Rijtest: Range Rover Sport Hybrid (2015)

Range Rover Sport Hybrid

Land Rover heeft bij de lancering van haar nieuwe generatie Range Rover en Range Rover Sport bekend gemaakt ook een hybride te zullen lanceren. Een noodzakelijk kwaad. Maar slagen de Britten in hun opzet?

Het blijft een beetje raar om in het SUV-segment met een hybride te gaan rijden. Het is alsof je kost wat kost een grote SUV wil rijden maar last van je geweten krijgt. Wat principieel, exact wat deze Range Rover Sport is.

Never change a winning cup of tea

Visueel hebben de Britten zich niet moe gemaakt aan deze hybride. Prima, vinden we. Want de nieuwe 'Sport ziet er echt goed uit, al was het even wennen na de designbreuk met de vorige generatie. Wie hem toch wil kunnen onderscheiden zonder naar de badges te zoeken, kan gaan letten op de unieke 21 velgen, speciaal voor deze Hybride. Dat, en die vernoemde badges, zijn de visueel enige verschillen met de standaard conventionele Range Rover Sport.

Porsche-Centre-Antwerpen

Binnenin is er een enkel verschil dat duidt op meer dan alleen een dieselblok onder de kap. Zo werd de toerenteller in het instrumentenpaneel vervangen door een Power-meter die je aangeeft hoeveel procent vermogen je verbruikt, zodra die negatief telt, ben je aan het opladen dankzij remregeneratie.

Range Rover Sport Hybrid

Buigt niet voor twee euro

De grootste evolutie zit hem natuurlijk onder de kap. De bron van vermogen blijft de gekende 3.0 liter V6 diesel die ook in het standaard dieselaanbod zit. Maar tussen dat blok en de in eigen huis ontwikkelde achttraps-automaat (geen ZF dus) schuilt in deze hybride een elektromotor. Die configuratie heeft als gevolg dat er binnenin geen plaats verloren gaat.

Land Rover wou deze Hybrid even goed off-road laten presteren als de anderen uit het gamma. Daarom kreeg deze variant een borium-bodemplaat. Ingenieurs zeggen dat je de hele wagen zou laten rusten op een 2 euro muntstuk zonder dat de bodemplaat doorbuigt. Impressive, al hebben we dàt niet getest.

Range Rover Sport Hybrid

Met ervaring

De combinatie van diesel en elektriciteit is goed voor 340 pk en 700 Nm. Belangrijker is dat die combinatie met 169 g/km de properste van het aanbod is. Opvallend is dat Land Rover voorlopig de enige is met een diesel-hybride in zijn segment. De Cayenne Hybrid is er als grote concurrent vandaag enkel als benzine.

Het blok doet zijn werk samen met het elektrisch blok meer dan voortreffelijk. Bij de start rijd je meestal elektrisch weg, de dieselmotor neemt nadien geruisloos over. Wie zijn oren open zet en er écht op wil letten, hoort de motor opspringen - maar dat is écht verwaarloosbaar.

Wie de Brit op de weegschaal zet kan grote ogen trekken. Want de vlotte manier waarop hij rijdt staat recht tegenover de verwachtingen die je hebt bij een 2,4 ton zware auto. Op papier sprint hij in 6,9 seconden naar 100 km/u, in de praktijk voelt dat sneller - net omdat je verwachtingen wat lager liggen bij zo'n type wagen. Ook de hernemingen zijn fenomenaal.

Range Rover Sport Hybrid

One Mile. En stop.

Vlot rijden. Erg comfortabel. Het is wat je verwacht van een SUV. Dat die ook zuinig is, dat verwacht je dan weer van de Hybrid-badge. En dat maakt hij deels waar. Met een gemiddeld verbruik van 8,5 liter per honderd kilometer maak je alvast minder kans gegeseld te worden door een boomknuffelaar dan wanneer je voor een 5.0 V8 Supercharged gekozen had.

Maar het blijft allemaal erg principieel. Want als je elektrisch wil rijden, kom je niet verder dan enkele honderden meters. De dieselmotor springt sowieso op vanaf 50 km/u, maar zo ver kom je nooit. Theoretisch kan je maximaal 1,6 kilometer elektrisch rijden. Die One Mile is exact wat we bedoelden met "principieel" in de inleiding van deze test.

Range Rover Sport Hybrid

Stevige meerprijs

De Range Rover Sport Hybrid staat voor je deur voor minstens €89.900. Wie de hybride wil moet voor minimum de HSE-uitvoering gaan, waardoor je altijd een erg volledig uitgeruste auto koopt. Maar de prijs die je voor de Hybrid-badge betaalt is best hoog. De HSE-uitvoering op de conventionele 3.0 liter V6 motor met 211 pk begint bij €75.100, een verschil van maar liefst €14.800.

Waar deze hybride financieel wel punten scoort is op de BIV. Voor de hybride betaal je €589,36, de conventionele diesel kost je met €1.041,97 bijna het dubbele. Maar of het verschil in die jaarlijkse belasting en het verbruik voldoende is om een prijsverschil van €14.000 te rechtvaardigen, betwijfelen we.

Range Rover Sport Hybrid

Conclusie

De Range Rover Sport Hybrid kan zijn verwachtingen inlossen dankzij goede technologie die geen compromissen vraagt van bestuurder of passagier. De configuratie zorgt voor minder verbruik en een kleinere CO2-uitstoot. Maar je betaalt wel een pak geld om dat geweten van je te sussen. De Range Rover Sport is een heerlijke machine en staat altijd op onze wenslijst, maar er zijn slimmere keuzes in het aanbod dan deze Hybrid.

Specificaties

Motor

3.0 V6 met elektrische motor

Vermogen

340pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

ZF 8-traps

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 428 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 89 900.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

784 L

Max. kofferinhoud

1 761 L

CO2-uitstoot

164 g/km

BIV

€ 589.36

Rijtaks

€ 776.42

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Steven Devloo 16:30
afbeelding van Steven Devloo

"Opvallend is dat Land Rover voorlopig de enige is met een diesel-hybride in zijn segment."

Dat de concurrentie opteert voor benzine + hybride heeft zijn redenen. Wereldwijd gezien is de markt voor een benzinemotor véél groter. De VS, Rusland en China: allemaal geven ze de voorkeur aan benzine. Hybridisering sorteert ook meer effect bij een benzinemotor: verbruik en CO2-uitstoot daalt significant. Diesels zijn op zich al betrekkelijk zuinig, de verbruiks- en CO2-winst van de hybridetechnologie wegen vooralsnog niet op tegen de kosten.

Frank 02:04
afbeelding van Frank

Beste redactie, de vergelijking die u maakt tussen het prijsverschil en de BIV is niet van betekenis vermits deze belasting eenmalig is bij inschrijving en NIET jaarlijks want deze is nl. Voor zowel de dieselversie als de hybride net hetzelfde.

Grunt 09:55
afbeelding van Grunt

Deze 340PK Hybrid moet je natuurlijk niet vergelijken met de 211PK V6, wel met 292PK (nu 306PK) SVD6, die in HSE uitvoering 80,100 kost. De Hybrid heeft ook ruim meer standaarduitrusting, dus het effectieve prijsverschil is dichter bij 5000 euro.

Tommyboy 17:16
afbeelding van Tommyboy

Ik wacht op een WERKELIJKE hybride, een CO2 uitstoot van 169 g/km kan je moeilijk milieu vriendelijk noemen, en in het geheel niet fiscaal vriendelijk, het voordeel alle aard loopt tegen de 10.000€ i.t.t. een hybride van de concurentie waarbij het VAA maar +-1.200€ bedraagd.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws