Rijtest: Skoda Octavia Combi RS & RS iV (2021)

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Als Skoda een nieuwe Octavia klaar heeft, dan is het niet veel later de beurt aan de sportieve RS. De benzineversie krijgt voor het eerst een stekkeralternatief, dus wij voelden beide varianten eens aan de tand in Combi-vorm.

De keuze voor de breakversie is makkelijk te verklaren. Want net als de burgerlijk brave versies van de Skoda Octavia wordt ook de RS-variant het meest als Combi op het bestelformulier gezet. Is er zelfs iemand buiten het snelleresponsteam van de politie die een Octavia RS als vierdeurs heeft gekocht?

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Identieke koffers

Alleszins is die breakversie nog steeds de meest praktische Octavia-variant, ook als RS. Hij stelt zijn gezinsroeping nog steeds voorop en verliest bijvoorbeeld geen ene liter aan kofferruimte. Al zeggen we daar wel meteen bij dat de Octavia RS iV het door de batterij met een kleinere koffer doet dan de gewone Octavia RS: 490 liter tegenover 640 liter. Maar goed, dat is dus bij de gewone versie ook zo.

Want jawel, de Octavia RS kun je vanaf nu niet alleen met een benzine- of dieselmotoren aanstippen, zoals de traditie het al enkele jaren wil, maar ook met een stekker. Met dank aan het MQB Evo-platform natuurlijk, dat de Octavia deelt met de Volkswagen Golf. Dat betekent dat de benzineversie van deze Octavia RS zijn aandrijflijn deelt met de Golf GTI, en de stekkerversie in feite het Tsjechische equivalent is van de Golf GTE.

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Andere sommen, bijna zelfde uitkomst

Daar is natuurlijk niks mis mee: een gecombineerd vermogen van 245 pk en 400 Nm, een DSG-versnellingsbak met zes verzetten, en een sprinttijd naar 100 km/u in 7,3 seconden, dat is anno 2021 nog steeds sportief. De klassieke RS legt quasi identieke cijfers voor: 245 pk en 370 Nm, een DSG-versnellingsbak met een verzetje meer (de manuele versie wordt in ons land jammer genoeg niet verkocht), en een sprinttijd naar 100 km/u in 6,7 seconden.

Het verschil zit hem uiteraard in de manier waarop beide versies aan hun 245 paarden komen. De RS iV gebruikt daarvoor een 1.4 TSI-turbobenzine van 150 pk en een elektromotor van 85 kW (116 pk). De elektriciteit wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 13 kWh en moet je op papier zowat 60 kilometer ver brengen. De klassieke benzineversie gebruikt een 2.0 TSI. Je boekhouder? Die ziet natuurlijk het liefst de stekkerversie komen: 34 g/km aan CO2 (NEDC) versus 149 g/km aan CO2 (NEDC). Je lokale pomphouder ziet het liever andersom: wij verbruikten 7,3 l/100 km met de klassieke RS, en 4,9 l/100 km met de RS iV.

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Laden maar

Hoe uit zich dat verschil tussen de twee nu in de praktijk? Wel: alles draait om het laden. Heb je de batterij van de RS iV opgeladen, dan buigt die zijn achterstand in de sprintcijfers om in een psychologische voorsprong: het instantkoppel van de elektromotor doet hem sneller aanvoelen dan hij op papier is. Straf, omdat de stekkerversie een dikke 150 kilogram meer weegt dan de klassieke versie en omdat die kilo’s zich laten voelen. Skoda wijzigde immers niets aan de ophanging vergeleken met de 204 pk sterke Octavia iV.

Heb je de batterij leeggereden, dan kantelt het overwicht. En stevig: in de RS iV val je dan terug op het pijnpunt van een plug-inhybride zonder stroom. De 1.4 is dan op zijn 150 pk en 250 Nm aangewezen om de extra kilo’s voort te branden, en moet het met flink wat minder longinhoud doen. Dat laat zich soms pijnlijk voelen wanneer de vierpitter vol aan de bak moet bij een inhaalmanoeuvre. De ‘klassieke’ RS kan altijd rekenen op zijn volle vermogen en op de soepelheid van de tweeliter.

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Klassiek overwicht

Ook in de bochten legt hij een beter rapport voor. Met dank aan het elektronisch gestuurde sperdifferentieel tussen de voorwielen en aan de 15 millimeter lagere sportophanging die de RS iV bizar genoeg dus niet heeft. Zo levendig en gezwind als een Golf GTI gaat het uiteraard niet, maar dat is natuurlijk nooit het opzet geweest van de Octavia RS. Snel en efficiënt gaat het wel.

De voorwaarde is wel dat je de rijmodus in ‘Sport’ zet. In de bravere rijmodi komt de Octavia RS beschaafder dan ooit voor de dag. Comfortabel en soepel, en vooral bijzonder discreet. Verrassend discreet dus, in tegenstelling tot wat het sportjasje doet vermoeden: een zwart radiatorrooster, zwarte spiegelkappen, 18- en 19-duimsvelgen, zwarte belettering en een dubbele uitlaat. Idem voor de RS iV.

Skoda Octavia RS iV rijtest 2021

Prijzen

Wat dat nu precies allemaal kost? 47.050 euro voor de benzineversie, 50.350 euro voor de stekkerversie. Flink wat meer dan de Golf GTI en Golf GTE, maar je krijgt er dan ook flink wat meer ruimte voor in ruil. Een interne concurrent die wellicht beter aansluit, is de Cupra Leon. Als Break kost diens 245 pk sterke stekkerversie 44.210 euro. De klassieke benzineversie van de Cupra Leon kost 46.490 euro, maar krijgt wel de 310 pk sterke aandrijflijn van de Golf GTI Clubsport...

Conclusie

Dat Skoda een plug-inhybride variant toevoegt aan het Octavia RS-gamma, is anno 2021 geen verrassing. De ingrediënten lijken juist: evenveel vermogen, minder uitstoot en verbruik, degelijke prestaties een bruikbaar dagelijks elektrisch rijbereik. In de praktijk kan die RS iV toch niet tippen aan het klassieke recept van de Octavia RS. Dat is er iets discreter op geworden, maar blijft nog steeds snel, efficiënt en praktisch.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 532 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 47 050.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.30 L/100km

Min. kofferinhoud

640 L

Max. kofferinhoud

1 700 L

CO2-uitstoot

155 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 15:16
afbeelding van Carlos

Niet vergeten dat de Cupra Leon vierwielaandrijving heeft in zijn top versie waar de Skoda dit enkel bij de diesel variant heeft…
Had het liever bij de benzine versie gezien maar goed…

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws