Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Een nieuwe Outlander, een nieuw gezicht. Want de vernieuwde Outlander heeft nog weinig gemeen met zijn voorganger.

En dat klinkt misschien wat vreemd, want die vorige was helemaal geen slechte wagen. Mitsubishi liet de techniek dan ook evolueren, terwijl de looks volledig herwerkt werden. Geen jetfighter-grille meer en ook geen hoekige koplampen. In de plaats komt een meer afgerond gezicht dat de link legt met de L200 en de Pajero, eerder dan de band met de Lancer die in de vorige Outlander te zien was. Ook achteraan krijgt hij een ander voorkomen, waarbij de zilverkleurige achterlichten wel opvallen. Hij ziet er ook iets logger uit, al zou dat komen door de volumes op de zijkant, die overigens het zicht naar achteren wel verbeteren. De Outlander werd met een lengte van 4,655m trouwens een centimetertj korter dan zijn voorganger. Men bespaarde ook op het gewicht, Mitsubishi beweert tot 100 kilogram gewicht getrimd te hebben bij het nieuwe model. Overigens is het niet de bedoeling dat op basis van deze Outlander een Citroën- of Peugeot-afgeleide wordt ontwikkeld, de twee Franse merken nemen tegenwoordig genoegen met hun versies van de Mitsubishi ASX.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Het interieur doet wat plastiekerig aan, al zien we ook hier dat Mitsubishi vooruit wil. Men bekleedde het dashboard alweer met een zachte kunststof en je kan beschikken over de nodige snufjes. Toch kan er nog wat gewerkt worden aan de ergonomie. Zo vonden we de armsteun in het portier net iets te laag, zitten de knopjes van de zetelverwarming iets te ver naar achteren weggestopt en zitten er ook knoppen achter het stuur verstopt (die om door de boordcomputer te bladeren en die om het ESP af te zetten). Ook de navigatie schijnt af en toe te vergeten dat je hem in het Vlaams hebt ingesteld en is verder niet heel snel bij het instellen van de bestemming. Gidsen doet het systeem dan weer wel heel goed, tot het aanduiden van lokale wegenwerken en hun omleidingen toe. Wie parkeert kan niet terugvallen op parkeersensoren maar Mitsubishi geeft wel een achteruitrijcamera in de plaats. De zithouding in de voorste zetels is goed te noemen en ook achteraan is het goed vertoeven. Je kan drie kinderzitjes makkelijk naast elkaar in de wagen zetten, al wordt het dan wat moeilijk om de gordels vast te klikken in de verzonken gordelankers. We merkten geen panoramisch dak op, hoewel we ons op dat vlak misschien wat verwend mogen noemen bij de laatste Mitsubishi-modellen. Onze testwagen had ook een derde zitrij ter beschikking (standaard op de 4WD-versie, vraag ons niet waarom). Op die derde zitrij kunnen volwassenen meegevoerd worden voor kortere tijd, kinderen zitten ook comfortabel tijdens langere ritten. Daarbij blijft een laadruimte van 128 liter over. Wie alle zetels neerklapt komt tot een volume van 1.691 liter. Dat laatste is exact hetzelfde als zijn voorganger.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

De Mitsubishi Outlander werd destijds geïntroduceerd als terreinwagen. Tegenwoordig hoeft de klant echter niet meer te beschikken over vierwielaandrijving, waardoor Mitsubishi die als optie aanbiedt. Tegelijk wordt de bediening in de Outlander beperkt tot drie standen; 4WD Eco (waarbij de aandrijving enkel in noodgevallen op de vier wielen gebeurt), 4WD Auto (waarbij de normale vierwielaandrijving gebeurt wanneer de weg wat gladder is) en 4WD Lock (voor het iets ruigere werk, waarbij de differentiëlen gesperd kunnen worden). Dat kan, want de Outlander zal toch slechts sporadisch offorad gebruikt worden, wie zwaar terreinwerk wil verrichten is aangewezen op de Pajero of L200 pickup. Mitsubishi werkte tegelijk ook wat aan de ophanging en het rijgedrag, waardoor de wagen iets comfortabeler rijdt dan voorheen. De koets helt wel wat over in de bochten en de besturing voelt wat wazig aan rond de rechtuitstand, al blijft dat binnen de perken en herinnert dat je eraan dat je met een 1.590 kg zware SUV onderweg bent.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Onder de kap vinden we een 2.2 DI-D met 150 pk. Die lijkt op het eerste zicht hetzelfde als bij zijn voorganger maar Mitsubishi verhoogde de cilinderinhoud naar 2.268cc, theoretisch is het dus een 2.3 DI-D. Dat doet niets af aan de prestaties, de Outlander vraagt om gereden te worden bij lage toeren, dat kan ook perfect door het koppel van 380 Nm. Mitsubishi is ook een van de laatste constructeurs die je de duw van de turbo nog laten voelen. De Outlander haalt de 0-100 in een theoretische 10,2 seconden en heeft een topsnelheid van 200 km/u. Ons gemiddeld verbruik kwam uit op 7l/100 km, wie erg goed op de schakelindicator let kan daar nog een dikke halve liter afdoen, zo registreerden we. Onze versie was uitgerust met AS&G, Automatic Stop & Go, en het moet gezegd dat die technologie vrij discreet tewerk gaat. Tegelijk kan je er ook elke keer weer op rekenen. Wie automatisch wil schakelen kan dat, al moet je dan op een 0-100 km/u tijd van 11,7 seconden rekenen. Naast de dieselversie is er tot slot ook een 2.0 benzine, die hetzelfde vermogen heeft maar het met minder koppel moet stellen.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

De basisprijs van een Outlander begint op 26.990 euro, de duurste versie kost je 39.990 euro zonder opties. Bij die laatste heb je ineens een automatische versnellingsbak. Mitsubishi maakt gebruik van uitrustingsniveau's, waardoor de Instyle-topversie die wij reden er erg goed uitgerust bij staat. Onder die standaarduitrusting verstaan we onder andere de HID xenonkoplampen en de Rockford Fosgate geluidsinstallatie.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

De Outlander zet weer een hele stap vooruit als SUV, terwijl de prijs van de wagen goed binnen de perken blijft. De huidige versies zijn echter maar een tussenstap, want Mitsubishi pakt binnenkort uit met de Outlander PHEV, een hybride versie met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Deze Outlander is een alternatief voor mensen met een groter gezien die er tegen op zien om een monovolume genre Renault Scénic of Citroën C4 Grand Picasso te kopen. Grote prijzen gaat hij niet pakken maar hij doet je wel een aantrekkelijk voorstel.

Rijtest: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 4WD

Specificaties

Motor

2.2 DI-D, viercilinder turbo diesel

Vermogen

150pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 590 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 36 990.00

Prijs basismodel

€ 26 990.00

0 tot 100 km/u

10.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

128 L

Max. kofferinhoud

1 691 L

CO2-uitstoot

140 g/km

BIV

€ 151.00

Rijtaks

€ 488.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yvesw 16:00
afbeelding van Yvesw

In het echt oogt zijn snoet wel iets mooier dan op de foto's, maar het blijft een abstract ding. Grootste "no no" is echter het gigantisch foute fake carbon in het interieur. Met vierkantjes van +/- twee vierkante centimeter kan je moeilijk spreken over een realistische look...

Hij verliest een deel van zijn charisma, al blijft het een zeer sterke wagen. De vraag is natuurlijk of mensen bereid zijn om zoveel geld op tafel te leggen voor een wagen die grijze looks & interieur heeft, niet echt intuïtief is en sowieso - momenteel - qua motorisatie niet heel aantrekkelijk is.

Peter 09:36
afbeelding van Peter

Heb de 2.2 diesel sinds april/mei 2013 & ondertussen reeds een 25.000km er mee gereden. Goede wegligging & prestaties. Gemiddeld verbruik +/- 7,5l. Wagen werd in juli teruggeroepen wegens ESP probleem. Vervolgens handschoenkastje stuk (ging niet meer open...), ingebouwd navi-systeem is héél wat minder dan de vorige versie met harde schijf. Véél te traag, geen "joystick" om gemakkelijker te zoeken, foutieve en/of incorrecte TMC gegevens, TMC zenders niet manueel te kiezen (kiest zèlf de sterkste zender & dat kan bv "radio ajoin" zijn ipv een grote zender). Kortom: ze hadden de navi met harde schijf moeten behouden.

Peter Dreesen 22:38
afbeelding van Peter Dreesen

Heb deze wagen sinds april 2013 & heden 05 maart 2014 ongeveer zo'n 53.000km ermee gereden. Niets dan problemen met een "fluitende turbo". Nà en gerechtsprocedure werd de turbo dan tóch (onder garantie !) vervangen. Ondertussen blijkt het "nieuwe" MMCS GPS systeem bijlange hetzelfde professioneel toestel te zijn als zijn voorganger met harde schijf. Het huidige model met SD kaart-navigatie (geleverd door NavTeq) zit vól met cartographische fouten, de TMC functie werkt niet optimaal & als je uitzoomt boven de 15km krijg je helemaal geen visueel beeld meer te zien van eventuele opstoppingen/files. Nà amper 7 à 8 maanden blijkt er dan (toch) een update te zijn - maar niet gratis. Kost ongeveer zo'n 250,-euro. Schandalig dat dergelijk GPS toestel méér dan 2.700 euro kost en waardeloos is in vergelijking met andere gangbare toestellen (die véél minder kosten) & levenslange gratis updates erbij geven. Kortom, Mitsubishi blijkt (op hoger niveau) op de hoogte te zijn van de "turbo-problematiek" maar doet er niets aan (volgens mijn advocaat). Hopelijk krijgt niemand te maken met een ontplofte turbo tijdens een inhaalmanoeuvre... Wàt het GPS toestel (met SD kaart) betreft: regelrecht schande & oplichterij. Dit is in 5 jaar tijd mijn tweede Outlander - maar tevens mijn laatste.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws