Rode accenten in de koplampunits, dito gekleurde ventilatiemonden in het dashboard en een aluminium pedalenset. Toch zijn het niet de visuele details die de Vitara S interessant maken, wel het blok onder de kap; de gloednieuwe 1.4 Boosterjet Benzine met 140 pk. Wordt de Vitara S daardoor een Swift Sport met meer ruimte?
De Vitara, meer dan eens de 'Range Rover Evoque voor mensen met een gemiddeld inkomen' genoemd. Een conclusie die deels door het uiterlijk kan worden getrokken maar vooral steek houdt dankzij de prijs. Een succesmodel in wording volgens Suzuki en daar behoort net zoals bij de Swift een stoerder modelletje bij. De term 'Sport' plakken ze er niet op, maar het 'S'-suffix moet eigenlijk zijn bedoelingen prijs geven.
Van spierwit tot turquoise
De Vitara S dus, een model dat zich qua uitrusting laat vergelijken met de Vitara GLX (lees: de hoogste uitvoering) maar het panoramisch dak in de fabriek laat. Niet omdat hij zonneschuw is, wel omdat zoiets eigenlijk niet thuis hoort op een sportieveling. Samen met het daardoor lagere zwaartepunt krijgt de S nog met rood geaccentueerde LED-koplampen, 17-duims zwarte velgen, zilveren spiegelkappen en een opengesperde grille vooraan.
Samen met de wit, zwart, rode of grijze kleurstelling oogt de sportiefste der Vitara's daardoor best subtiel, want van aangepast bumper- of uitlaatwerk is er geen sprake. Op termijn komen er evenwel 15 verschillende kleurcombinaties beschikbaar. Voorbeeld: Knaloranje met een wit dak of een van top tot teen in het turquoise gestoken versie. 't Is maar wat je mooi vindt natuurlijk.
Zit ik niet in een Swift Sport?
Binnenin zet het vleugje sportiviteit zich eveneens verder. Denk dan aan een aluminium inlegstrook op het dashboard, rode details op de ventilatiemonden & wijzerplaten en de nodige rode stiksels op stoel, stuur en versnellingspook.
Het laat zich binnenin wat voelen of je hebt plaatsgenomen in een Swift Sport die wel heel hoog op z'n pootjes staat. Een gevoel dat kracht word bijgezet door de aluminium pedalen en fraaie stoelen met alcantara in het midden. Kortom; het is verre van een straf om in het interieur van de Vitara S te vertoeven.
Booster Spirit
Uiteindelijk is binnen & buiten bijzaak, want het meest belangrijke aan deze S is wat er onder de kap schuilt. Dat is niet de atmosferische 1.6-benzine met wat extra oomph, wel een kleinere - en gloednieuwe - direct ingespoten 1.4-benzine met turbo. Zijn naam doet je wat denken aan de scooter die je vroeger moest hebben aan de schoolpoort om cool te zijn, maar de Boosterjet weet betere cijfers voor te leggen dan je destijds op je rapport had staan.
Het is dan ook een vechtersbaasje met z'n 140 pk en 220 Nm. Vooral dat laatste cijfer is er ééntje om in het oog te houden, want door de turbo aan de cilinderkop te bevestigen beschik je al vanaf 1.500 tpm over het volle blik koppel. Wat op zijn beurt weer maakt dat je niet steeds de rode zone moet opzoeken om vort te kunnen maken.
Allesvreter
Nu een sprintkanon is het zeker niet, want met een 0 - 100 tijd van zo'n 9,5 seconden laat je niemand achterover vallen. Nee, de Vitara S moet het net zoals z'n kleiner broertje, de Swift Sport, hebben van het bochtenspel. En net zoals zijn kleiner broertje is dat rijgedrag verre van teleurstellend.
Wij reden hem met de Allgrip-vierwielaandrijving en - eveneens - nieuwe 6-traps automaat. Alles wat we daarbij voor zijn wielen smeten vrat hij gretig op. Van drassige haarspeldbochten tot gravelwegen met diepe modderige plassen. Het Allgrip-systeem is daarbij zo ontwikkeld dat het in de sport-setting gerust wat extra kracht naar de achterwielen stuurt. Soms is het gewoon niet moeilijk om voor een toefje extra rijplezier te zorgen.
Even strak als een Swift Sport zouden we het geheel evenwel niet noemen, het blijft tenslotte een hoogpotig wezen. De Vitara S neemt namelijk de sturing van de reguliere versies over. Die is misschien wel iets te slap voor deze S. Desalniettemin komen sportieve vaders hier zeker aan hun trekken. Terwijl bezorgde moeders niet de kniesoor hoeven uit te hangen door de ophanging. Want hoewel iets harder als standaard, blijft het ver binnen de normen van sociaal ruggengraat aanvaard.
Concurrentievrij
Qua pakket dus een geheel dat zowel op vlak van uitrusting als rijgedrag kan overtuigen. Maar wat moet dat kosten? Wel, vanaf 23.999 euro staat er zo'n Vitara S op je oprit, met voorwielaandrijving en een manuele zesbak. Al geeft Suzuki altijd wel wat korting, hou hun website dus in de gaten. Vink je alle toeters en bellen aan (lees: automaat en vierwielaandrijving), dan klimt die prijs naar 27.599 euro. Hoef je die automaat niet, maar wel goesting in het Allgrip-systeem? Dan leg je 25.599 euro neer.
Turen we over de haag der gelijke prijzen, dan zien we bij Opel een eveneens 140 pk sterke Mokka. Al mist die Duitsers de looks en zeker het fijne rijgedrag van de Vitara. De Italianen, die zwieren dan weer hun Fiat 500X in de strijd met een 136 pk sterke 1.4. Een torretje dat je uiteraard ook kan krijgen in de Jeep Renegade. Al kan je de 500 SUV en Renegade niet echt vergelijken, want de Vitara speelt wat vals door zeeën van ruimte aan te bieden.
Conclusie
Was voordien de Swift Sport de enige bestaansreden van Suzuki voor échte Autofans, dan schaven die best even hun mening bij. Want met de Vitara S brengen de Japanners een groot deel van het plezier van het kleintje over in een grotere - en evenzeer op sommige plaatsen plastiekerige - verpakking. Lollig, volwaardig uitgerust en aangenaam, het zijn termen die misschien niet beginnen met een S, maar ze vatten deze Vitara S wel helemaal samen.
Specificaties
1.4 turbobenzine BoosterJet
140pk
220 Nm
6-bak automaat
vierwiel
1 235 kg
200 km/u
€ 27 599.00
€ 23 999.00
9.50 sec
8.60 L/100km
128 g/km
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden