Rijtest: Audi A6 Allroad 50 TDI Quattro (2020)

Audi A6 Allroad 2020

Afgelopen jaar was het exact twintig jaar geleden dat Audi zijn allereerste A6 Allroad lanceerde. De verhoogde break, die toen nog als Allroad Quattro door het leven ging, combineerde een ruigere aankleding met bescheiden terreinprestaties. Wat de A6 Allroad vandaag biedt?

De verhoogde break of terreinbreak mag dan bij ons weinig meerwaarde bieden, hij heeft al jaren een bescheiden maar vaste plek verworven in het gamma van heel wat constructeurs. Zelfs met een gamma dat verder bestaat uit een A1 Citycarver, Q2, Q3, Q3 Sportback, Q5, Q7 en Q8 ziet Audi nog steeds plek voor een A4 Allroad en deze A6 Allroad in zijn rangen.

Maar ook de concurrentie ziet een markt voor dergelijke breaks voor lichter terrein- en sleepwerk: bij Volkswagen is er plek voor de Passat Variant Alltrack; Volvo heeft zijn V60 Cross Country en V90 Cross Country; en zelfs Mercedes heeft de E-Klasse All-Terrain. Vergeet Subaru ook niet, met zijn Outback. En dan zien we er nog een paar over het hoofd. Alleen BMW lijkt dan toch minstens één nichesegment links te laten liggen.

Audi A6 Allroad 2020

Beproefd recept

Het recept van de Allroad blijft al twintig jaar min of meer ongewijzigd: Audi neemt de krachtigste motoren van het reguliere A6-gamma, combineert ze met Quattro-vierwielaandrijving, adaptieve luchtvering voor een aangepaste rijhoogte, en een stoerdere aankleding. Die stoerdere aankleding is anno 2020 wel meer een stijlstatement dan functioneel: in de optielijst kun je ze immers gewoon mee in de koetswerkkleur laten spuiten.

Geen slechte keuze: het lijkt ons immers hoogst twijfelachtig of er in ons vlakke land iemand zijn Allroad effectief off-road gaat gebruiken. Op de sleper van een paardentrailer na misschien, wanneer die zijn dieren van de wei gaat halen. Niet dat de A6 Allroad dat niet kan: een afdaalhulp en monitors voor de hellingshoek van de lengte- en dwarsas zijn immers standaard. De luchtvering, die by default 14 centimeter van de grond staat, kan voor off-roadgebruik 30 tot 45 millimeter hoger worden gekrikt, afhankelijk van de snelheid.

Audi A6 Allroad 2020

Hoogste goed

Maar diezelfde ophanging zakt op de snelweg 15 millimeter, en past zich dus aan de rijomstandigheden aan terwijl ze rijcomfort als hoogste goed blijft beschouwen. Kijk je voorbij het specifieke radiatorrooster met verticale lamellen, de aluminium accenten in de bumpers en zijschorten en de wielkastverbreders, dan is dit immers een extra stijluitvoering van de gewone A6 Avant. Een voortreffelijke reisbreak die zich het liefst ontspannen laat besturen.

Temeer omdat Audi alleen zijn meest romige motoren onder de motorkap van de Allroad plant: de 3.0 TFSI (als 55 TFSI) en de 3.0 V6 TDI, in drie hoedanigheden en als milde hybride. Met 231 pk (als 45 TDI), 349 pk (als 55 TDi), of in de versie die wij reden, met 286 pk (als 50 TDI). Een motor die met 620 Nm overvloeit van koppel, en vlotte prestaties rijmt met een redelijk verbruik: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden, wij verbruikten op het einde van de testperiode en met een Autobahnrun achter de wielen 7,6 l/100 km.

Da’s netjes, aangezien je nog steeds met een bijna 5 meter lange break onderweg bent. Een die ruim plaats biedt, zowel vooraan, achteraan als in de koffer (565 liter). De aankleding is verder even luxueus of comfortabel als in de gewone A6 Avant, en dat betekent dat je opnieuw je portefeuille mag opentrekken. Maar het hele arsenaal aan connectiviteit en rijhulp is wel beschikbaar. Kilometers malen doet hij moeiteloos, sturen met iets meer koetswerkrol en wat minder dynamiek. De vierwielsturing is in dat opzicht en gezien de afmetingen een interessante optie. Maar floreren doet deze Allroad in zijn comfortabelste stand.

Audi A6 Allroad 2020

En toch...

Zijn er dan geen minpunten aan de Audi A6 Allroad? Jazeker, en dat zijn er twee. Ten eerste is er de achttrapsautomaat, en dat begint stilaan een pijnpunt te worden bij de modernste generatie Audi’s. In de Comfort-rijstand reageert die te traag op eender welke input die je via het gaspedaal geeft, tenzij je zacht en dociel met het rechterpedaal omspringt. Dat maakt niet alleen inhaalmanoeuvres enerverend, maar in sommige gevallen ook parkeren. Doe er iets aan, Audi.

Ten tweede is er de positie van de A6 Allroad binnen het Audi-gamma. Wie een gewone A6 Avant met V6 TDI bestelt en daar luchtvering op aanstipt, komt op dezelfde vanafprijs uit als deze A6 Allroad, namelijk 65.000 euro. De hogere rijpositie? Da’s ook een argument voor veel kopers, maar daar heeft Ingolstadt nu al ruim voldoende antwoorden voor in verschillende groottes en prijsklassen. Het terreingebruik? Jazeker, maar stap in dat hightech digitale lederen interieur maar eens in met modderige schoenen en een modderige hond.

Audi A6 Allroad 2020

Conclusie

Deze Audi A6 Allroad laat ons dus wat met een dubbel gevoel zitten. Enerzijds is de Allroad de meest veelzijdige A6 Avant in de catalogus, met een hoogstaand rijcomfort en een can do-attitude. Anderzijds is zijn meerwaarde op onze markt beperkt en is de Allroad na 20 jaar vooral een stilistische variant om je van de doorsnee A6 te onderscheiden. Het recept mag dan ongewijzigd zijn gebleven, de auto’s om hem heen zijn sterk geëvolueerd.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbodiesel

Vermogen

286pk

Koppel

620 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 945 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 68 980.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

CO2-uitstoot

152 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Hugo Bernaert 09:43
afbeelding van Hugo Bernaert

In de bemerking over het terreingebruik zou dus ook geen enkele 'hightech digitale ' SUV nog geschikt zijn ?

Uw reactie