Rijtest: Audi e-tron Sportback 55 quattro (2020)

Audi e-tron Sportback 55 quattro (2020) voorkant

De Audi e-tron krijgt een Sportback-afgeleide. Daarmee onderscheidt hij zich van zijn concurrenten van het eerste uur. Maar is de Sportback de versie die de e-tron een extra verkoopsboost zal geven?

Niet dat de in België gebouwde SUV het slecht doet maar meer is altijd beter. Dat wil Audi nu bewerkstelligen door een e-tron te lanceren die een aangepaste achterkant krijgt. De daklijn loopt een stuk minder steil naar beneden en dat doet niet alleen de looks goed, maar ook de aerodynamica. Het geeft de wagen een strakker profiel en het toont dat de Audi's steeds verder weg wandelen van de eerste Q7 SUV die het merk in het SUV-segment lanceerde.

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

stickervelgen

En maar goed ook. Je kan discussiëren over de looks maar het doet alvast minder aan een container op wielen denken dan zijn reguliere broer. Het is dan ook des te vreemder dat Audi de e-tron uitrust met velgen die eruit zien alsof er stickers werden opgekleefd om diepte te simuleren. De gewone vijfspaaksvelgen werden opgeleukt, maar het blijkt niet meer dan een opgelakte geometrie te zijn.Als je kan, kies je toch beter andere velgen. We kozen bij onze test dan ook voor afbeeldingen van een model dat wel mooie velgen mee kreeg.

gewicht vs. bereik

Hoewel de aerodynamice verbeterd werd, maakt het van de e-tron nog altijd geen koerspaard. De elektrische aandrijving en opslag gooien nogal wat gewicht in de schaal, waardoor je rijbereik in de praktijk nog altijd beperkt is tot een goeie 350 kilometer op één acculading. We reden met de e-tron Sportback 55 Quattro. Dat is de straffere versie van de twee beschikbare varianten op de markt. Het rijbereik neemt dankzij de aflopende daklijn toe met... 10 kilometer. Over de motor zijn we dan weer wel te spreken, met 300 kW en 664 Nm aan koppel. Al leerden we in onze Roadtrip-podcast dat die motoren bij de concurrentie grotendeels hetzelfde zijn. De accu die de energie levert is 95 kWh groot. Ons gemiddeld verbruik lag op 25 kWh/100 km, mogen we dat enorm vinden?

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

Met dat vermogen is het niet moeilijk om snel van je plaats te komen en vlot mee te gaan in het verkeer, ook al ben je op weg met een kolos van 2,5 ton. Audi slaagde erin om de e-tron Sportback hetzelfde te laten sturen als de gewone e-tron, misschien zelfs een zweempje dynamischer. Maar zeg dat niet te luid, want de e-tron Sportback is verre van een sportwagen, al hoef je dat van een SUV nog altijd niet te verwachten.

haantje-de-voorste

Audi zet de e-tron in de markt als een technologisch hoogstandje. Daarom pompen ze hem ook vol technologie. Zo kan je aan de toog uitpakken met je verhoogde energierecuperatie, waarbij het systeem zich aanpast aan het verkeer rondom je en je ook energie recupereert wanneer je het gaspedaal lost. Het lijkt nog niet helemaal op punt te staan en durft soms de snelheid meer te laten zakken dan je eigenlijk zou willen.

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

Dat brengt ons bij een volgende kritiekpuntje. Ook de camera's die de achteruitkijkspiegels vervangen zijn top-of-the-bill technologie waarbij Audi erg trots was om aan te kondigen ze als éérste te kunnen inbouwen in een productievoertuig. Alleen is het heel hard wennen. Niet alleen zitten de schermen in de binnenkant van de deur eigenlijk te laag, waardoor je altijd naar het stengeltje kijkt waar normaal de spiegel zit, in plaats van op het scherm. Dan is er bij de Honda E een stuk beter over nagedacht en ook de Blind Spot Assist op de Hyundai Nexo, met camera tussen de tellers, is dan een betere optie.

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

Ook hebben we vragen rond de resolutie van de schermen. Want dingen die je met het blote oog in je spiegel kon zien - de nummerplaat van de auto die je inhaalt, een verkeersbord in spiegelbeeld - die lijken op het scherm heel snel onleesbaar en dat is verwarrend als het allemaal snel moet gaan. Ook bij het uitrijden van tunnels duurt het even voor het contrast is aangepast op het scherm. Dingen waarop ze bij Audi nog kunnen verbeteren, maar dan rijst de vraagt of het überhaupt wel nodig is om een eenvoudig vlak glas te vervangen door zoiets technologisch. En dan zwijgen we nog over de kostprijs van het vervangen van zo'n camera nadat één of andere malloot die eraf trapt of een vrachtwagen het rijvak toch nét iets te breed inschatte.

schermenoverdaad

De twee extra schermen van de buitenspiegels - mogen we het zo nog noemen? - vullen het al rijkelijk met schermen bezaaide dashboard nog wat verder aan. Ook hier blijft de opmerking dat niet alles per se met schermen moet, Audi, want op den duur zit je als chauffeur meer te scrollen en te klikken doorheen die aanraakschermen dan dat je met de weg bezig bent. Het toont wel aan hoe uitgebreid de mogelijkheden in je Audi vandaag zijn en hoeveel moeite er is gestoken om alles achter het juiste menuutje te krijgen. Dat geldt trouwens ook voor de afwerking, die op niveau is. Ohja, de laadruimte? Die zakt van 660 naar 615 liter vanwege de aflopende daklijn. In dat totaalvolume zit ook de 60 liter van de frunk vooraan bij de motor, waarin je bijvoorbeeld je laadkabel kwijt kan.

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

Een Audi e-tron Sportback 50 Quattro wisselt van eigenaar voor 73.520 euro. Dat is exact 2.020 euro meer dan de gewone e-tron. Kies je voor de 55 Quattro, dan betaal je al 86.370 euro voor de Sportback. En dan heb je nog niet gekozen tussen de gewone, Advanced, of S-Line versies. Als we een tip mogen geven, doe afstand van de seriematige 19 inch velgen met "gedrukt patroon", dan zijn de 960 euro kostende 20 inchers een pak mooier, de oranje gelakte remklauwen (480 euro) hoef je dan niet te nemen.De rij-assistentiemiddelen vind je dan weer terug in verschillende packs, net als de virtuele spiegels.

Audi e-tron Sportback 2020 (rijtest)

conclusie

De wijzigingen waar Audi mee uitpakt aan de daklijn zijn opvallende kenmerken, waarmee Audi de e-tron zelfs als elektronisch alternatief voor haar eigen Q8 in de markt zet. De winst op aerodynamica is echter gering en de verkoopsargumenten en pijnpunten van de e-tron blijven dan ook grotendeels hetzelfde. Voor de groene zaak hoef je het niet te doen.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

408pk

Koppel

664 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 595 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 119 860.00

Prijs basismodel

€ 88 210.00

0 tot 100 km/u

6.60 sec

Min. kofferinhoud

616 L

Max. kofferinhoud

1 665 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
christophe 16:25
afbeelding van christophe

aan € 0,77 /kWh ( Ionity ) op Duitse autosnelwegen een kost van bijna € 20,00 /100 km. Niet enkel Duitse auto's zijn duur, ook rijden op Duitse snelwegen is waanzinnig duur.
Bezint eer ge begint !

Wim F 10:42
afbeelding van Wim F

Is het niet zo dat de Audi e-tron het Ionity-netwerk mag gebruiken aan 0,33€/kWh ?! Dat maakt dan € 8,50 /100 km. Dus ongeveer 1/3 goedkoper in vergelijking met het normverbruik (!) van een vergelijkbare Diesel-SUV, om te zwijgen van het reële verbruik van deze Diesel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws