Rijtest: Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI

Opel Astra Sports Tourer

Sports Tourer, het bekt een stuk beter dan pakweg Caravan, een term die Opel vroeger gebruikte voor de breakversies. De nieuwe Astra Sports Tourer neemt de naam over van de Insignia maar neemt hij ook meer dan de naam over?

De Astra Sports Tourer zet de designrichting die de Insignia ST en de Astra berline zijn ingeslagen alvast verder. De voorzijde neemt de Astra ST dan ook over van de berline. Tot aan de B-stijlen, na de voorste portieren dus, zijn beide wagens identiek. Pas vanaf de B-stijl krijgt de Astra ST een eigen identiteit. De dalende daklijn wordt een stukje langer gerekt waardoor Opel een lifestylecombi verkrijgt. Het uiterlijk mag er – op de grijze kleur na – best zijn. Achteraan zien we een aangepaste versie van de kont van de berline. De achterlichten lopen niet volledig door in de kofferklep, waardoor ook de lelijke kleine kofferlampjes zoals in de Insignia afwezig zijn. De koffer moet één van de grotere in zijn categorie zijn, met en inhoud tussen de 495 en de 1.550 liter. Gegroeid is de koffer nochtans niet, al had de vorige Astra break wel een hoekiger achterpartij. Enkel de Renault Mégane Grandtour doet het in onze kleine vergelijking wat beter. Het afdekzeil van de koffer kan makkelijk worden bediend door een tik op het uiteinde te geven. Dan schuift het omhoog, zodat je makkelijk wat spullen kan nemen. Wie het helemaal uit de weg wil, schuift het handmatig weg, zoals bij andere breaks.

Opel Astra Sports Tourer

Het grote gewichtsnadeel van de berline lijkt in de Sports Tourer ook te zijn weggewerkt. Ook al weegt de Astra ST met zijn 1.418 kg meer dan nieuwkomer en lichtgewicht Ford Focus Clipper (1.196 kg), het verschil met de Volkswagen Golf Variant bedraagt slechts 30 kg. Wie voorin plaatsneemt vindt dezelfde boordplank terug als in de Astra berline, als je niet oplet denk je zelfs in een Insignia te zitten. Een klasse hoger dus dan de meeste concurrenten, zowel wat de zetelbekleding betreft als voor de gebruikte materialen.“Veel knopjes wel,” zal je denken bij de aanblik van de middenconsole. Al hebben deze knopjes allemaal hun recht van bestaan. Ons stuur was verwarmd, en hoewel hij je lekker warm houdt aan de handpalmen, lijkt deze optie eerder een gadget dan een must. Het navigatiesysteem lijkt in deze Opel wat traag op gang te komen, eens het op gang is, doet hij zijn werk naar behoren. Heel af en toe slaagt het systeem erin om een weg niet terug te vinden en de melding 'van de weg!' weer te geven, zodat je zelf je weg kan gaan zoeken. Onze Astra ST was uitgerust met de optionele sportzetels, die je extra omvatten. Ook kregen we het FlexRide-systeem ter beschikking, waarbij je kan kiezen tussen Sport of Tour als instelling. In de eerste stand reageert de motor veel sneller op het gaspedaal dan in de normale stand en maakt hij ook iets liever wat toeren. Het instrumentenpaneel licht rood op, zodat je een dynamischer interieur krijgt. Ook de ophanging gaat wat stugger dempen en de servo wordt wat alerter, zodat je betere voeling hebt met de weg. De Tour-knop zorgt er dan weer voor dat de wagen overdreven comfortabel gaat reageren. Het dempen gebeurt in deinende bewegingen en het stuur is minder precies. Tijdens onze trip met de wagen was deze laatste stand ook onze laatste keuze, vanwege het weinig inspirerende rijgedrag.

Opel Astra Sports Tourer

Wie de dieselmotor op gang brengt met een draai aan de sleutel, lijkt de boeman van dienst voor de motor. Met veel kabaal – voor een nieuwe wagen – werd onze motor wakker, telkens opnieuw. Het motorgeluid van de welbekende 1.7 CDTI is bij de start rauw, nagelend zelfs. Dat blijft gedurende de hele periode zo, al dringt het geluid van de warme motor niet te fel door in het interieur. De 1.7 CDTI werd wel zodanig herzien dat hij iets soepeler voor de dag komt. Toch merk je dat hij nog steeds pas vanaf 2.000 rpm in zijn sas begint te komen en dat hernemingen toch niet zo zijn ding zijn. Voor de veelrijder is het goed om weten dat deze motorisatie wel recht heeft op een zesversnellingsbak, in tegenstelling tot de 1.3 CDTI ecoFLEX. Het verbruik bij onze zeventienhonderd lag rond de 6,0 liter per 100 km. Na een lange rit met snelheden die overwegend boven de 70 km/u lagen, kwamen we op 5,7 liter uit. Niet slecht maar bijlange na niet de 4,5 liter die Opel vooropstelt.

Opel Astra Sports Tourer

De benaming SportsTourer is niet toevallig gekozen maar geeft volgens Opel het beste van twee werelden weer. En hij maakt de verwachting ook waar. De sturing en rijbeleving zijn sportief, terwijl de zitting en de demping toch comfortabel genoeg zijn. Ook qua uiterlijk maakt Opel komaf met de hoekige volumestouwers van weleer. In de plaats daarvan komt een dynamische lijn die in het oog springt. Enkel de motor is wat duf gebleven, al staat het je natuurlijk vrij om voor de fiscaal vriendelijke 1.3 CDTI ecoflex, de 2.0 CDTI of, waarom niet, een 1.4 Turbo te kiezen.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Opel Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.7 CDTI, vier-in-lijn

Vermogen

125pk

Koppel

280 Nm

Overbrenging

zesbak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 418 kg

Topsnelheid

192 km/u

Prijs testwagen

€ 25 000.00

Prijs basismodel

€ 17 400.00

0 tot 100 km/u

11.70 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Min. kofferinhoud

500 L

Max. kofferinhoud

1 550 L

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws