Rijtest: Seat Ateca 2.0 TDI (2016)

Bij Seat hebben ze sinds kort een SUV rondrijden. Nee, niet de Leon X-Perience, wel een échte, de Ateca. Of de 'Spaanse Tiguan' ons kon bekoren?

Bij het horen van de naam Ateca denkt ondergetekende alvast aan de "Attica!"-cd van het ter ziele gegane Monza. Maar Ateca staat natuurlijk weer voor een dorpsnaam in de Spaanse regionen. Het bekt in ieder geval lekker, het ziet er ook lekker uit.

conquistadores

Zie je de Ateca, dan kan je ook weer gaan denken aan de nieuwe SUV van zustermerk Skoda, de Kodiaq. Al moeten we met de meetlat in de hand toegeven dat die Tsjech eigenlijk een klasse hoger speelt. Want de Ateca mag er dan best groot uit zien, hij meet 'maar' 4,36 meter lang. Dat is zelfs minder lang dan een Seat Leon ST. Seat wilde de Ateca qua lijnenspel overigens dicht bij deze Leon laten aanleunen, met als gevolg een scherp lijnenspel dat hem tot een volwassen SUV maakt. Over het algemeen zijn we meer fan van dit lijnenspel dan van dat van de Tiguan, die het allemaal wat conservatiever lijkt te houden. Al geldt voor de Ateca dat je het best bij een opvallend kleurtje zoals wit of oranje houdt, want in het blauw of grijs komen de vormen minder goed tot hun recht.

seat-ateca-2016-rijtest

Naar het bal

Hoe klein de Ateca van buiten ook mag zijn, zo voelt het binnenin allemaal niet. Afhankelijk van voor- of vierwielaandrijving krijg je de beschikking over 510 of 485 liter bagageruimte achter de tweede zitrij. Die tweede zitrij is echter niet verschuifbaar zoals in de Tiguan, net zoals de rugleuning niet verstelbaar is voor de achterste inzittenden, en voor de dubbele laadvloer betaal je extra. Dingen die wel handig zijn, maar waarvoor Volkswagen/Seat je dus naar den Duits doet stappen. Vooraan houdt de Ateca het allemaal erg afgeborsteld. Het dashboard lijkt een kopie van dat in de Leon en het oogt allemaal wat weinig frivool, van een sérieux die je bij de Duitsers zou terugvinden, eerder dan bij de zwierige Spanjaard.

seat-ateca-2016-rijtest

In dat strakgetrokken interieur integreert Seat een hele hoop technologische snufjes. Van adaptieve snelheidsregelaar over een noodremsysteem met voetgangersherkenning tot een 360° achteruitrijcamera, allemaal dingen die je kan terugvinden op de Ateca, weliswaar mits bijbetalen.Op een achtduimsaanraakscherm is het allemaal overzichtelijk bij te houden, terwijl ook de navigatie eenvoudig te bedienen is.

wie danst er nog?

Seat slaagt erin om de Ateca iets frivoler te laten rijden dan de Tiguan. Niet zozeer vanwege zijn kortere wielbasis - welk verschil 4,3 cm maakt vraag je maar aan je vrouw - maar eerder vanwege het mooie compromis tussen de rijdynamiek en het rijcomfort. Het geheel blijft vrij strak op de weg, iets wat we om de één of andere reden van deze Spanjaard verwachten, en de optionele elektronisch gestuurde demping lijkt ons niet echt een broodnodige investering. De 4Drive-vierwielaandrijving lijkt ons dan weer wel aangewezen als je op pad bent met de zwaardere versies uit de catalogus.

seat-ateca-2016-rijtest

tanken in Luxemburg

Onze testwagen van dienst was de 2.0 TDI met 150 pk en DSG-versnellingsbak. Een gedroomde combinatie voor wie vaak over de snelwegen zeilt. Want de DSG doet zijn werk geruisloos en de 2.0 TDI heeft voldoende vermogen voor het dagelijkse gebruik. Met een gemiddelde dorst van 6,2 l/100 km vonden we deze vierwielaangedreven versie nog niet eens gulzig.

seat-ateca-2016-rijtest

Seat biedt de Ateca aan voor een basisprijs onder de 20.000 euro. De stevigere versies blijven met hun prijzen van pakweg 30.890 euro ver uit het vaarwater van de Volkswagen Tiguan, die daar al snel 5.000 euro boven zit. Die brede prijsvork zorgt ervoor dat Seat en Volkswagen de Koreaanse concurrentie in de tang kunnen nemen; de goedkopere versies voor de prijsbewuste koper, de duurdere Duitser voor wie graag dat beetje extra aanduidt.

seat-ateca-2016-rijtest

conclusie

Wij vinden de Seat Ateca het fijnere alternatief voor de Volkswagen Tiguan. Want hoewel hij een tikkeltje kleiner is, laat Seat hem via het MQB-platform mee profiteren van de geneugten uit de Volkswagen-stal. Het interieur is misschien wat te grundig uitgewerkt, de rest van de wagen kon ons wel bekoren met zijn vrij ruime interieur en aangename looks. Bekijk dan nog eens de prijslijst en je weet waarom we deze Seat Ateca wel zien scoren in dit segment.

Specificaties

Motor

2.0 TDI, turbodiesel vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

DSG-7

Gewicht

1 448 kg

Topsnelheid

196 km/u

Prijs testwagen

€ 38 439.00

Prijs basismodel

€ 19 990.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

485 L

Max. kofferinhoud

1 579 L

CO2-uitstoot

128 g/km

BIV

€ 660.00

Rijtaks

€ 483.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
John 11:52
afbeelding van John

Paar maand geleden ook een dagje mogen optrekken met een Ateca (1.6 TDI). Het was een style-uitvoering die veel van de optionele snufjes ontbrak. Al met al gaf deze auto mij wel een degelijk gevoel. Het was tevens mijn eerste ervaring met SUV rijden en in combinatie met de 18" velgen, vond ik dat het vrij hard reed.

Rijdt een SUV steeds hard(er) of komt dit door de 18" velgen?

P. Nis 11:45
afbeelding van P. Nis

Even saai en krenterig uitgerust als VW-broertje, maar iets goedkoper.
Is sjoemelsoftware een optie of is dat nog steeds inbegrepen?

Siongers guido 21:00
afbeelding van Siongers guido

Een goede wagen voor een schappelijke prijs heb zelf de benzine versie 1400 cc 150 pk
DSG aangeschaft.enkele bedenkingen bij reactie P.Nis in elke wagen zit sjoemelware
Alleen bij andere merken is het nog niet uitgekomen.

Siongers guido 21:04
afbeelding van Siongers guido

Bij mijn weten is 2.0 TDI 150 pk nog niet beschikbaar in dsg wel 2.0 TDI 190pk 4 maal 4

oc 3 21:51
afbeelding van oc 3

w8 op de skoda Karoq ... toch ietjes ruimer dan de Ateca, , en stukken goedkoper dan Kodiaq

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws