Rijtest: Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

Als je de - steeds kleiner wordende - wereld van de stoere offroaders niet volgt, dan moet je twee keer kijken om te zien dat we de nieuwe Jeep Wrangler voor je neus parkeren. Kom even mee, dan tonen we je de nieuwigheden.

Ze zijn niet meer met veel, de offroadwagens die echt van een modderbad durven genieten. De Mercedes G-Klasse, de Suzuki Jimny, misschien nog een handvol pickups en dan heb je het wel gehad. Of toch niet, de Wrangler is een constante op modderige wegen sinds de lancering in 1987. Sinds vorig jaar zit de Wrangler aan zijn vierde generatie, die veeleer een evolutie is dan iets compleet nieuw.

ruige beer

Daardoor behoudt de Jeep Wrangler zijn imago dat al in de jaren 40 werd opgebouwd door de Willys. De Jeep-benaming komt van de GPV-titel die de General Purpose Voertuigen eigenlijk klasseert. De "Just Enough Essential Parts" is een geniale benaming die pas nadien werd toegekend aan het merk. Want de wagen ziet eruit alsof je enkel het hoogstnodige bij hebt. De looks van het model wijzigen amper. De koplampen komen wat dieper te liggen en worden met LED-technologie uitgerust. Felle LED-technologie overigens, waardoor het lijkt alsof je los door je voorliggers heen schijnt. Ook achteraan werden nieuwe lampen gemonteerd en overal vind je hints naar de originele Willys, tot aan de metalen tankklep toe.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

prinses op de erwt

Aan de buitenzijde ziet hij er niet zo groot uit als hij is, dat verandert eens je instapt. Of beter, klimt. Je zwiert de deur dicht met een krachtige zwaai, zoals het bij den Amerikaan de gewoonte is. Eens je erin zit, heb je zicht op een modern ogend dashboard dat dicht tegen de voorruit staat opgesteld. Dat is even wennen. Ook is alles erg verticaal georiënteerd waardoor je vaak de ogen van de weg moet halen om van zender te veranderen - al kan dat ook aan het stuur natuurlijk - of de klimaatregeling in te stellen. Jeep maakt als één van de laatste der Mohikanen gebruik van twee pookjes, eentje voor de reguliere versnellingsbak en eentje om de low gearing in te schakelen.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

De Wrangler krijgt verder een 7-inch groot tft-scherm tussen de analoge tellers en een Uconnect-touchscreen in de middenconsole. Het gaat al om de vierde generatie en is tegenwoordig te gebruiken met Apple CarPlay en Android Auto. Ook het mechanisme om de ramen te openen vind je op de middenconsole. We geven het maar mee, dat bespaart je het zoekwerk.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

Je kan in totaal met vier personen comfortabel plaatsnemen in de Wrangler, die 4,3 meter lang meet. De relatief ruime achterbank heeft nefaste gevolgen voor je wekelijkse boodschappen. Die krijg je namelijk amper in de 203 liter grote bagageruimte die moeilijk bereikbaar is achter de in twee delen openende achterklep. Wil je meer laadruimte, dan leg je de achterbank neer of je opteert voor de Wrangler Unlimited, de langere vijfdeursversie van de Wrangler.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

dansen

De rechtopstaande voorruit blijkt vooral bij slecht weer een nadeel. Natuurlijk voel je bij snelwegverkeer duidelijk dat de wind liever niet opzij gaat voor deze zeecontainer, de regen klettert tegen de voorruit dat het geen naam heeft. Nog eentje waar we niet op voorbereid waren, is het dansende gedrag van de Jeep Wrangler op kasseiwegen. Wanneer je die aan reguliere snelheid opdraait, lijken de assen plots niet meer samen onder de auto te staan, daardoor lijkt het dat de achteras dadelijk voor de vooras gaat schuiven. De wagen schuift heen en weer, of geeft je toch die feedback. Het stuur is daarentegen weer minder strak dan je van zulke grote wagen zou verwachten, het reageert vaag rond de rechtuitstand.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

Het is voor ondergetekende de eerste maal in een Wrangler, dus vergeef me de verbazing over het rijgedrag. De relatief korte wielbasis en dito omgekeerd evenredige hoogte zitten er voor iets tussen dat de wagen op zulke manier de wegen temt. Al lieten we ons vertellen dat deze nieuwe generatie een stuk beter op de weg ligt dan zijn voorganger. Dat willen we dan nog eens proeven. Offroad is er dan weer weinig dat hem tegenhoudt. Hij maakt zoals eerder gezegd gebruik van twee versnellingspoken zoals in de goeie oude tijd de norm was bij alles dat 4x4 was en hoog van de grond stond. Daar komt ook een sper bij te pas, zodat de wielen je altijd uit een lastig parket kunnen trekken.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

acht trappen

het exterieur en interieur mogen dan wel gewoon evolueren, voor de motoren moest Jeep een tandje bij steken. Een tweeliter benzinemotor met 272 pk of een 2.2 MultiJet II dieselmotor met 200 pk en 450 Nm. Die laatste zorgt in onze testwagen in samenwerking met een nieuwe achttrapsautomaat voor een vlotte oversteek, al lust de motor wel een kleine 10 liter per 100 km. Dat komt omdat je met die rechte voorruit zit die constant tegen de wind in moet boksen, maar ook omdat de wagen in totaal een goeie 1.900 kilogram weegt, voor een vierzitter.

Rijtest Jeep Wrangler Sahara Overland (2019)

Je leest het al, met een Wrangler let je best niet teveel op de centen. Het verbruik van twee kleine crossovers, en ook het prijskaartje bij aankoop doet je even slikken. 45.500 euro kost de driedeurs met softtop je minstens. Wil je de Sahara-variant met hard top zoals onze testwagen, dan betaal je makkelijk 52.200 euro. Het goeie eraan is dat de Rubicon net evenveel kost en dat je zowel voor de benzine- als de dieselversie hetzelfde bedrag neertelt. De hoge CO2-uitstoot van 198 g/km wordt ook afgestraft door de fiscus, waardoor je 3.448 euro BIV betaalt. Veel geld voor een auto waar je in ons Belgenlandje eigenlijk alleen maar in het zuiden wat mee kan gaan brakken. Of je ziet het als een goedkope Mercedes G-Klasse, want verder is het zoeken naar wagens in deze ruige offroadklasse.

conclusie

Als één van de laatsten uit een tijdperk van stoere offroaders houdt de Wrangler stand, al wordt zijn speelterrein alsmaar kleiner. Het is fijn om te zien dat Jeep werk heeft gemaakt van vernieuwing van haar icoon waardoor je nu ook in het gat van de wereld geconnecteerd blijft, met een knipoog naar het verleden. Vrees echter niet, want dankzij zijn potente motoren en het 4x4 systeem dat haar sporen al verdiende ploeter je in een mum van tijd weer vanuit het modderige weiland naar de carwash om de modder er van af te spoelen.

Specificaties

Motor

2.2 MultiJet II, turbodiesel vier-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 895 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 55 700.00

Prijs basismodel

€ 45 500.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

203 L

Max. kofferinhoud

598 L

CO2-uitstoot

198 g/km

BIV

€ 3 448.00

Rijtaks

€ 591.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws