Rijtest: BMW 320d Touring (2019)

Sinds BMW bij de vorige generatie de familie opsplitste in een ‘3’ en een ‘4’, is de 3 Reeks een jaar na de lancering voltallig. De nieuwe 3 Reeks Touring mikt opnieuw vooral op fleetmiddens, in het bijzonder als 320d.

Sedan en break, ofwel Berline en Touring: de 3 Reeks houdt het anno 2019 simpel. Beide zijn referenties in het premiumsegment, en beide zijn vaste waarden bij de onaantastbaar gewaande “Duitse drie”. Maar de 3 Reeks Touring is de nieuwste: hij is toe aan een volledig nieuwe generatie, terwijl de Mercedes C-Klasse Break en Audi A4 Avant het vorig jaar met een facelift moesten stellen.

Hallo Zweden?

De 3 Touring maakt vanaf nu gebruik van BMW’s CLAR-platform, en dat betekent dat hij de designtaal volgt die vandaag in München gehanteerd wordt. Reken dus op een breed niervormig radiatorrooster met koplampen die daar worden aan vastgemaakt, strakke rechthoekige achterlichten en een Hofmeisterknik die bij de Touring nog meer verdwenen is dan bij de Berline. De oplopende gordellijn die in plaats daarvan verscheen, moet bij de Zweedse concurrentie in Göteborg toch enkele wenkbrauwen hebben doen fronsen.

Het nieuwe platform zorgt niet voor dezelfde dynamische proporties als bij de Berline: het silhouet van de Touring blijft eerder klassiek. Wel zorgt het voor meer ruimte. De 3 Touring is 4,71 meter lang, en werd dus 7,6 centimeter langer dan zijn voorganger. De Touring legt trouwens dezelfde lengte en wielbasis voor als de Sedan. Dat betekent goed nieuws voor de binnenruimte: vooral achteraan profiteer je van meer beenruimte.

BMW 320d Touring test 2019

Kofferconcurrenten

In de koffer valt er niet zo’n grote winst te rapen. Met 500 liter met de achterbank rechtop doet deze Touring amper 5 liter beter dan zijn voorganger en 10 liter beter dan de Mercedes C-Klasse Break (490 liter), maar minder dan de A4 Avant (505 liter). Ook die Zweedse premiumconcurrent, de Volvo V60, doet met 529 liter beter. Meer zelfs: voor de grootste koffer in het D-segment shop je beter buiten het premiumbereik: de VW Passat Variant en Skoda Superb Combi doen met 650 en 660 liter beduidend beter. Terug naar de 3 Touring: diens achterruit klapt nog steeds afzonderlijk open en je hebt optionele antisliprails om je bagage op zijn plaats te houden tijdens de rit. Dat dan weer wel.

Over de 320d niets dan lof: die dieselmotor zit de 3 Reeks Touring zoals steeds als gegoten. Hij is soepel en krachtig, en voorzien van een ruwer werkmanskarakter dan de zoetgevooisdere 330d met zescilinder, al heeft de 320d zijn geluiddemping wel beter voor mekaar dan vroeger. We halen ook graag de loftrompet boven voor de ZF-achttrapsautomaat die de 190 pk en 400 Nm kundig naar de achterwielen stuurt, en die haast nooit op een foutje te betrappen is. Lezen jullie mee, Audi?

BMW 320d Touring test 2019

Comfortoverwicht

Maakt dat deze 3 Touring een plezier om mee te rijden? Doordat BMW voor de juiste chassisingrepen zorgde, doet hij het alleszins beter en met meer betrokkenheid dan de vorige generatie. Toch rekent deze Touring minder op het rijgevoel dan de Berline, al zet hij op dat vlak bij de breaks in het D-segment een degelijke prestatie neer. Maar het rijcomfort haalt hier duidelijker de bovenhand, waardoor deze 3 Touring eerder aanvoelt als een kleine 5 Reeks.

Voor duidelijkere sportieve accenten moet je in de optielijst zijn, en daar aan de slag met velggroottes en ophangingen. Toch ligt daar het overwicht ook meer op comfort- en luxeopties, en zaken die het CLAR-platform op de 3 Reeks Touring introduceert. Denk aan gebarenbediening voor het infotainment, semi-automatische parkeerhulp, een virtuele assistent, een digitaal instrumentenpaneel – dat BMW toch irritant moeilijk heeft ontworpen - enzovoort.

BMW 320d Touring test 2019

Prijslijst

Voor wie zijn 3 Touring niet uit een leasinglijst kan kiezen: hij staat in de catalogus vanaf 38.100 euro. Daarmee rij je de BMW-showroom buiten met de 150 pk sterke 318d, die weliswaar minder krachtige prestaties voorlegt maar wel vergelijkbare uitstoot- en verbruikscijfers. De 320d begint bij minstens 41.000 euro voor de versie met manuele bak, waarbij het nog 2.400 euro opleggen is voor de automatische versnellingsbak.

Die drukt op papier de uitstoot en het verbruik wel iets: 4,4 tot 4,7 l/100 km (afhankelijk van je gekozen uitvoering) en 114 tot 123 g/km aan CO2. Bij de manuele versie gaat het om 4,5 tot 4,9 l/100 km en 119 tot 128 g/km. Reken in de praktijk en volgens de WLTP-cyclus op 6 l/100 km.

Bij de rechtstreekse concurrentie betaal je 41.700 euro voor de Audi A4 Avant met 35 TDI. Mercedes vraagt op zijn beurt 45.012 euro voor de C 220 d Break. Volvo wil 46.630 voor zijn V60 met D4 en achttrapsautomaat. De VW Passat Variant met 2.0 TDI? 43.480 euro. De Skoda Superb Combi met dezelfde motor tot slot? 40.880 euro. Maar als je de standaarduitrusting van de verrassend duurdere vogels als de VW en de Volvo vergelijkt met die van de 320d, dan slinkt het prijsvoordeel van de Beier al snel.

BMW 320d Touring test 2019

Conclusie

De BMW 3 Touring wordt steeds meer een comfortabele en luxueuze gezins- en reisbreak die toevallig ook aangenaam en dynamisch rijdt, in plaats van een sportieve auto die ook heel wat bagage kwijt kan. En eerlijk gezegd: dat stoort niet. Het dynamische plaatje is immers beter dan dat van zijn voorganger, de doorsnee (fleet)klant ligt er niet van wakker, en het totaalpakket overtuigt nog steeds. Zeker als 320d, die gezonde werkmansprestaties koppelt aan een correct verbruik. Maar voor royale kofferruimte en een interessante prijs/uitrustingverhouding kijk je beter verder.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 565 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 43 400.00

0 tot 100 km/u

7.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

500 L

Max. kofferinhoud

1 510 L

CO2-uitstoot

123 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mathieu 12:23
afbeelding van Mathieu

Jullie spreken van de 320d, moet dat bij de specificaties dan geen "diesel" ipv "benzine" zijn?

//REDACTIE: Aangepast, bedankt!//

Wim Bervoets 14:13
afbeelding van Wim Bervoets

Dju, dat was al met het oog op dat kerstavonddiner. Bedankt voor de catch!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws