Rijtest: Range Rover Evoque (2019)

De eerste generatie Evoque was een echte revolutie in Land Rover-land. Maar hoe pak je dan de tweede generatie aan van een auto die al van bij het begin als een stijlicoon door het leven ging?

Bij Fiat breken ze zich intussen ook al een tiental jaar het hoofd over die vraag rond de Fiat 500. Land Rover loste het op door van de nieuwe Evoque een doorontwikkeling te maken van de eerste generatie.

alleen maar vijf

Want die eerste generatie, dat was er eentje waar ze nog lang over gaan praten bij Range Rover. De coupévormen die gecombineerd werden met die van een SUV, een echte crossover. Scherpe lijnen en smalle oppervlakken vormden de details op deze instap-Range. De eerste was er als drie- en vijfdeurs en zelfs als cabrio. De nieuwe, die is er alleen als vijfdeurs. Al zou je het hem niet geven, want zijn gedrongen lijn blijft behouden en de deurklinken verdwijnen tegenwoordig in de deuren. Dat komt niet alleen de coupé-lijn ten goede maar ook de stroomlijn en dus ook het verbruik.

De weggestopte klinken zijn overgenomen van de Velar, net als de gekleurde lijn tussen de achterlichten. Vooraan houdt de Range Rover het midden tussen de eerste generatie Evoque en de huidige Velar. Nieuwe details combineren met de originele insteek van de Evoque? Missie geslaagd!

interieur opgepoetst

Ook binnenin zorgden de Britten voor een grote opkuis. Mede dankzij de evoluerende technologieën konden ze huishouden in het grote knoppenveld op het dashboard. Dat ging niet altijd even gesmeerd, al zijn we wel meer te vinden voor de ergonomie van de huidige opstelling dan voor die van de eerste generatie. Ook de bediening van de twee touch screens is handig, al duurt het even voordat je bent ingeleerd in de functie en plaats van elke virtuele knop. Op het stuurwiel vind je de touchpad-knoppen terug die je eerder bij de grotere Range Rovers al kon vinden.

Verder vind je een hoop nieuwe technologie in de Evoque, zoals de ClearSight Rearview Mirror. Dat is eigenlijk een binnenspiegel die gevoed wordt door een camera in de dakantenne. Zo heb je ook ruim zicht naar achteren als je de koffer vol laadt. ClearSight Ground View zorgt ervoor dat je de grond kan zien onder de auto, als het ware door de motorkap heen. Niet echt natuurlijk, het systeem projecteert camerabeelden voorop je auto in de display op de middenconsole. Handig als je offroad gaat, maar ook als je door een smalle straat wil manoeuvreren.

Groter is de Range Rover Evoque alvast niet geworden. Met zijn 4,37 meter is hij exact even groot als zijn voorganger. Ze hebben in Gaydon vooral efficiënter gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Zo zorgt een nieuw onderstel met langere wielbasis voor meer ruimte achterin, terwijl ook de bagageruimte groeide tot 591 liter, of 1.383 liter met de achterbank neergeklapt. De vorm van de kofferruimte maakt het echter niet zo eenvoudig om grote voorwerpen in te laden.

geen wiskunde nodig

Als krachtbron maakt onze test-Evoque gebruik van een viercilinder benzinemotor met 200 pk. Op zijn kont hangt dan ook de "P200"-badge. Slim van Land Rover, dat ze geen wiskundige formules gebruiken om je te laten raden hoeveel vermogen de auto van je buurman nu precies heeft. Die versie is de instapbenzine en heeft net als zijn straffere broers recht op een automatische versnellingsbak met 9 verzetten en vierwielaandrijving. Wil je een Evoque met alleen maar voorwielaandrijving dan kan je terecht bij de D150, de instapdiesel dus.

De Evoque is de meest dynamische Range in het aanbod en dat gevoel wordt versterkt door het nieuwe chassis. Dat maskeert het gewicht van de SUV ietwat zodat je wagen nooit log aanvoelt. Toch gedraagt zo'n Evoque zich het beste op de snelweg of in de stad. Zijn hoge zit en zijn behaaglijke weggedrag zorgen ervoor dat je hem op die plaatsen apprecieert. Alleen de automaat zou vlotter mogen reageren op een duw op het gaspedaal.

Een Range Rover Evoque is er vanaf 39.250 euro. Dan heb je de hoger beschreven 150 pk sterke diesel. Wil je onze R-Dynamic versie van de P200, dan kost je dat al 48.100 euro. Als die 200 pk niet genoeg blijken, dan zijn er nog de P250 en de P300 als benzines, of een heel schap diesels. Later komt daar ook nog een hybride bij. Gaan we even kijken naar de concurrentie, dan vinden we de BMW X2 xDrive 20i met M Sportpakket voor 45.780 euro. Een ster kost een stuk meer, al zijn de GLC Coupé's misschien toch een andere niche. Zo'n GLC Coupé 200 4Matic krijg je mee vanaf 53.603 euro.

conclusie

Geen tweede revolutie in Range Rover land. Wel een stevige evolutie van een schitterend design, dat is wat deze Evoque belichaamt. De Evoque in zijn tweede generatie stààt er, en dat moet ook in dit segment dat volop in beweging is.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

automaat, 9 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 845 kg

Topsnelheid

216 km/u

Prijs testwagen

€ 48 100.00

Prijs basismodel

€ 39 250.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

472 L

Max. kofferinhoud

1 156 L

CO2-uitstoot

173 g/km

BIV

€ 1 507.00

Rijtaks

€ 439.00

Tijdstip: 11:05
Auteur: Sven
Fotograaf:
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws