plaatsje en levert hij in combinatie met de elektromotor 230 pk en 350 Nm. Die elektromotor heeft geen rechtstreekse verbinding met jouw stopcontact in je garage. Hij laadt dus vooral bij door de recuperatie van remenergie en het bijladen tijdens het uitbollen. Aflezen hoeveel hij daadwerkelijk bijdraagt tot het beperken van het benzineverbruik is dan ook moeilijk, al kwamen we na een week rijden uit op 7,5 l/100 km.

De Sorento EcoHybrid staat ook zijn mannetje in het verkeer. Hij is in vergelijking met zijn concurrenten goed gemotoriseerd en ook qua comfort zit hij bij de betere in het segment. Je hebt nooit het gevoel dat je met een 1.700 kilogram zware en bijna vijf meter lange SUV op de weg bent, behalve wanneer je door bochten laveert. Dan komt het gewicht wel mee spelen met de Sorento.

Kia biedt de Sorento EcoHybrid aan voor 47.790 euro. Daar komt nog wat bij als je een lederen interieur en een 360-gradencamera wil en een duurder pack selecteert. Ook in vergelijking met de concurrentie is de Sorento geen koopje, al was zijn voorganger ook geen prijskraker meer. Hij doet vanwege zijn afmetingen wat denken aan een Volvo XC90, maar diens Recharge plug-inhybride is nog een smak duurder. Nee, dan speelt hij eerder in de klasse van de DS 7 E-Tense, al heb je die voor dat geld wél met stekker. Blijft nog over: de Toyota RAV4 Hybrid vanaf 46.200 euro.

conclusie

Met de hybride Sorento zet Kia een interessante aanbieding op de markt. De grote SUV voelt niet zo groot als hij is en combineert comfort met een hoge kwalitatieve indruk. Zelfs voor grote families biedt hij de nodige ruimte. Een deuk in de auto vormt misschien de prijs, want zijn stevige prijs kan hij niet omzetten in een fiscaal interessant voorstel, omdat het nu eenmaal geen plug-in is.

Specificaties

Motor

1.6 T-GDi, turbo benzine + elektromotor

Vermogen

230pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 716 kg

Topsnelheid

193 km/u

Prijs basismodel

€ 47 790.00

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

902 L

Max. kofferinhoud

2 085 L

CO2-uitstoot

146 g/km

BIV

€ 760.00

Rijtaks

€ 269.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws